Syyskuussa käynnistynyt Yhteisöllinen hyvinvointityö ammatillisessa koulutuksessa -projekti pohjautuu havaintoon siitä, että opiskelijoiden hyvinvointi ja osaaminen vaikuttavat suoraan ammatillisen tutkinnon suorittamiseen, opintojen keskeyttämisen vähenemiseen ja työelämään kiinnittymiseen.

Projektissa työskentelevät toimintaterapeutti (YAMK), kouluttaja Niina-Kaisa Perälä Occu oy:stä (vas.), lehtori Minna Salakari ja erityisasiantuntija Jan Holmberg Turun ammattikorkeakoulusta sekä toimintaterapeutti, kouluttaja Susanne Rättö Occu oy:stä.
Julkaistu:
Muokattu:
Turun ammattikorkeakoulun ja Occu oy:n hallinnoimassa hankkeessa tuotetaan koulutuskokonaisuus, joka tuo ammattilaisille työkaluja ja osaamista opiskelijoiden työelämävalmiuksien vahvistamiseen. Puolitoistavuotista projektia rahoittaa Työsuojelurahasto.
Hyvinvointijohtaminen tukee sujuvaa siirtymistä työelämään
Hyvinvoinnin ja osaamisen johtaminen on merkittävää niin yksilön kuin työyhteisönkin näkökulmasta: hyvinvoiva ammattiin opiskeleva etenee opinnoissaan suunnitelmallisesti ja kiinnittyy työelämään joustavasti valmistumisen jälkeen. Hyvinvointijohtamisen merkitys kasvaa entisestään, kun organisaatioiden on vastattava yhä monimuotoisempiin hyvinvoinnin ja työelämän haasteisiin.
Juuri käynnistyneen hankkeen yhtenä tavoitteena onkin kehittää alueellista hyvinvointiyhteistyötä hyvinvointijohtamisen, työhyvinvoinnin ja urakehityksen näkökulmista.
– Laadimme alueen ammattikoulutoimijoiden kanssa koulutuskokonaisuuden, joka luo ammattilaisille edellytykset toimia ammattiin opiskelevien nuorten opiskelu- ja työhyvinvoinnin sekä työelämään siirtymisen tukena, Turun ammattikorkeakoulun lehtori, projektipäällikkö Minna Salakari kertoo.
Koulutuskokonaisuus vahvistaa hyvinvointia ja osaamista
Hankeasiantuntijoiden yhteisenä tavoitteena on kehittää nuorten parissa toimivien pedagogisia ja didaktisia taitoja, ylläpitää ammattiin opiskelevien työelämävalmiuksia sekä turvata oppilaitoshyvinvointi laaja-alaisesti.
Tuleva koulutuskokonaisuus sisältää verkkokäsikirjan, kouluttajan ohjeistuksen sekä opetusmateriaalit. Se mahdollistaa tutkitusti toimivan ja vaikuttavan menetelmän hyödyntämisen päivittäisessä työssä, erilaisten asiakas- ja opiskelijaryhmien kohtaamisissa.
– Tämä hanke tarjoaa juuri niitä työkaluja, joita nuoret tarvitsevat siirtyessään työelämään ja menestyäkseen siellä hyvinvoivina ja osaavina ammattilaisina, Salakari täsmentää.
Uutinen on julkaistu 17.9.2024 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.
Tutustu
Lisätietoja
Lue seuraavaksi
-
Uutinen
Suomen ensimmäinen synteettisen terveysdatan testialusta valmis – tarjoaa tutkijoille aidonkaltaista terveysdataa
Yhteishankkeessa on luotu Suomen ensimmäinen synteettisen terveysdatan testialusta, joka mahdollistaa aidonkaltaisen datan käytön tutkimuksen alkuvaiheessa ilman yksityisyydensuojan riskejä. Yhteistyössä alueen terveysalan toimijoiden kanssa kehitetty alusta auttaa yhdistämään tietolähteitä…
-
Mediatiedote
Kyselytutkimus: Sosiaalinen ympäristö ohjaa nuorten nikotiinin käyttöä ja käyttöön liittyviä asenteita
Turun ammattikorkeakoulun koordinoima Vinssi – Vertais- ja yhteisölliset menetelmät -hanke kartoitti 7.–9.-luokkalaisten nuorten terveydentilaa, nikotiinituotteiden käyttöä ja käyttöön liittyviä asenteita Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten yläkouluissa. Kyselyyn vastasi 694…
-
Mediatiedote
Hammastekniikan osaamisen säilyminen kotimaassa tärkeää
Jos Suomessa ei ole koulutettuja hammasteknikkoja ja alan tutkimusta, asiakkaiden suuhun voi helpommin päätyä halvemman tuotannon maissa tehtyjä hammasteknisiä laitteita. Niiden luotettavuudesta ei aina ole takeita, koska niissä…