Perinteisesti merien infrastruktuurin valvonnasta ovat Suomessa vastanneet Merivoimat ja Rajavartiolaitos. Autonomisten järjestelmien lisääminen keinovalikoimaan antaa viranomaisille uuden työkalun valvonnan tehostamiseen.

Julkaistu:
Muokattu:
Merellinen kriittinen infrastruktuuri on yksityisomisteista. Satamien, merenalaisten energiaputkien, tietoliikennekaapeleiden ja merellä sijaitsevien tuulienergiapuistojen valvontaan tarvitaan tehokkaampia ja joustavampia ratkaisuja.
Miehittämättömät pinta-alukset voivat tarkkailla ympäristöään, viestiä tilannekuvaa valvontakeskukseen ja sopeutua dynaamisiin ja haastaviin olosuhteisiin. Valvontaa voisi tehostaa ja seuranta-aluetta laajentaa myös ilmassa ja pinnan alla liikkuvia drooneja hyödyntämällä.
USVA-projekti (Uncrewed Surface Vessels for Automated Critical Infrastructure Protection) kehittää merivalvonnan mahdollisuuksia yksityisille infrastruktuurin omistajille käyttämällä miehittämättömiä pinta-aluksia (USV).
USVA-projekti tukee viranomaisten ja kriittisen infrastruktuurin omistajien yhteisen tilannekuvan luomista ja siten edesauttaa reagointia, jos jotain normaalista poikkeavaa toimintaa ja riskejä havaitaan. Suomen ja Itämeren olosuhteet vaativat, että alukset pystyvät toimimaan hajanaisessa saaristossa haastavissa sääolosuhteissa GPS- ja tietoliikennehäirinnän alaisena.
– USVA-hanke on jo valmisteluvaiheessa luonut ekosysteemiä, johon kuuluvat yritykset, viranomaiset ja tutkimuslaitokset. Suomessa pystytään luomaan konsepti, jolla on globaali hyödynnettävyys, sanoo Turun AMK:n koulutus ja tutkimuspäällikkö Jarkko Paavola.
Projekti kuuluu BusinessFinlandin rahoittamaan Patria eALLIANCE -veturiohjelmaan. Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa kokonaisuudessa ovat Patrian lisäksi mukana yritykset Marine Alutech, Atostek, Brighthouse Intelligence, Nordic Inertial ja Luode Consulting. Korkeakouluista mukana ovat Turun yliopisto ja Laurea ammattikorkeakoulu.
– eALLIANCE-veturiohjelma antaa valmiudet ratkoa loppukäyttäjien haasteita tuomalla erityyppiset toimijat puolustustoimialan integraattorin kanssa yhteiseen projektiin. USVA-projekti on tästä erinomainen esimerkki, toteaa Patrialta johtaja Matti Saarikko.
– Marine Alutech Oy Ab näkee USVA-hankkeen tukevan yrityksen strategiaa ja ennen kaikkea roolia merellisten suorituskykyjen tuottajana kotimaisille viranomaille. Lisäksi verkostoituminen hankkeen konsortion ja sidosryhmien kanssa luo pohjaa laajemman kotimaisen teknologiaosaamisen hyödyntämiselle vientimarkkinoilla, toteaa Marine Alutech Oy Ab:n toimitusjohtaja Niko Haro.
Turun ammattikorkeakoulun budjetti hankkeessa on 1,3 miljoonaa euroa. Projektissa tehdään läheistä yhteistyötä viranomaisten kanssa huomioiden heidän erityistarpeensa ja käyttömahdollisuutensa.
Tutustu tutkimukseen
Lue seuraavaksi
-
OpiskelijaUutinen

Turun AMK:n opiskelijan opinnäytetyö ehdolla vuoden 2025 tekoälylopputyöksi
AI Finland julkisti ehdokkaat vuoden 2025 tekoälylopputöiksi. Kolmen kärkeen nousi terveysteknologian osaamispolulta Tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi valmistuneen Joni Obradovicin opinnäytetyö. Julkaistu: Muokattu: Valtakunnallinen tekoälyverkosto AI Finland julkisti ehdokkaat…
-
UutinenYhteistyö

Kulttuurihyvinvointi kiinnostaa – Culture and Health Forum -tapahtuma vahvisti kansainvälistä yhteistyötä
Kulttuurihyvinvointi on vakiintumassa osaksi suomalaista hyvinvointipolitiikkaa. Kulttuurin merkitys tunnistetaan erityisesti terveyden edistämisessä, mielen hyvinvoinnin tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa. Tästä huolimatta – tai ehkä juuri tästä syystä – kansainvälinen…
-
Uutinen

Sote-alan koulutuksessa mielenterveyden taitojen vahvistaminen edellyttää johdonmukaisia menetelmiä ja kulttuurisensitiivisyyttä
TtM Joonas Korhonen tutki väitöskirjassaan perusterveydenhuollon hoitajien mielenterveyden lukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Korhonen toimii lehtorina ja tutkimusryhmän jäsenenä Turun AMK:ssa.

