Sote-alan koulutuksessa mielenterveyden taitojen vahvistaminen edellyttää johdonmukaisia menetelmiä ja kulttuurisensitiivisyyttä

TtM Joonas Korhonen tutki väitöskirjassaan perusterveydenhuollon hoitajien mielenterveyden lukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Korhonen toimii lehtorina ja tutkimusryhmän jäsenenä Turun AMK:ssa.

Joonas Korhonen
Uutinen


Mielenterveyden lukutaidolla tarkoitetaan hoitajien kykyä tunnistaa mielenterveyden haasteita, edistää ja ylläpitää mielenterveyttä sekä heidän asenteitaan mielenterveyttä kohtaan.

– Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä usein ensimmäisenä hoitokontaktina hoitajien käsitykset ja asenteet vaikuttavat suoraan potilaiden saamaan hoitoon, Joonas Korhonen sanoo.

Tutkimus linkittyy osaltaan Turun AMK:n koordinoimaan MEGA-hankkeeseen (Building capacity by implementing mhGAP mobile intervention in SADC countries, 2017-2021). Hanke edisti nuorten mielenterveysongelmien varhaista toteamista perusterveydenhuollon toimipisteissä Etelä-Afrikassa ja Sambiassa.

Matalan ja keskitulotason maissa mielenterveyden häiriöiden hoitoa vaikeuttaa erityisesti suuri resurssipula. Yli 80 prosenttia mielenterveyden tuen tarpeessa olevista ihmisistä asuu juuri näillä alueilla. Resurssipulan suurimpia kärsijöitä ovat lapset – Saharan eteläpuolella elää noin neljäsosa maailman lapsista.

– Terveyteen liittyvien taitojen hallinnan on todettu tukevan hyvinvointia myös muilla elämän osa-alueilla. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa mielenterveyden lukutaitoa on kuitenkin tutkittu vähän, sillä tutkimusresurssit ovat olleet rajallisia ja kohdistuneet pääosin länsimaihin, Joonas Korhonen sanoo.

Tässä tutkimuksessa mielenterveyden lukutaitoa arvioitiin tiettävästi ensimmäistä kertaa alueelle kehitetyn mittarin avulla. Tulokset osoittivat, että alun perin länsimaiseen ympäristöön kehitetty mittari soveltuu myös Afrikan kontekstiin.

Hoitajien taidot olivat kohtalaisella tasolla verrattuna tutkimustuloksiin vastaavissa tuloluokan maissa. Korkeammin koulutetut hoitajat tunnistivat mielenterveyden häiriöitä muita paremmin. Työssä käytettävät rutiinit, kuten seulonta- ja arviointivälineiden hyödyntäminen, vaikuttivat sekä mielenterveyteen kohdistuviin asenteisiin että osaamiseen.

Kulttuuriympäristöön sopivan hoitotyön korkeakoulutuksen ja hoitoa tukevien käytäntöjen kehittäminen on jatkossa erityisen tärkeää.

TtM Joonas Korhonen esittää väitöskirjansa ”Mental Health Literacy in Sub-Saharan African Primary Healthcare” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa tiistaina 28.10.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, EDU2, Assistentinkatu 5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii tohtori Peter J.J. Goossens (itsenäinen tutkija) ja kustoksena professori Anna Axelin (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta. Linkki Turun yliopiston väitöstiedotteessa: Väitös (hoitotiede): TtM Joonas Korhonen | Turun yliopisto

Uutisen lähteenä on käytetty Turun yliopiston tiedotetta.

​​​​​​​

Lue seuraavaksi