Planetaarinen terveys on vielä arkikielessä vieras käsite. Se tarkastelee ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Turun ammattikorkeakoulu sisällyttää planetaarisen terveyden opintojakson sosiaali- ja terveysalan Master School -koulutukseen suomalaisten korkeakoulujen eturintamassa.

Planetaarista terveyttä opiskellut Merja Auvo ja koulutusvastaava Tuuli Lahti. Kuvat: Petri Tamminen
Julkaistu:
Muokattu:
Planetaarinen terveys (planetary health) syntyi käsitteenä 2010-luvun puolivälissä. Se tarkoittaa ihmisen ja ympäristön välisten monitahoisten vuorovaikutussuhteiden tunnistamista. Edistämällä ympäristön hyvinvointia edistetään kestävästi myös ihmisen hyvinvoinnin edellytyksiä.
Viiden opintopisteen laajuinen opintojakso pohjautuu TEACH-hankkeeseen (Developing transformative education for advancing competencies in planetary health), jonka Turun AMK toteutti yhteistyössä indonesialaisen yliopiston, Universitas Indonesian kanssa. Hanketta rahoitti Opetushallitus.
– Planetaarinen terveys tarjoaa hyödyllisen näkökulman terveyden edistämistyöhön, sanoo terveyden edistämisen yliopettaja ja sote-alan Master School -koulutusten koulutusvastaava Tuuli Lahti Turun ammattikorkeakoulusta.
– Järjestelmällisen terveyden edistämistyön alkuaikoina keskityttiin erityisesti infektioiden torjuntaan. Vasta myöhemmin alettiin ymmärtää paremmin myös elintapojen, taloudellisten tekijöiden ja esimerkiksi yhteiskunnallisten päätösten vaikutuksia terveyteen. Nykyisin tiedostetaan, että ihmisen ja ympäristön hyvinvointi ovat kiinteästi kytköksissä toisiinsa, Lahti kuvailee.
Terveyteen, ympäristöön ja ilmastoon liittyvien vuorovaikutussuhteiden lisäksi opintojaksolla opiskellaan käytännön taitoja sekä varaudutaan ilmastokatastrofin seurauksiin.
Sisältöihin kuuluu myös poliittisen vaikuttamisen harjoittelu.
– Opiskelijat valitsevat oman kiinnostuksensa mukaan jonkin planetaariseen terveyteen liittyvän aiheen ja tekevät siitä politiikkasuosituksen, Lahti kertoo.
Lahti muistuttaa myös ammattilaisten omasta asemasta yhteiskunnallisina vaikuttajina.

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset tavoittavat väestöä kattavasti ja konkreettisesti. On tärkeää, että he ymmärtävät, miten he voivat omassa asiantuntijaroolissaan osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja edistää kestävien toimintatapojen käyttöä.
Tuuli Lahti
Yliopettaja, koulutusvastaava
Turun AMK:n planetaariseen terveyteen liittyvän osaamisen ja aktiivisuuden ansiosta alan maailmanlaajuinen yhteistyöverkosto, Planetary Health Alliance, hyväksyi ammattikorkeakoulun jäsenekseen syksyllä 2025. Konsortio kokoaa yhteen kestävyyttä ja terveyttä edistäviä korkeakouluja, tutkijoita ja organisaatioita.
TEACH-hankkeessa oli mukana opiskelijoita ja opettajia Suomesta ja Indonesiasta. Yhteistyö toi yhteen kulttuureja, kokemuksia ja näkökulmia siihen, mitä kestävä terveys tarkoittaa käytännössä niin globaalisti kuin paikallisesti.
Tutustu
Lue seuraavaksi
-
Mediatiedote

Yhteisöllinen hyvinvointityö tuo uusia ratkaisuja ammatillisen koulutukseen
Ammatillinen koulutus on muutoksessa: opiskelijoiden hyvinvointi, osallisuus ja motivaatio vaihtelevat suuresti, ja siirtymät työelämään ovat entistä haastavampia. Myös opettajat tarvitsevat uusia menetelmiä tukea opiskelijoiden oppimista ja työelämävalmiuksia.
-
Mediatiedote

Turun AMK:n hankkima Salon Märynummen metsäalue suojelee arvokasta pähkinälehtoa sekä toimii tutkimus- ja oppimisympäristönä
Turun AMK on hankkinut Salon Märynummesta metsäalueen, jolla se vaalii arvokkaan pähkinälehdon luontoarvoja. Alue toimii myös luonnon hoitotoimien tutkimuskohteena. Julkaistu: Muokattu: Turun ammattikorkeakoulun tavoitteena on olla kokonaisvaikutukseltaan ilmasto-…
-
UutinenYhteistyö

Kulttuurihyvinvointi kiinnostaa – Culture and Health Forum -tapahtuma vahvisti kansainvälistä yhteistyötä
Kulttuurihyvinvointi on vakiintumassa osaksi suomalaista hyvinvointipolitiikkaa. Kulttuurin merkitys tunnistetaan erityisesti terveyden edistämisessä, mielen hyvinvoinnin tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa. Tästä huolimatta – tai ehkä juuri tästä syystä – kansainvälinen…
