Campuskoti Merihelmessä sukelletaan suoraan vanhustyöhön

Kansallisesti ainutlaatuinen Campuskoti Merihelmi on oppimisympäristö, jossa sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät mukaan perushoitotyön arkeen alusta alkaen. Salolaisessa hoivakodissa opitaan moniammatillisesti ja vastavuoroisesti: teoria, käytäntö ja harjoittelu limittyvät sujuvasti toisiinsa, mikä mahdollistaa tiedon syventämisen opiskelijoiden ja työntekijöiden kesken.

Harjoittelussa korostuvat ikäihmisen kohtaaminen ja perustarpeiden huomioiminen. Opiskelijat ja työntekijät oppivat toisiltaan aidossa hoivakotiympäristössä.

Opiskelija

Teksti ja kuvat: Aleksi Rajamäki

Salo IoT Campuksella sijaitseva Campuskoti Merihelmi avattiin marraskuussa 2022. Se on ympärivuorokautinen, 30-paikkainen palveluasumisen yksikkö, jossa sairaanhoidon opiskelijoiden työharjoittelu alkaa heti kahden viikon alkuperehdytyksen jälkeen.

– Opiskelijat tekevät kaksi tai kolme harjoitteluvuoroa viikossa neljän kuukauden ajan. Ideana on, että heillä on aikaa kypsyttää saamiaan oppeja ja huomata oma kehittymisensä. Perinteisessä mallissa opiskellaan teoriaa puoli vuotta ennen perushoidon harjoittelua. Opiskelijat siis käytännössä sukeltavat suoraan työelämään, lehtori Sari Mäkinen Turun AMK:sta esittelee.

Merihelmessä kohtaavat opiskelijat ja opettajat, asukkaat ja läheiset sekä yksikön henkilökunta. Konsepti on Mäkisen mukaan ainutlaatuinen kansallisesti, tiettävästi myös kansainvälisesti. Toimintaa toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun, Salon kaupungin ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa.

”Kun motivaatio on kohdallaan, oppiminen sujuu”

Ensimmäiset sairaanhoitajaopiskelijat aloittivat Merihelmessä keväällä 2023, toinen ryhmä saman vuoden syksyllä. Yksi uusista opiskelijoista on Jasmine Fabricius, joka on työskennellyt hoitotyön parissa ennenkin. Hän päätyi kotihoitoon vastaavaa työtä tehneiden ystäviensä kannustamana.

– Pystyn ammentamaan aiemmista työkokemuksistani nykyisiin opintoihini. Olen oppinut muun muassa toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Meillä on mahtava opiskeluporukka, ja olen saanut harjoittelusta irti tosi paljon.

Fabriciuksen mukaan uuden oppiminen on ollut haastavaa mutta palkitsevaa. Hän kiittää erityisesti hyvää perehdytystä ja yhteishenkeä.

– Monia asioita piti prosessoida samanaikaisesti, mutta opiskeluarki helpottui vähitellen. Meillä on mahtava opiskeluporukka, ja olen saanut harjoittelusta irti tosi paljon, Fabricius iloitsee.

– Käytännön oppiminen käy kuin luonnostaan, kun motivaatio on kohdallaan ja opiskelutaidot kehittyvät. Teoriaopinnot ovat toisinaan tuntuneet hankalilta, mutta olen oppinut siirtämään opittua tietoa käytäntöön.

Hoivavietti vei sairaanhoidon pariin

Saman vuosikurssin opiskelija Anni Ahola kokee olevansa nyt oikealla alalla. Ahola toimi ensin ravintola-alalla, mutta päätti hakea sairaanhoidon opiskelijaksi.

– Hoivavietti on ollut aina kova, joten ajattelin, että sairaanhoitajaopinnot voisivat olla luonteva vaihtoehto. Tunne oikeasta valinnasta vahvistuu päivä päivältä.

Opiskelijoilla on harjoittelua Merihelmessä muutamana päivänä viikossa ja simulaatioita opetustiloissa kerran viikossa. Lisäksi teoriatunteja pidetään paikan päällä harjoittelun ohessa. Opiskelijat ovat päässeet tutustumaan muun muassa katetrointiin, haavanhoitoon ja anatomiaan.

Merihelmessä opiskelijat perehtyvät perushoitotyöhön lukukauden ajan. Kuvassa (vas.) lehtori Sari Mäkinen sekä opiskelijat Anni Ahola ja Jasmine Fabricius.

Asiatietoa ja käytäntöä on ollut Aholan mukaan sopivassa suhteessa.

– Aluksi pää oli pyörällä kaikesta uudesta, mutta huomaan, etten enää arkaile niin paljon. Esimerkiksi asukkaiden aamu- ja iltatoimet hoituvat vaivatta, eikä tarvitse pohtia, missä järjestyksessä tulee tehdä mitäkin.

– Opiskelijoita ei lasketa miehitykseen, joten meillä on eri tavalla aikaa istua viereen juttelemaan. Toisinaan avustamme aktiviteeteissa, kuten tietovisailussa tai bingossa. Asukkaat ja työntekijät ovat ottaneet meidät hyvin vastaan, Ahola hymyilee.

Käytännön oppimista eri tasoilla

Merihelmessä oppiminen on osa jokapäiväistä arkea ja harjoittelu tapahtuu moniammatillisessa työryhmässä. Opiskelijat toimivat tiimeissä, joita ohjaavat yksikön henkilökuntaan kuuluvat työntekijät.

– Opiskelijat vastaavat asukkaiden arjen toteutumisesta ohjaajan tukemana, ja vastuuta lisätään vähitellen. He näkevät työskentelyä lähietäisyydeltä ja tekevät myös itse aktiivisesti. Opiskelijat huomaavat samalla työn merkityksellisyyden, kertoo opettajatuutorina toimiva Sari Mäkinen.

Tiedon jakamista tapahtuu monella tasolla. Tällainen malli on täysin uutta.

Opiskelijat perehtyvät ensin käsiteltävään aiheeseen teoriatunneilla, työstävät sitten aihetta tiimeissä ja siirtävät teoriaa asiakastyöhön. Samalla he jakavat tuoreinta tutkittua tietoa työntekijöille, jotka puolestaan tuovat osaamisensa opiskelijoiden käyttöön.  

– Ohjaajat voivat halutessaan osallistua ammattikorkeakoulun opetukseen, ja toisaalta opiskelijoiden on mahdollista oppia myös toisiltaan ja peilata omaa osaamistaan. Tiedon jakamista tapahtuu siis monella tasolla. Tällainen malli on täysin uutta, Mäkinen kiteyttää.

Campuskoti Merihelmen pedagogisia ja teknologisia ratkaisuja kehitetään jatkuvasti. Esimerkiksi muiden alojen opiskelijoita on tarkoitus ottaa mukaan tulevaisuudessa ja lisätä siten moniammatillista yhteistyötä opiskelijoiden kesken.

Merihelmen toimintaa kehitetään edelleen Osaamismalli ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaksi -projektissa, jota rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto. Yhteistyötä ja hanketta koordinoi Arvokas vanhuus -tutkimusryhmä.

Artikkeli on julkaistu Talk Magazinessa 2024: Oppimista muuttuvassa maailmassa.

Lue seuraavaksi

  • Opiskelija
    Henkilö sinisessä paidassa seisoo portailla.

    Fysioterapeuttikoulutus antaa laajat mahdollisuudet työllistyä

    Sanna Maja kaipasi hierojayrittäjänä lisää monipuolisuutta työhönsä. Halu auttaa ihmisiä motivoi hakemaan fysioterapeuttikoulutukseen. Kolmannen vuoden fysioterapeuttiopiskelija Maja on aikaisemmalta koulutukseltaan koulutettu hieroja. Hän oli haaveillut opiskeluiden jatkamisesta, mutta…

  • Opiskelija

    Toimintaterapeuttikoulutus valmistaa asiakaslähtöiseen ja joustavaan työskentelyyn

    Nea Kallio kiinnostui toimintaterapeuttikoulutuksesta jo lähihoitajaopinnoissa. Toimintaterapeuttikoulutus tarjoaa vahvan teoreettisen pohjan, joka kehittää opiskelijan valmiuksia työskennellä asiakastilanteissa. Kolmannen vuoden toimintaterapeuttiopiskelija Nea Kallio on aikaisemmalta koulutukseltaan lähihoitaja. Viimeisenä opiskeluvuotenaan…

  • Opiskelija

    Sosionomiopinnoista saa vahvan pohjan asiakastyöhön

    Turun ammattikorkeakoulun sosionomikoulutus tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia sosiaalialalla työskenteleville. Kiinnostus ihmisten auttamiseen ja yhteiskunnallisiin asioihin innostivat sosionomiopiskelija Anna Haapakummun hakeutumaan opintoihin. Sosionomikoulutus tarjoaa kattavan yhdistelmän teoriaa ja käytäntöä, mikä…