Kestävä kehitys Turun AMK:ssa – matkalla kohti hiilipositiivisuutta
Turun AMK on matkalla kestävän kehityksen korkeakouluksi. Sitoudumme edistämään ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä, kasvattamaan kädenjälkeämme ja pienentämään jalanjälkeämme. Meille muutos on mahdollisuus.
- Koulutus: edistämme kestävän kehityksen tietoja, taitoja ja asenteita.
- Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta: vaikutamme yhteiskuntaan kestävää kehitystä edistävillä hankkeilla.
- Organisaation oma toiminta: elämme kuten opetamme.
Esimerkkejä:
- Kampustemme uusimmalle rakennukselle EduCitylle on myönnetty arvostettu LEED Platinum -ympäristösertifikaatti.
- Kompensoimme työmatkojemme aiheuttaman hiilijalanjäljen vuodesta 2020 alkaen.
- Laskemme koko organisaation hiilijalanjäljen vuodesta 2020 alkaen samalla kaavalla muiden ammattikorkeakoulujen kanssa.
- Olemme mukana 38:ssa Turun kaupungin ilmasto-ohjelmaan liittyvässä tutkimus- kehitys- ja innovaatioprojektissa.
- Olemme reilun kaupan korkeakoulu.
- Yli 90 % kampusrakennustemme kuluttamasta energiasta on tuotettu uusiutuvilla energianlähteillä.
Tule mukaan seuraamaan tavoitteemme toteutumista: #kestäväTurkuAMK.
Kädenjälki
Tarjoamme ratkaisuja kestävyyshaasteisiin ja lisäämme kestävän kehityksen osaamista.
Koulutus
- Kaikilla meiltä valmistuneilla on perustiedot kestävästä kehityksestä.
- Tarjoamme kestävää kehitystä edistävää jatkuvan oppimisen koulutuksia.
- Edistämme korkeakoulutuksen saavutettavuutta ja esteettömyyttä.
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta
- Tuotamme ratkaisuja kestävyyshaasteisiin TKI-hankkeissa.
- Otamme käyttöön hanketoiminnan kestävyyttä mittaavan kriteeristön.
Johtaminen ja henkilöstön osaaminen
- Lisäämme ja mittaamme henkilöstön kestävän kehityksen osaamista.
Hiilijalanjälki
Turun AMK on hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä.
- Laskemme hiilijalanjälkemme vuosittain ja pienennämme päästöjä
- Vuodesta 2025 eteenpäin Turun AMK on ilmastopositiivinen eli vähennämme maapallon kasvihuonekaasupäästöjä.
Tutustu:
Turun AMK:n kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma (pdf)
- Ohjelma perustuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.
- Olemme mukana Turun kaupungin ilmasto-ohjelman toteutuksessa.




Julkaisuja
Heikkilä P., Cheung M., Cura K., Engblom I., Heikkilä J., Järnefelt V., Kamppuri T., Kulju M., Mäkiö I., Nurmi P., Palmgren R., Petänen P., Rintala N., Ruokamo A., Saarimäki E., Vehmas K. Virta M. (2021) Telaketju - Business from Circularity of Textiles. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Research. Report No. VTT-R-00269-21
Konst T. (2021). Kestävä kehitys korkeakoulutuksessa – sanoista tekoihin. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 139; Turku. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167774.pdf
Puurula J., Konst T., Friman M. (2021). Viheliäisiä ongelmia ratkomassa - amk-henkilöstö kestävyyshaasteiden edessä. (HAMK Unlimited Journal 20.4.2021)
Konst T., Friman M. (2021). Kohti parempaa työelämää ilmastonmuutoksen aikana . Työelämän tutkimus, Vol 19 Nro 1 (2021). 12.3.2021.
Kääriä, J., Castrén-Harju, K-M. (2020). Vastuullisuus: reilusti kohti ilmastopositiivisuutta. Talk- verkkolehti, Kiertotalous 23.4.2020. https://talk.turkuamk.fi/kiertotalous/vastuullisuus-reilusti-kohti-ilmastopositiivisuutta/
Konst T., Puurula J., Friman M. (2020). Ammattikorkeakoulujen henkilöstö ilmastohaasteen edessä. TALK verkkolehti 21.10.2020. https://talk.turkuamk.fi/kiertotalous/ammattikorkeakoulujen-henkilosto-ilmastohaasteen-edessa/
Konst T., Friman M. & Scheinin M. (2020). Muuttuva työ ilmastonmuutoksen aikana – miten ammattikorkeakoulutus reagoi? HAMK Unlimited Journal 23.3.2020 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238744
Konst T., Kääriä J. (2020). Kestävän kehityksen osaamistarve koskee kaikkia aloja. Turun Sanomat 7.12.2020. https://www.ts.fi/puheenvuorot/5155249/Kestavan+kehityksen+osaamistarve+koskee+kaikkia+aloja
Konst T. & Scheinin M. (2020). Kestävä tulevaisuus oppimissuunnitelmissa – Mitä askeleita otimme Turun AMK:ssa vuonna 2019. TALK-verkkolehti 13.4.2020. https://talk.turkuamk.fi/innopeda/kestava-tulevaisuus-oppimissuunnitelmissa-mita-askeleita-otimme-turun-amkssa-vuonna-2019/
Konst T., Scheinin M. (2020). Uudistuva korkeakoulutus 5.0 – mistä on kyse? UAS Journal 2/2020. https://uasjournal.fi/2-2020/uudistuva-korkeakoulutus/
Konst T. & Scheinin M. (2020). Kestävä tulevaisuus Turun ammattikorkeakoulussa – opiskelijoiden havaintoja ja ehdotuksia. TALK-verkkolehti 27.1.2020. https://talk.turkuamk.fi/puheenvuoroja/kestava-tulevaisuus-turun-ammattikorkeakoulussa-opiskelijoiden-havaintoja-ja-ehdotuksia/
Konst T., Scheinin M. (2020). Why Education 4.0 is not enough – Education for Sustainable Future. EduLearn20 Conference Proceedings. ISBN 978-84-09-17979-4. https://www.theseus.fi/handle/10024/347360
Konst T., Scheinin M. (2019). Muuttuva työ ilmastonmuutoksen aikana – näkemyksiä ja ideoita. TALK-verkkolehti 24.9.2019. https://talk.turkuamk.fi/puheenvuoroja/muuttuva-tyo-ilmastonmuutoksen-aikana-nakemyksia-ja-ideoita/
Konst T. (2020). Towards posthumanistic curricula in higher education. Human and Nature. Research Reports from Turku University of Applied Sciences 50, pp. 169-182
Konst T. (2019). Embedding Posthumanism in Higher Education. Trace: Finnish Journal for Human-Animal Studies. Vol 5, 2019. https://trace.journal.fi/article/download/77317/40962
Kairisto-Mertanen L., Konst T. (2020). Redesigning Education - Visions and Practices. Course Material from Turku University of Applied Sciences 130; Turku. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167521.pdf
Kiertotalous
Kestävä kehitys koulutuksessa