Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 27.10.2021
Kotihoidon etähoito työntekijöiden hyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmasta

Kotihoidon etähoito työntekijöiden hyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmasta

Kotihoidon haasteena on asiakasmäärien ja palvelutarpeen kasvu sekä samanaikainen työvoiman saatavuuden vaikeutuminen. Haasteisiin ei voida vastata nykyisillä toimintatavoilla, vaan uudistamisessa tulee hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia. 

Kotihoidossa kasvussa on erityisesti etähoito, joka toteutuu ilman fyysistä tapaamista internetyhteydellä ja webkameralla. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että työntekijät suhtautuvat etähoitoon positiivisesti. Toisaalta he ovat olleet epäileviä, pystyykö työtä, joka sisältää inhimillistä vuorovaikutusta ja ihmisen terveydentilan arviointia, toteuttamaan etäältä. Hoitajat ovat myös kaivanneet tarkempaa pohdintaa siitä, kenelle etähoito sopii ja kenelle ei. 

Tässä valtakunnallisessa tutkimusprojektissa arvioidaan kotihoidon etähoidon vaikutuksia henkilöstön työhyvinvointiin ja etähoidon johtamista uuden teknologian käytössä digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Covid-19-pandemia on merkittävästi lisännyt etähoidon käyttöä ja edellyttää uutta osaamista kotihoidossa.

Tutkimusprojektin aineistot kerätään ryhmähaastatteluilla ja valtakunnallisella kyselyllä Turun, Uudenkaupungin, Espoon, Seinäjoen ja Keski-Satakunnan kotihoidoista. Tuloksena syntyy toimintaohje, joka tukee työntekijöiden näkökulmasta onnistuneen etähoidon toteuttamista ja johtamista.
 

työsuojelurahaston värillinen logo