Nesteytettyä maakaasua käyttävän meriliikenteen kasvihuonekaasujen päästölähteitä
Tekijä(t): Pekka Räisänen, Marko Piispa & Mikko Nykänen
ISBN: 9789522166425 (pdf)
Turun ammattikorkeakoulun raportteja 234
29 s., 2016
Nesteytetyn maakaasun (Liquified Natural Gas, LNG) käyttö yleistyy meriliikenteessä, ja siitä syntyvien kasvihuonekaasujen merkitys kasvaa. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan lyhyesti päästöjä nesteytetyn maakaasun tuotannon, kuljetusten, tankkauksen ja onnettomuuksien yhteydessä sekä laivamoottorien päästöjä ja niiden mittausta.
Päästöjen vähentämiseksi on tärkeää keskittyä kaasun tuotannon, kuljetusten ja käytön aikaisiin päästöihin, joihin parhaat vaikutusmahdollisuudet ovat energian toimittajilla ja moottorinvalmistajilla. Polttoaineiden vertailuissa tulee ottaa huomioon kasvihuonekaasujen lisäksi typpi-, rikki- ja partikkelipäästöt. Maakaasun käytön turvallisuudesta huolehtiminen vähentää myös kaasun tahattomia ympäristöpäästöjä satamissa ja varustamoissa.
(pdf-tiedosto, 13,2 Mt)
Julkaisun voi ladata veloituksetta. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Sitä voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Päästöjen vähentämiseksi on tärkeää keskittyä kaasun tuotannon, kuljetusten ja käytön aikaisiin päästöihin, joihin parhaat vaikutusmahdollisuudet ovat energian toimittajilla ja moottorinvalmistajilla. Polttoaineiden vertailuissa tulee ottaa huomioon kasvihuonekaasujen lisäksi typpi-, rikki- ja partikkelipäästöt. Maakaasun käytön turvallisuudesta huolehtiminen vähentää myös kaasun tahattomia ympäristöpäästöjä satamissa ja varustamoissa.
(pdf-tiedosto, 13,2 Mt)
Julkaisun voi ladata veloituksetta. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Sitä voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.