Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 28.12.2020
Nesteytettyä maakaasua käyttävän meriliikenteen kasvihuonekaasujen päästölähteitä

Nesteytettyä maakaasua käyttävän meriliikenteen kasvihuonekaasujen päästölähteitä

Tekijä(t): Pekka Räisänen, Marko Piispa & Mikko Nykänen

ISBN: 9789522166425 (pdf)

Turun ammattikorkeakoulun raportteja 234

29 s., 2016

Nesteytetyn maakaasun (Liquified Natural Gas, LNG) käyttö yleistyy meriliikenteessä, ja siitä syntyvien kasvihuonekaasujen merkitys kasvaa. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan lyhyesti päästöjä nesteytetyn maakaasun tuotannon, kuljetusten, tankkauksen ja onnettomuuksien yhteydessä sekä laivamoottorien päästöjä ja niiden mittausta.

Päästöjen vähentämiseksi on tärkeää keskittyä kaasun tuotannon, kuljetusten ja käytön aikaisiin päästöihin, joihin parhaat vaikutusmahdollisuudet ovat energian toimittajilla ja moottorinvalmistajilla. Polttoaineiden vertailuissa tulee ottaa huomioon kasvihuonekaasujen lisäksi typpi-, rikki- ja partikkelipäästöt. Maakaasun käytön turvallisuudesta huolehtiminen vähentää myös kaasun tahattomia ympäristöpäästöjä satamissa ja varustamoissa.

(pdf-tiedosto, 13,2 Mt)

Julkaisun voi ladata veloituksetta. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Sitä voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.