Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.10.2023
Medianomi (AMK), mainonnan suunnittelu

Medianomi (AMK), mainonnan suunnittelu

Media-alan koulutuksen mainonnan suunnittelun opinnot antavat valmiudet kehittyä markkinointiviestinnän suunnittelijaksi. Markkinointiviestinnän asiantuntijuus vaatii monikanavaista mediaosaamista, kykyä puhutella erilaisia kohderyhmiä ja kykyä toimia asiakkaan toimeksiantojen lähtökohdista.

Mainonnan suunnittelun opintojen teoriapohja luodaan markkinoinnin- ja markkinointiviestinnän opinnoissa, visuaalisen ilmaisun ja luovan kirjoittamisen opinnoissa sekä perehtymällä tavoitteellisen viestinnän ideoimiseen ja toteuttamiseen eri medioihin. Opit, kuinka luovan suunnittelun avulla tavoitetaan haluttu kohderyhmä niin perinteisillä kuin digitaalisilla ja sosiaalisilla medioilla.

Käytännössä pääset opintojen aikana testaamaan suunnittelutaitojasi harjoittelujaksoilla alan yrityksissä, erilaisissa hankkeissa ja projekteissa sekä omassa mainostoimistossamme Gurussa. Pääset jo opiskeluaikana verkostoitumaan sekä tulevien media-alan tekijöiden että alan ammattilaisten kanssa. 

Monikanavaista mediaosaamista työelämälähtöisesti

Mainonnan suunnittelun koulutuksessa voit erikoistua

  • AD:ksi (visuaalinen suunnittelija; kuvat, kuvittaminen, typografia, taittaminen, käyttöliittymät, mediatekniikat),
  • copywriteriksi (tekstisuunnittelija; luova kirjoittaminen, asiakirjoittaminen, käsikirjoittaminen, tarinankerronta, konseptisuunnittelu) tai
  • projektipäälliköksi (asiakasprojektin hallinta, budjetointi, tiimin vetäminen, markkinointiviestinnän konsultointi).

Media-alan ydinosaamiseen kuuluvissa opinnoissa tutustut media-alan toimintaympäristöön ja lainsäädäntöön. Saat tietoa työelämästä ja yrittäjyydestä. Opit kirjallista, äänellistä ja kuvallista ilmaisua sekä näiden analysoinnin taitoja. Lisäksi opiskelet kieliä ja vuorovaikutustaitoja, joita tarvitaan mediakentällä entistä enemmän.

Mainonnan suunnittelun ammattiopinnoissa ja syventävissä ammattiopinnoissa perehdyt ajankohtaisiin markkinointiviestinnän keinoihin ja muotoihin, kampanja- ja konseptisuunnitteluun jne. 

Taitteessa-sarja

Turun AMK:n Taitteessa-sarjan on media-alan opiskelijoiden luoma konsepti: sarjan alkuperäinen idea ja ensimmäinen tuotantokausi olivat kokonaan media-alan opiskelijoidemme käsialaa, ja joka vuosi tuotannossa on ollut tiiviisti mukana mainonnan suunnittelun ja media-alan opiskelijoita. Myös vuonna 2021 uudistetun konseptin takana ovat mainonnan suunnittelun opiskelijamme. Aiemmilta tuotantokausilta löydät myös mainonnan opiskelijoiden fiiliksiä ja tarinoita opinnoistaan. Katso koko sarja YouTube-kanavaltamme:

 

Hae yhteishaussa

Voit hakea koulutukseen korkeakoulujen yhteishaussa. Seuraava yhteishaku koulutukseen on: 

  • kevään yhteishaku 13. – 27.3.2024 klo 15.00

Hakeminen tapahtuu Opintopolussa. Opintopolusta löydät mm. tarkempaa tietoa koulutuksesta sekä hakulomakkeen.

Yhteishaussa opiskelijat valitaan ennakkotehtävän ja/tai valintakokeen perusteella. Opiskelijavalinnat -sivulta löydät lisätietoa valintatavoista.