Kehittämistoiminta ja -menetelmät ammattikorkeakouluissa
Turun ammattikorkeakoulu käynnisti englanninkielisen koulutusohjelman, joka johtaa sosiaalialan kandidaatin tutkintoon vuonna 2022. Kun kansainväliset opiskelijamme ovat edenneet opinnoissaan opinnäytetyövaiheeseen, on käynyt ilmeiseksi, että työelämälähtöisestä kehittämistoiminnasta on saatavilla vain vähän englanninkielistä menetelmäkirjallisuutta.
Tässä kirjassa kuvaamme kehittämistoiminnan sisältöä ja hahmotamme siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä. Lisäksi tarkastelemme työelämälähtöistä kehittämistoimintaa osana innovatiivista korkeakouluopiskelua. Näkökulma on pedagoginen ja ammatillinen, koska kehittäminen on pitkälti toiminnassa tapahtuvaa oppimista. Kehittämistaidot ja innovatiivisuus ovat yhä tärkeämpiä ja arvostetumpia ammatillisia pätevyyksiä työelämässä, erityisesti korkeakoulututkinnon suorittaneille.
Osallistuminen käytännön kehittämistoimintaan ja johtaminen edellyttävät kokonaisvaltaista ymmärrystä kehittämisestä. Kehittämistoimintaan osallistuminen ja oman kehittämishankkeen johtaminen edellyttävät erityisesti korkeaa itseohjautuvuutta ja hyviä yhteistyötaitoja. Opetuksen tulisi tukea ymmärrystä kehittämisen vaiheista ja työn etenemisestä kohti tuloksia dialogisessa tai trialogisessa vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa. Tähän päästään yhteistoiminnallisilla keskusteluilla, suunnittelulla ja arvioinneilla sekä tarvittaessa toiminnan uudelleen ohjaamisella. Vertaistuki, ihmisten väliset kohtaamiset ja vastavuoroisuus edistävät kokonaisymmärryksen kehittymistä.
Tässä kirjassa hyödynnämme monenlaista kehitysyhteistyökirjallisuutta monista eri aiheista sekä tutkimuskirjallisuutta. Kaiken kaikkiaan suomalainen kehityskirjallisuus on vielä suhteellisen nuorta ja jopa niukkaa, vaikka esimerkiksi työelämää on tutkittu jo vuosikymmeniä. Jostain syystä erityisesti kehittämistoiminnan metodologinen luonne on jäänyt vähälle huomiolle. Tämä saattaa johtua siitä, että työelämän kehittäjät eivät ole kiinnostuneita kuvaamaan työmenetelmien ja -välineiden tarkkaa käyttöä samalla tavalla kuin tutkimusmenetelmiä.
