Avoimen AMK:n opintojakso

Viisas ostaminen, myynti ja hinnoittelu

Mitä opit?

Kurssin jälkeen opiskelija
-ymmärtää ostamisen ja myynnin sosiaalisia ulottuvuuksia
-osaa soveltaa eettisiä ja asiakaslähtöisiä periaatteita myyntitilanteissa
-tunnistaa erilaisia hinnoittelustrategioita ja osaa arvioida niiden vaikutuksia
-kykenee tarkastelemaan kaupankäyntiä kokonaisvaltaisesti sekä asiakkaan että myyjän näkökulmasta
-osaa reflektoida omaa toimintaansa ja kehittää kaupallista osaamistaan

Mitä opinnot sisältävät?

Kurssi kehittää osallistujien ymmärrystä ja osaamista ostamisen, myynnin ja hinnoittelun periaatteista sekä niiden strategisesta ja eettisestä soveltamisesta. Kurssi tarjoaa käytännönläheisiä näkökulmia siihen, miten kuluttajat ja ammattilaiset voivat tehdä harkittuja valintoja, arvioida arvoa ja hinnoitella tuotteita tai palveluita kestävästi ja kannattavasti.

4.12.2026 16.00-19.00
Ostamisen päätöksenteko
· Miksi ostamme? Motiivit
· Mihin ostajan päätökset perustuvat?
· Tuotteistajan, myyjän ja markkinoijan miinakenttä
· Milloin ostaminen on helppoa? Miksi ostamista pitää helpottaa?
Asiakasymmärrys ja segmentointi
· Miksi asiakaskunnan tiukka rajaus on viisas strategia?
· Miten tunnistaa asiakkaan tarpeet nyt ja tulevaisuudessa?
· Asiakkaan rajaus ja ongelman kuvaus
Helpota ostamista tuotteistamalla
· Mitä hyötyjä tuotteistaminen tuo sekä ostajalle että myyjälle?
· Miten tarjoomalla voidaan helpottaa asiakkaan ostamista ja päätöksentekoa?
· Hittituotteen tunnusmerkit (ongelma/tarve, lupaus/takuu, hyödyt, hinnan näkyvyys, toimituksen selkeys, riskien poisto)
Case-esimerkit ja ryhmäkeskustelut

11.12.2026 16.00-19.00
Hinnoittelun perusteet ja strategiat
· Millaisia väärinkäsityksiä hinnoitteluun liittyy?
· Arvoperusteinen hinnoittelu – mistä asiakas oikeasti maksaa?
· Hinnoittelustrategiat, hinnoittelumallit ja erottuminen hinnoittelulla
· Psykologinen hinnoittelu
· Hinta ja kannattavuus – alennusmyynti kielletty!
Myynnin psykologia ja ostopäätöksen tukeminen
· Mitkä voivat olla myynnissä sellaisia tekijöitä, mitkä jarruttavat asiakkaan ostamista?
· Kuinka asiakkaan päätöstä voi helpottaa psykologisilla vivuilla?
· Auta asiakastasi valitsemaan, päättämään ja tilaamaan – psykologiset vivut mm. ehdotuksen voiman, johdonmukaisuuden lain, egon heikkouden, kotikylän kutsun ja vastavuoroisuuden lain
Case-esimerkit ja ryhmäkeskustelut

18.12.2026 16.00-19.00
Kuluttajakäyttäytyminen
Kilpailu ja kannattavuus
Case-esimerkit ja ryhmäkeskustelut


13.1.2026 16.00-19.00
Myynnin vuorovaikutus ja vaikuttaminen
Asiakaslähtöisyys
Luottamuksen rakentaminen
Vastuullisuus
Case-esimerkit ja ryhmäkeskustelut

Ota yhteyttä

  • Ulla Seppälä-Kaven

    Lehtori
    +358 44 907 2138
    ulla.seppala-kaven@turkuamk.fi
Kenelle opintojakso sopii?

Avoimen AMK:n opintojaksot ovat kaikille avoimia ammattikorkeakoulututkintoihin kuuluvia opintojaksoja. Usein avoimen AMK:n opintojaksoilla opiskellaan samassa ryhmässä tutkinto-opiskelijoiden kanssa.

Ilmoittautua voit tunnistautuneena. Tarvitset siis suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Yksittäisille opintojaksoille osallistumiselle voi olla edeltävyysehtoja, jotka löydät opinto-oppaasta opintojakson kuvauksien yhteydestä (esimerkiksi kohdasta ”Edeltävyysehdot”.) Edeltävyysehdot on tärkeää huomioida ilmoittautuessa, jotta oma ennakko-osaaminen on riittävää opintojakson suorittamiseksi.

YAMK-koulutusten opintojaksoille ilmoittautuessasi sinulla tulee olla suoritettuna aiempi korkeakoulututkinto, esimerkiksi AMK-tutkinto tai kandidaatin tai maisterin tutkinto. Näet tiedon koulutuksesta, johon opintojakso kuuluu, sivun yläosassa.

Kun pohdit ilmoittautumista, huolehdit itse siitä, että sinulla on tarvittavat tiedot ja taidot opintojen suorittamiseen.

Avoimen AMK:n opintomaksu

Avoimen ammattikorkeakoulun yksittäiset opintojaksot ovat pääsääntöisesti maksullisia. Opintomaksu on 15 € per opintopiste. Lue lisää avoimen AMK:n opintomaksuista.

Jos opintojakso on maksuton tai hinta poikkeaa yllä mainitusta, kerromme siitä opintojakson tiedoissa.