Turun ammattikorkeakoulu ja Valo-Valmennusyhdistys kokeilevat uudenlaista lähestymistapaa ja tuovat syrjäytymisriskissä olevat nuoret mukaan yhteiskuntaan pelillistämisen keinoin. Hankkeessa vahvistetaan nuorten sosiaalisia taitoja ja tarjotaan turvallinen tila vuorovaikutukselle.

Julkaistu:
Muokattu:
Erilaiset pelit ja digitaaliset alustat saattavat olla oivia välineitä lisätä nuorten hyvinvointia ja yhteiskunnallista osallisuutta. Tätä selvitetään nyt Varsinais-Suomen alueelle ulottuvassa projektissa.
–Suomessa yhä useampi nuori kokee yksinäisyyttä, ulkopuolisuutta ja eristäytyneisyyttä. Pyrimme puuttumaan tähän ongelmaan, jotta he voisivat löytää takaisin koulutuksen ja työelämän pariin, kertoo Turun AMK:n hankeasiantuntija, sosiaali- ja kasvatusalan lehtori Essi Teuri.
Nuorisobarometrin 2024 mukaan nuorten usko omaan tulevaisuuteen on laskenut historiallisen huonoksi. Barometrin tuloksista selviää, että optimistisesti tai erittäin optimistisesti tulevaisuuteensa suhtautuu enää 61 prosenttia vastaajista. Samalla Varsinais-Suomen työllisyyskatsaus kertoo, että nuorten työttömyys on lisääntynyt 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
”Pelien potentiaali sote-alalla on massiivinen”
NOPPA-hanke pyrkii tavoittamaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevat 16–29-vuotiaat, joilla on eritasoisia sosiaalisuuteen liittyviä haasteita. Essi Teurin mukaan pelillisyys voi toimia yhtenä askeleena kohti parempaa hyvinvointia.
– Pelien mahdollisuudet tulevaisuuden sote-alalla ovat laajat ja potentiaali erityisesti nuorten tavoittamisessa massiivinen. Pelillistäminen on konkreettinen keino vahvistaa osallisuutta. Kun nuori kokee tulevansa kohdatuksi, ymmärretyksi ja osaksi ryhmää, syntyy pohja muutokselle.
Pelaajabarometrista 2024 käy ilmi, että alle 20-vuotiaista suomalaisista noin 45 prosenttia pelaa jotakin viihdepeliä päivittäin ja noin 80 prosenttia vähintään kerran viikossa. Myös 20–29-vuotiaiden ikäryhmässä yli puolet pelaa vähintään kerran viikossa ja noin 30 prosenttia päivittäin.
Työpajoista uusia keinoja nuorten tukemiseen
Syksyn 2025 ohjelmassa on maksuttomia pelitestaustapahtumia ja pienryhmiä, joissa osallistujille taataan turvallinen ympäristö olla ja ilmaista itseään. Nuoret kokoontuvat Discord-keskustelualustalla ja yhteistapaamisissa.
– Peli antaa toiminnallisena ympäristönä mahdollisuuden osallistua itselleen luontevalla tavalla. Pelit rakentavat siltoja ihmisten välille, ne tarjoavat matalan kynnyksen tavan vahvistaa vuorovaikutusta ja sosiaalisia taitoja, Valo-Valmennusyhdistyksen projektipäällikkö-ohjaaja Liisa Thiel esittelee.
Nuorten kanssa toimiville ammattilaisille on puolestaan luvassa työpajoja, joissa jaetaan kokemuksia pelien toimivuudesta nuorten arjen tukena.
– Pelaaminen haastaa perinteistä työntekijän ja asiakkaan välistä valta-asetelmaa. Pelitilanteissa tapahtuu kohtaamisia, joissa ei ole ennalta määrättyjä rooleja. Pelien avulla muodostuu luottamuksellisia vuorovaikutustilanteita, joissa on helpompi avautua vaikeistakin aiheista, Thiel kertoo.
Kolmivuotisen NOPPA-projektin lopputuotoksina luodaan opas ja toimintamalli, jotka auttavat kehittämään pelillisyyttä hyödyntäviä työmuotoja. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus. Katso tarkemmat tiedot ajankohtaisista tapahtumista osoitteesta www.noppahanke.fi.
Tutustu ja kysy lisää
Liisa Thiel
projektipäällikkö-ohjaaja
Valo-Valmennusyhdistys
040 354 1410
liisa.thiel@valo-valmennus.fi
Lue seuraavaksi
-
Mediatiedote
Uusi sovellus auttaa lapsia valmistautumaan sairaalakäyntiin
Turun ammattikorkeakoulun johtamassa kansainvälisessä hankkeessa kehitettiin sovellus, joka antaa lapsille ja heidän perheilleen mahdollisuuden vierailla virtuaalisesti sairaalassa sekä tutustua erilaisiin tiloihin, toimenpiteisiin ja laitteisiin. Sovellus voi auttaa lasta…
-
Ilmiö
Miten mobiiliteknologia voi lievittää lasten sairaalapelkoja?
Lasten ja nuorten ohimenevät pelot ovat yleisiä ja luonnollinen osa kasvua ja kehitystä. Pelot ovat tapa, jolla lapset käsittelevät uusia, tuntemattomia tai jännittäviä tilanteita. Yksi yleisimmistä lasten peloista…
-
Uutinen
Turun AMK:n tutkijat palkittiin kansainvälisessä tekoälykilpailussa
Turun AMK:n projektissa kehitetään tekoälyratkaisuja, joissa koneoppiminen voi tapahtua hajautetusti ja ilman, että yksityisiä tietoja tarvitsee siirtää tai jakaa.