INCLUDES – kehittämässä tasa-arvoisempaa ja inklusiivisempaa liikennettä Euroopassa

Eurooppalaista yhteistyötä tasa-arvoisemman liikkumisen puolesta

Liikenneympäristön tulisi olla sopiva kaikille käyttäjille. Liikenteen suunnittelussa ja päätöksenteossa ei kuitenkaan aina oteta riittävästi huomioon haavoittuvien väestöryhmien, kuten ikääntyneiden, fyysisesti tai aisteiltaan rajoittuneiden, naisten tai lasten erityistarpeita. Tasa-arvoinen liikenneympäristö huomioikin kaikkien liikennekäyttäjien oikeudet ja tarpeet.  Viranomaisten ja liikennesuunnittelijoiden toimintaa on parannettava, jotta liikennejärjestelmät ja liikkumisen palvelut olisivat kestäviä, oikeudenmukaisia, edullisia, turvallisia ja kaikkien saavutettavissa. INCLUDES-hanke kokoaa yhteen seitsemän kumppania kuudesta Euroopan maasta, joiden yhteisenä tavoitteena on kehittää liikennettä ja liikkumista ohjaavia politiikkatoimia ja näin tukea siirtymää kohti vähähiilisempää, kestävämpää ja inklusiivisempaa liikennettä. Hankkeessa vahvistetaan viranomaisten kykyä suunnitella inklusiivisempia liikennejärjestelmiä jakamalla tietoa ja käytännön esimerkkejä erilaisten ryhmien tarpeet huomioivasta ja oikeudenmukaisesta liikennesuunnittelusta.

Erilaiset strategiat ja suunnitelmat ovat keskeisiä liikenteen ja liikkumisen suunnittelussa ja sääntelyssä sekä liikkumisen investointien ja hankintojen valmistelussa ja toimeenpanossa. INCLUDES-hankkeessa arvioidaan liikenteen ja liikkumisen suunnittelun, strategioiden ja suunnitelmien nykytilaa, syvennytään liikenteen inkluusion temaattisiin ulottuvuuksiin sekä kehitetään olemassa olevia strategioita ja suunnitelmia tarvekartoitusten ja alueellisten sekä alueiden välisten oppimisprosessien kautta kertyneen tiedon perusteella.

Temaattisella lähestymistavalla parempia politiikkatoimia

Hankkeessa käytetään temaattista lähestymistapaa, jossa on viisi keskeistä osa-aluetta: kolme temaattista näkökulmaa (1. fyysisen ympäristön esteettömyys, 2. digitaalinen ja 3. taloudellinen saavutettavuus) ja kaksi metodologista näkökulmaa (1. data hallintatyökaluna ja 2. osallistavat menetelmät). Hankkeessa kehitetään myös arviointikehikko liikennejärjestelmiä ja liikkumisen palveluita koskeville politiikkatoimille, joka perustuu liikenteen inkluusiota edistävien tai sitä haittaavien tekijöiden ja muiden olosuhteiden tunnistamiseen.

Kohti inklusiivisempaa, oikeudenmukaisempaa ja vähähiilisempää liikennejärjestelmää.

Yhteistyö ja oppiminen keskiössä

Hankkeen tavoitteena on parantaa sekä yksittäisten asiantuntijoiden että organisaatioiden tietotaitoa ja kykyä kehittää liikenteen ja liikkumisen strategioita ja suunnitelmia kohti inklusiivisempaa, oikeudenmukaisempaa ja vähähiilisempää liikennejärjestelmää. Kansainvälisen tiedonvaihdon lisäksi paikallisten sidosryhmien osallistuminen tähän oppimisprosessiin on keskeistä, sillä näin viranomaistahot oppivat heidän yksilöllisistä kokemuksistaan ja todellisista olosuhteista.

Sidosryhmien osallisuus ensisijaisen tärkeää

Haavoittuvassa asemassa olevia osallistamalla varmistetaan, että heidän todelliset tarpeensa tulevat varmasti huomioiduksi. Erilaiset sidosryhmät ovatkin hankkeessa mukana alusta alkaen – sidosryhmät tarkastelevat ja analysoivat hyviä käytäntöjä ja tuovat näin tärkeää tietoa ja uusia näkökulmia viranomaisten työhön liikennejärjestelmien ja liikkumisen palveluiden kehittämisen parissa. Esimerkiksi Turun seudulla hankkeen toimesta kehitetään Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaa yhteistyössä liikennejärjestelmätyöryhmien ja paikallisten järjestöjen kanssa.

Ota yhteyttä

  • Annika Kunnasvirta

    Projektipäällikkö
    +358 40 355 0932
    annika.kunnasvirta@turkuamk.fi
  • Juuliska Seikola

    Hankeasiantuntija
    +358 50 465 8775
    juuliska.seikola@turkuamk.fi

Kumppanit

  • Varsinais-Suomen liitto, Suomi
  • Centre for Budapest Transport (BKK), Unkari
  • Municipality of Heraklion, Kreikka
  • SRM Networks and Mobility , Italia
  • Transport Research Centre (CDV), Tšekki
  • County of Seine-Saint-Denis, Ranska

Tutustu tutkimusryhmään