Oikeenlaista kemiaa – kemian opetuksen, opintopolkujen ja oppimateriaalien yhtenäistäminen korkeakouluopinnoissa siirtymien tueksi

Yhtenäistämme ammattikorkeakoulujen kemian opetusta
Laboratorio, koeputkia ja lasiastioita

Oikeenlaista kemiaa -hankkeessa yhtenäistetään ammattikorkeakoulujen kemian opetusta ja opintojaksoja ja uudistetaan sekä pilotoidaan alakohtaisia oppimateriaaleja tukemaan oppilaitosten yhteistyötä. Opetussuunnitelmien kehittämistyön tavoitteena on helpottaa opiskelijoiden siirtymiä oppilaitosten välillä ja AMK-opinnoista yliopistotasolle, luoda valtakunnallisia opintopolkuja perus- ja syventäviin kemian opintoihin, tukea tutkintojen valmistumista ja varmistaa opintojen hyväksilukukelpoisuus korkeakoulujen välillä.

Hankkeen tavoitteina on:

  • Kehittää kemian opetussuunnitelmia siten, että opiskelijoiden siirtymät oppilaitosten välillä sekä ammattikorkeakouluopinnoista yliopistotasolle helpottuvat.
  • Luoda valtakunnallisesti yhtenäisiä opintopolkuja, jotka tukevat sekä perus- että syventäviä kemian opintoja ja edistävät tutkintojen nopeampaa suorittamista.
  • Varmistaa, että opinnot ovat hyväksiluettavissa korkeakoulujen välillä.
  • Lisätä kiinnostusta kemiaan liittyvien alojen opiskelua kohtaan korkeakoulujen kemian opinnoissa elävöittämällä opetussuunnitelmaa.

Hankkeessa tuotetaan uusia digitaalisia avoimia oppimateriaaleja, jotka tukevat verkko- ja hybridioppimista, mahdollistaen joustavamman opiskelun ja opintojen etenemisen.
Hankkeen tulokset sekä opetussuunnitelmien yhtenäistämisen että perus- ja syventävän kemian oppimisaihioiden osalta julkaistaan vuoden 2026 loppuun mennessä. Tuotosten pilotointi, kehittäminen ja käyttöönotto toteutetaan 2027 aikana.

Opetus- ja kulttuuriministeriö_logo

Ota yhteyttä

  • Taina Hovinen

    Lehtori, Laatuasiantuntija, Opinnäytetyökoordinaattori
    +358 44 907 4979
    taina.hovinen@turkuamk.fi

Kumppanit

  • Lab-ammattikorkeakoulu Oy
  • Centria-ammattikorkeakoulu Oy
  • Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT
  • Helsingin yliopisto

Tutustu tutkimusryhmään