Tekoäly työn keventäjänä

Tutkimme tekoälyn mahdollisuuksia opettajien työn tukena

Hanke tarkastelee tekoälyn mahdollisuuksia opettajien työn tukena, hyvinvoinnin edistäjänä ja työn tuottavuuden lisääjänä. Haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja kyselyjen kautta tunnistetaan korkeakouluopettajien ja opettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä, siihen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista yksilöllisen ja yhteisöllisen opetuksen kehittämisessä. Tutkimus lisää ymmärrystä tekoälyn hyödyntämisestä suomalaisessa asiantuntijatyössä.

Tekoäly nostaa esiin uusia mahdollisuuksia ja kuormitustekijöitä, jotka vaikuttavat opetustyössä toimivien opettajien ja heidän työyhteisöjensä työskentelyyn, hyvinvointiin ja tuottavuuteen. Tekoäly voi tarjota uusia mahdollisuuksia korkeakouluopettajien ja ammatillisen koulutuksen opettajaksi opiskelevien kohtaamien moninaisten haasteiden (esim. työn kuormittavuus, suuret ryhmäkoot, opiskelijoiden yksilölliset tarpeet ja hallinnolliset tehtävät) ratkaisemiseen ja opetuksen laadun parantamiseen.

Uutta tutkimustietoa tarvitaankin mm. seuraavista näkökulmista:

a) miten tekoäly voi helpottaa, tukea ja rikastuttaa opetusalan asiantuntijatyötä sekä yksilö- että yhteisötasolla,
b) mitä uusia vaatimuksia tekoälyn hyödyntämiseen liittyy,
c) millaista tukea ja resursseja asiantuntijat tarvitsevat,
d) kuinka tekoäly tukee osaamisen tunnistamista ja kehittämistä ja
e) kuinka tekoäly voi edistää yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia opettajien työssä.

Vaikka tekoälyä on tutkittu laajasti monilla aloilla, sen mahdollisuuksia opettajien työssä on tarkasteltu vain rajallisesti. Korkeakouluopettajien kohtaamat haasteet, kuten työn kuormittavuuden kasvu, ryhmäkokojen kasvaminen, yksilöllisten opiskelijatarpeiden huomioiminen ja hallinnollisten tehtävien lisääntyminen, edellyttävät uusia ratkaisuja, joita tekoäly voi tarjota.

Turun AMK, HAMK ja Turun yliopisto tuottavat suosituksia siitä, kuinka opettajat voivat käyttää tekoälyä oman pedagogisen osaamisensa tarkasteluun ja kehittämiseen (esim. tekoälyn tarjoamat henkilökohtaiset palautteet), sekä miten tekoälyä voidaan hyödyntää yksilöllisen ja yhteisöllisen opetuksen ja opettajien hyvinvoinnin tukena.

HAMK_logo

Ota yhteyttä

  • Timo Halttunen

    Erityisasiantuntija
    +358 50 431 1924
    timo.a.halttunen@turkuamk.fi
  • Meiju Keinänen

    Yliopettaja, Tutkimusryhmän vetäjä, Tutkimusvastaava
    +358 40 355 0938
    meiju.keinanen@turkuamk.fi

Kumppanit

  • HAMK
  • Turun yliopisto

Tutustu tutkimusryhmään