Turun AMK:n innovaatio nostaa sähköautojen akkujen lataustehoa

Prismaattisen akkukennon parempi lämmönhallinta nopeuttaa latausta sekä kylmissä että kuumissa olosuhteissa ja pidentää akun kestoa pitkillä ajomatkoilla.

Mediatiedote

Turun ammattikorkeakoulu on kehittänyt uudenlaisen tavan akkujen lämmönhallintaan. Innovaatio mahdollistaa sähköauton tehokkaamman latauksen.   

– Keksinnön avulla akku saadaan toimimaan tehokkaammin esimerkiksi pakkassäässä. Nestekiertoinen järjestelmä auttaa kylmissä olosuhteissa akkua lämpenemään, mikä vaikuttaa latausnopeuteen. Lämmönhallinta kylmissä olosuhteissa nostaa sähköauton toimintamatkaa huomattavasti, sanoo Turun ammattikorkeakoulun lehtori ja projektipäällikkö Heikki Saariluoma.

Nyt sähköistyneen ajoneuvoliikenteen aikana pikalataus halutaan tehdä mahdollisimman nopeasti. Nopeassa latauksessa akut lämpenevät. Turun ammattikorkeakoulun ratkaisu soveltuu erityisesti prismaattiseen akkukennoon, jolloin jäähdytysnestettä sisältävä osa asetetaan akun yläosaan. Jäähdytyksen lisäksi se yhdistää toisiinsa seitsemän muuta eri toimintoa yhdeksi osaksi, mikä tuo etua myös valmistettavuuteen.  Valittu valmistustekniikka mahdollistaa osan vapaan skaalautuvuuden eri kokoisiin akkuratkaisuihin. 

Nykyiselläänkin akkupaketeissa on lämmönhallintajärjestelmä tyypillisimmin kennon alapuolella tai sivuilla. Mutta kun akkuja ladataan tai puretaan nopeasti, syntyy lämpöä eniten kennojen yläosassa.  

– Meidän ratkaisussamme jäähdytys on ylhäällä. Se takaa sen, että kuumeneva alue saadaan jäähtymään paljon nopeammin, kuin jos jäähdytys on akun alapuolella. Silloin kokonaislämpötila voidaan pitää optimaalisena, ja akun lataaminen on tehokkaampaa sekä ikääntyminen vähäisempää, selventää Saariluoma.  

Akkukennon lämmönhallintaa jatkokehitetään Turun AMK:n New Battery Module -projektissa, joka on Business Finlandin rahoittama. Turun AMK:n kehittämälle ratkaisulle on haettu patentteja. Innovaatiota on kehitetty yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun Valmistustekniikan ja Computational Engineering And Analysis -tutkimusryhmien kanssa.  

Projektissa kiinnitetään huomiota myös kotimaiseen akkujen valmistamiseen. Kaikkia akkuihin tarvittavia mineraaleja löytyy Suomesta. Projekti huomioi kotimaisten maametallien hyödyntämisen Li-ion akun koko elinkaaren aikana ja raaka-aineiden kierrättämisen ja jatkojalostuksen.  

Uudentyyppistä akkujen lämmönhallinnan ratkaisua voidaan hyödyntää myös työkoneissa, losseissa ja tulevaisuudessa jopa lentokoneissa. Kuluttajille keksinnön suurin hyöty voi näkyä sähköautojen hinnassa, kun akun osien valmistettavuus yksinkertaistuu ja laskee sitä kautta sähköautojen kokonaishintaa.   

Artikkeli on julkaistu 16.5.2022 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.

Tutustu

Lue seuraavaksi

  • Opiskelija
    Regensburgin kaupunkiprofiili, edessä joki

    Kaksoistutkinto avaa ovia maailmalle

    Annette Olup pokkasi tutkintotodistuksen samalla kertaa niin Turun AMK:sta kuin saksalaisesta OTH Regensburgista. Olupin mukaan kaksoistutkinto on ollut yksi hänen opintojensa parhaista päätöksistä. Kaksoistutkinto on mahdollistanut hänelle opiskelun…

  • Mediatiedote

    Turun AMK:n hankkeelle miljoonarahoitus kriittisen infrastruktuurin hybridiuhkien torjuntaan

    Hybridiuhkia kartoittavalle hankkeelle on myönnetty Business Finlandin kaksivaiheinen, kokonaisuudessaan viiden miljoonan euron rahoitus. Turun ammattikorkeakoulun koordinoima hanke pyrkii parantamaan kriittisen infrastruktuurin toimijoiden kykyä suojautua hybridiuhilta ja varmistaa yhteiskunnan…

  • Uutinen

    Terveystalosta Turun AMK:n uusi avainkumppani

    Turun ammattikorkeakoulu ja Terveystalo ovat solmineet avainkumppanuussopimuksen yhteistyöstä. Kuvassa ylärivissä vasemmalta oikealle koulutus- ja tutkimuspäällikkö Katariina Felixson, täydennyskoulutuspäällikkö Tiina Aalto, koulutus- ja tutkimuspäälliköt Mary-Ann Kaukinen, Katja Heikkinen sekä…