Turun ammattikorkeakoulu on kehittänyt kansainvälisessä 360ViSi-hankkeessa virtuaalisen harjoituksen, jonka avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat perehtyä leikkausosaston työskentelyyn. Simulaatio-opetus tuo vaihtoehtoisen tavan tutustua heräämöön hoitoympäristönä ja lisää samalla harjoittelumahdollisuuksia.

Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Aleksi Rajamäki ja Siiri Welling
Kuvat: 360ViSi
Uuden oppimissovelluksen avulla opiskelijat voivat harjoitella itsenäisesti ajasta tai paikasta riippumatta. Opettajalle se mahdollistaa oppijoiden työskentelyn ja oppimisen edistymisen seuraamisen. Sovellus toimii myös tarvittaessa apuna uuden työntekijän perehdytyksessä sairaalan leikkausosastolle.
– Harjoittelupaikkoja on niukasti, eivätkä kaikki sairaanhoitajaopiskelijat pääse harjoittelujaksoille leikkausosastoille ja heräämöön. Heidän kuitenkin tulisi osata keskeisimmät asiat potilaan heräämössä olon aikaisesta tarkkailusta ja hoidosta, kertoo yliopettaja, sairaanhoitajakoulutuksen koulutusvastaava Tiina Nurmela Turun ammattikorkeakoulusta.
360-tekniikkaa hyödyntävässä simulaatiossa yhdistetään avoimen videotuotannon keinoja ja VR-teknologian oppimiselementtejä.
– Opiskelijat innostuvat oppimaan, kun ympäristöön lisätään pelillisyyttä. Harjoitus on toistettavissa, jos haluaa kerrata tietämystään ja osaamistaan. Simulaatio jäljittelee hoitotyön realistista ympäristöä, Nurmela esittelee.

Kehitystyössä on ollut mukana Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajia ja virtuaalitekniikan osaajia. Hoitotyön osalta hanke kuuluu Terveydenhuollon kehittäminen hybridimaailmassa -tutkimusryhmään, teknisestä toteutuksesta on vastannut Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmä.
Käytännössä tekniikan asiantuntijat suunnittelivat helppokäyttöisen 360-videoille sopivan editorin, jonka avulla on mahdollista laatia opetusmateriaalia sairaanhoitajien koulutukseen.
– Opettajat pystyvät itse rakentamaan simulaatioharjoituksen ja muokkaamaan siinä olevia kysymyksiä ja polkuja siten, että harjoituksesta on mahdollisimman paljon hyötyä opiskelijalle. Harjoitukseen voi syöttää erilaisia lopputuloksia ja kysymyksiä, joita voi olla enemmän tai vähemmän riippuen siitä, minkä tasoinen opiskelija suorittaa simulaatiota, sanoo teknistä ratkaisua kehittänyt lehtori Juha Saarinen.
– Vastaavaa editoria voi hyödyntää monessa muussakin asiassa kuin opetuksessa. Se voisi soveltua vaikkapa museon esittelykierroksen toteuttamiseen. Editorin kehitys on vielä kesken, mutta sen lähdekoodi on avoimesti saatavilla Git Hubissa.
360ViSi eli Interactive Video Simulation -projekti oli käynnissä 2020–2023. Hanketta koordinoi norjalainen Stavangerin yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu on mukana kumppanina. Projektia rahoitetaan ERASMUS+-ohjelmasta.
Artikkeli on julkaistu aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla 13.3.2023.
Tutustu tutkimusryhmiin
Lue seuraavaksi
-
Alumni

Betoniala vei mennessään – Jesse Junnila kehittää alaa etunenässä
Rakentaminen on aina kiinnostanut Jesse Junnilaa. Ammattikoulun ja lukion jälkeen rakentamiseen liittyvä insinöörikoulutus oli hänelle ensimmäinen vaihtoehto, ja into syventyä alaan jatkui myös ylemmässä korkeakoulututkinnossa. Julkaistu: Muokattu: Teksti…
-
Opiskelija

Kirjastot johdattivat tulevaisuuden uralle
Ona Rehn on aina tykännyt lukea ja viettää aikaa kirjastoissa. Nyt hän opiskelee kirjasto- ja tietopalvelualan tradenomiksi ja valmistuu kirjastoalan ammattilaiseksi. Yläasteen jälkeen Rehn lähti opiskelemaan ammattikouluun sosiaali-…
-
Opiskelija

Ravintolakokista ja talonrakentajasta rakennusmestariksi – Juha Leppäsen opintopolku on ollut monivaiheinen
Ravintolakokki, talonrakentaja, prosessinhoitaja. Juha Leppäsellä on monipuolinen opiskelutausta ja työhistoria, ja hän on myös esimerkki siitä miten erilaiset polut voivat johdattaa ammattikorkeakouluopintojen pariin. Nyt käynnissä on toinen vuosi…
