Teatteri-ilmaisun ohjaajan täytyy olla joskus tyhmänrohkea töiden saamiseksi

Turun ammattikorkeakoulun tupla-alumni, teatteri-ilmaisun ohjaaja (YAMK) Heini Vahtera työskentelee alalla käsikirjoittaen, ohjaten ja opettaen. Hän yhdistelee teatterityöhönsä aktivismia ja mustaa huumoria, ja kokee YAMK-tutkinnon tarjonneen mahdollisuuden syventyä kunnolla omaan taiteelliseen suuntautumiseen. 

Alumni

Teksti: Oona Kokko, kuvat: Heini Vahtera

Heini Vahtera valmistui Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta vuonna 2012, jonka jälkeen hän työskenteli erilaisten harrastajaryhmien parissa, varsinkin lasten ja nuorten kanssa.  

Myöhemmin hänen taiteellinen palonsa vahvistui entisestään ja aktivismin yhdistäminen teatteriin alkoi kiinnostamaan enemmän. Taiteen ja aktivismin yhdistämistä kutsutaan artivismiksi, ja siihen Vahtera halusi perehtyä aloitettuaan YAMK-opinnot vuonna 2017. 

Teatteriesitys kertoo yhteiskunnasta

– Ylemmän AMK-tutkinnon opinnot osuivat saumaan, jolloin en tiennyt, mihin suuntaan työelämässäni lähtisin. Lähdin tutkimaan teatterin ja aktivismin rajapintaa, sillä yhteiskunnalliset aiheet teatterissa ovat aina kiinnostaneet minua, ja olen aina halunnut vaikuttaa yhteiskuntaamme, Vahtera kertoo. 

Vaikka tällä hetkellä teatterilta jopa odotetaan kantaaottavuutta esimerkiksi politiikan saralta, ei näin kuitenkaan ole aina ollut. 

– Vielä opiskeluaikanani poliittisesti latautunutta teatteria pidettiin väsyttävänä. Teatterin tuli kysyä eikä väittää, ja saarnaamisen makua varottiin. Nykyään teatterissa uskalletaan taas väittää ja kärjistää asioita, Vahtera pohtii. 

Tällä hetkellä Vahtera keskittyy pääasiassa artivistiseen ja feministiseen teatteriin nukketeatterin keinoin, ja lisäksi toimii sivutoimisena opettajana Taideakatemiassa opettaen tulevia teatterialan osaajia. Yhteiskunnallisesti vaikuttavaan taiteeseensa hän yhdistää myös mustaa huumoria. 

– Näen tragedian rinnalla komediaa ja komedian rinnalla tragediaa. Elämä ei ole mustavalkoista, Vahtera pohtii. 

Taideakatemian opinnoissa parasta oli todella laadukas opetus, sekä sydämellään opettavat intohimoiset opettajat.

Pedagogista ajattelua 

Vahtera kertoo teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatin olevan kuin hänelle räätälöity, ja se tuntui oikealta jatkumolta teatteriharrastukselle. Häntä kiinnosti erityisesti teatterin ja sen opetuksen yhdistäminen. 

Vaikka hänen opiskeluaikanaan teatteri-ilmaisun ohjaajat eivät saaneetkaan varsinaista pedagogista pätevyyttä, kuvailee Vahtera heidän opinnoissaan olleen läsnä kaikkeen liittyvä pedagoginen ajattelu, keskittyen ohjattavien ryhmien hyvinvointiin. Pedagogiset opinnot sisällytettiin koulutukseen Vahteran opiskeluajan jälkeen. 

 – Teatterin tekemistä opetettiin hyvin laajasti aivan perusteista asti esimerkiksi dramaturgian, näyttelijäntyön, tanssin, sekä valo- ja äänisuunnittelun kursseilla. Syventävää opetusta oli teatterin soveltamisesta esimerkiksi yksilö- ja ryhmätasolla, Vahtera muistelee. 

Vahteran mukaan teatteri-ilmaisun ohjaajalta vaaditaan muun muassa joustavuutta työkentän muuttuvuuden vuoksi, hyvät sosiaaliset taidot, huumorintajua, sekä lehmänhermot.  

Hyppy työelämään

Vahtera on ollut työstämässä monenlaisia produktioita niin ammattilais- kuin harrastajakentällä. Tällä hetkellä työn alla on nukketeatteriproduktio Humalan kämmenellä turkulaiselle Tehdas Teatterille. Esitys on mustan huumorin avuin kerrottu tarina lama-ajan lapsuudesta. 

Taidealoilla työllistyminen voi usein tuntua haastavalta, vaikka opintoihin kuuluvista työharjoitteluista saakin arvokasta kokemusta ja kontakteja. Vahtera antaa kuitenkin neuvoja työprojektien saamiseksi: 

– Sano joka suuntaan kyllä tulen, kyllä teen ja kyllä osaan, vaikket osaisikaan. Sen jälkeen voi sitten lähteä opettelemaan niitä asioita, joihin on lupautunut. On tärkeää myöntää oma tietämättömyytensä, ja ottaa asioista selvää. Joskus täytyy olla jopa tyhmänrohkea ja uskaltaa hypätä erilaisiin mahdollisuuksiin.  

Tutustu koulutuksiin:

Lue seuraavaksi

  • Opiskelija

    Nuoren elokuvantekijän queer-tarina valloittaa maailmaa

    Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa elokuva-alaa opiskeleva Elise Korjula on saanut ohjaamansa Maailma odotti paikoillaan -elokuvan poikkeuksellisen laajaan levitykseen kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Korjula (taiteilijanimeltään Elise Celestia) muutti Turkuun alun perin englannin…

  • Opiskelija
    oopperan solisteja ja kuorolaisia lavalla

    Oopperatuotanto musiikin koulutuksen osana – kolme näkökulmaa

    Uutuusooppera Keisarin Majakan kantaesityksessä oli mukana opiskelijoita niin harjoituspianistina, kuorossa kuin orkesterissakin. Mitä oopperatuotanto merkitsee musiikin koulutuksen osana?

  • Opiskelija
    puhallinsoittajien kisällit syksyllä 2025

    Jousi- ja puhallinsoittajilla mahdollisuus päästä kisälliksi ammattiorkesteriin

    Taideakatemian musiikin koulutuksen ja Turun filharmonisen orkesterin tiivis yhteistyö näkyy opiskelijalle muun muassa kisällitoimintana. Siinä jousi- ja puhallinsoittimien opiskelijat pääsevät työskentelemään ammattiorkesterin kanssa osana opintoihin kuuluvaa harjoittelua.