Ammatillinen koulutus on muutoksessa: opiskelijoiden hyvinvointi, osallisuus ja motivaatio vaihtelevat suuresti, ja siirtymät työelämään ovat entistä haastavampia. Myös opettajat tarvitsevat uusia menetelmiä tukea opiskelijoiden oppimista ja työelämävalmiuksia.

Julkaistu:
Muokattu:
Turun ammattikorkeakoulun ja Occu Oy:n Yhteisöllinen hyvinvointityö ammatillisessa koulutuksessa -hankkeessa kehitettiin koulutuskokonaisuus, joka vahvistaa nuorten parissa toimivien ammattilaisten osaamista opiskelijoiden hyvinvoinnin, osallisuuden ja työelämävalmiuksien tukemisessa.
Koulutuskokonaisuus tarjoaa konkreettisia työkaluja oppilaitoshyvinvoinnin kehittämiseen ja sen kytkemiseen osaksi arjen pedagogista toimintaa. Samalla se lisää ymmärrystä siitä, miten opiskelijoiden hyvinvointi ja yhteisöllisyys rakentavat perustaa tulevaisuuden työelämätaidoille ja jatkuvalle oppimiselle.
Hyvinvointi on oppimisen ja työelämävalmiuksien perusta
Työsuojelurahaston rahoittaman hankkeen taustalla oli havainto siitä, että ammattiin opiskelevien hyvinvointi ja työelämävalmiudet vaihtelevat huomattavasti. Opiskelijoiden jaksaminen, osallisuus ja motivaatio kaipaavat uudenlaisia tukimuotoja, ja oppilaitosten henkilöstö tarvitsee välineitä hyvinvointijohtamiseen ja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamiseen.
– Oppilaitoshyvinvointi on koko kouluyhteisön voimavara. Kun sitä johdetaan systemaattisesti, se tukee sekä opiskelijoiden oppimista että ammattilaisten työhyvinvointia, projektipäällikkö Minna Salakari sanoo.
Hankkeen aineisto ja koulutussisällöt perustuvat ammatillisten oppilaitosten henkilöstön kokemuksiin, työpajatyöskentelyyn ja aiempiin tutkimustuloksiin. Työpajoissa tarkasteltiin opiskelijoiden hyvinvointiin, uraohjaukseen ja työelämävalmiuksiin liittyviä haasteita ja etsittiin niihin ratkaisuja yhdessä.
Uraohjaus tukee ammatti-identiteetin rakentumista
Työpajatyöskentelyn tulosten mukaan oppilaitoshyvinvoinnin vahvistaminen edellyttää konkreettisia keinoja, kuten henkilöstön osaamisen ja arvostuksen näkyväksi tekemistä, selkeitä rakenteita ja prosesseja, yksilöllistä ohjausta sekä realistisia työelämäyhteyksiä ja opiskelijoiden osallisuuden lisäämistä.
– Erityisen tärkeäksi koettiin uraohjauksen merkitys: sen avulla opiskelijat oppivat tunnistamaan osaamistaan, rakentamaan realistista kuvaa työelämästä ja vahvistamaan ammatti-identiteettiään, Salakari kertoo.
Hankkeen tuloksena laadittu koulutuskokonaisuus videomateriaaleineen yhdistää hyvinvointijohtamisen, osallisuuden ja jatkuvan oppimisen teemat yhdeksi käytännönläheiseksi kokonaisuudeksi. Sen uutuusarvo on kokonaisvaltainen ja osallistava lähestymistapa, jota voidaan soveltaa laajasti niin ammatillisessa koulutuksessa kuin muillakin koulutusasteilla.
Tuotetut materiaalit on julkaistu avoimesti Turun ammattikorkeakoulun ja Occu Oy:n verkkosivuilla sekä Theseuksessa. Materiaalit ovat maksuttomasti hyödynnettävissä oppilaitosten, opettajien ja hyvinvointityötä tekevien ammattilaisten käyttöön.
Linkit materiaaleihin
Lisätiedot
Tutustu tutkimukseen
Lue seuraavaksi
-
Uutinen

Sote-alan koulutuksessa mielenterveyden taitojen vahvistaminen edellyttää johdonmukaisia menetelmiä ja kulttuurisensitiivisyyttä
TtM Joonas Korhonen tutki väitöskirjassaan perusterveydenhuollon hoitajien mielenterveyden lukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Korhonen toimii lehtorina ja tutkimusryhmän jäsenenä Turun AMK:ssa.
-
Uutinen

Suomen ensimmäinen synteettisen terveysdatan testialusta valmis – tarjoaa tutkijoille aidonkaltaista terveysdataa
Yhteishankkeessa on luotu Suomen ensimmäinen synteettisen terveysdatan testialusta, joka mahdollistaa aidonkaltaisen datan käytön tutkimuksen alkuvaiheessa ilman yksityisyydensuojan riskejä. Yhteistyössä alueen terveysalan toimijoiden kanssa kehitetty alusta auttaa yhdistämään tietolähteitä…
-
Mediatiedote

Kyselytutkimus: Sosiaalinen ympäristö ohjaa nuorten nikotiinin käyttöä ja käyttöön liittyviä asenteita
Turun ammattikorkeakoulun koordinoima Vinssi – Vertais- ja yhteisölliset menetelmät -hanke kartoitti 7.–9.-luokkalaisten nuorten terveydentilaa, nikotiinituotteiden käyttöä ja käyttöön liittyviä asenteita Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten yläkouluissa. Kyselyyn vastasi 694…

