Metaversen avulla ensihoitajat ja pelastajat turvallisesti työuralle

Turun ammattikorkeakoulu ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat käynnistäneet kehittämishankkeen, jossa hyödynnetään teknologian uudeksi megatrendiksi kutsuttua metaverseä ensihoitajien ja pelastajien työuran alkuvuosien tukemisessa. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR+).

Punaiseen pelastusalan työasuun pukeutunut henkilö katsoo eteenpäin VR-lasit silmillään, toinen punaiseen pelastusalan työasuun puketunut henkilö seuraa tilannetta taustalla.
Uutinen

Kuva: Kristian Eloluoto / V-S pelastuslaitos

Ensihoito ja pelastusala ovat keskeinen osa yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta. Ensihoitajien ja pelastajien työ on vaativaa ja raskasta. Toimintaympäristö on täysin kontrolloimaton, ja työturvallisuushaasteet on tunnistettu laajasti. Terveysalalla kolmasosa vastavalmistuneista harkitsee alanvaihtoa työn kuormittavuuden vuoksi, ja toisaalta pelastajista on pulaa.

Kaksivuotisen AidVerse – ensihoitajat ja pelastajat turvallisesti työuralle metaversellä -projektin tavoitteena on parantaa ammattilaisten työssä jaksamista ja alalla pysymistä parantamalla siirtymävaihetta koulutuksesta työelämään sekä työuraa laajemmin.

– Nivelvaiheen onnistuminen on tärkeää yksittäisen työntekijän ammattiin kasvamisen ja työhyvinvoinnin sekä työvoimapulasta kärsivien alojen pitovoiman parantamiseksi, toteaa Turun ammattikorkeakoulun ensihoidon yliopettaja, FT Jani Paulin.

Hankkeessa luodaan yhteistyössä metaverse-teknologiaan perustuva virtuaalinen oppimisympäristö AidVerse. Oppimisympäristö mahdollistaa laadukkaan perehdytyksen, mentoroinnin ja työturvallisuuden huomioimisen uudella tavalla.

– Virtuaalitodellisuudessa tapahtuva, tekoälyä hyödyntävä vuorovaikutteinen ja yhteistoiminnallinen oppiminen yhdistettynä todellisten hälytystehtävien reaalidataan on kustannustehokasta, ajasta ja paikasta riippumatonta oppimista, Joonas Hänninen Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta korostaa.

Kehitteillä oleva oppimisympäristö mahdollistaa harjoittelun sekä etänä osin pienemmällä todentuntuisuuden kokemuksella että paikan päällä laboratoriossa (AidVerse-Lab). Samalla mahdollistuu konkreettinen tekeminen ja todellisten hoitovälineiden käyttäminen yhdistettynä lisättyyn todellisuuteen ja reaalidataan.

AidVerse lisää vuorovaikutusta oppijoiden, opettajien ja esimerkiksi mentorien välillä. AidVerse soveltuu hyödynnettäväksi yksittäisen työntekijän harjoittelussa, työ- ja mentorointiparien käytössä ja jopa satojen toimijoiden laajemmissa moniviranomaisharjoituksissa.

Hankkeessa hyödynnetään Turun AMK:n itse kehittämää metaverse-teknologiaa, jonka kaupalliset oikeudet kuuluvat nykyään ProVerse Interactive Oy:lle. Teknologiaa on hyödynnetty useissa Turun AMK:n koordinoimissa projekteissa, joissa ovat olleet mukana muun muassa Nokia Oyj ja Meyerin telakka.

Tässä hankkeessa AidVerse verifioidaan laadun varmistamiseksi. Vaikuttavuus oppimiseen ja sen mittaamiseen ovat keskiössä. Biometriset anturit ja muut teknologiset ratkaisut mahdollistavat objektiivisen datan keräämisen, analysoinnin ja siten toiminnan kehittämisen. Turun AMK:n koordinoimassa kehittämishankkeessa luotava AidVerse-hankkeen tuottama opiskelun ja työelämän nivelvaiheen sekä työn alkuvuosien tuki lisäävät henkilöstön työhyvinvointia ja turvallisuuskriittisten alojen pitovoimaa.

Artikkeli on julkaistu aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla 21.5.2024.

Lue seuraavaksi

  • Opiskelija
    Ella Lipiäinen

    Journalismin opinnot ylittivät Ella Lipiäisen odotukset

    Ella Lipiäinen päätyi opiskelemaan journalismia pienen mutkan kautta. Opinnot ovat osoittautuneet käytännöllisiksi ja hommiin päästiinkin heti opintojen alussa. − Opinnot ovat olleet paljon enemmän kuin mitä odotin. Sain…

  • Opiskelija
    Opiskelija seisoo EduCityssä, taustalla muista opiskelijoita. Opiskelija hymyilee kameralle.

    Tradenomikoulutus on monipuolinen: ”Voin hyvillä mielin lähteä työelämään”

    Matkailu ja Wellness liiketoimintana -koulutuksessa opiskeleva Viena-Maria Kivilä on pitänyt opintoja Turun AMK:ssa käytännönläheisinä ja hyödyllisenä. Hän päätyi koulutukseen polkuopintojen kautta. Kun välivuosi työn touhussa alkoi tuntua tylsältä,…

  • Opiskelija

    Pohjois-Pohjanmaalta Rooman leffafestarien voittoon

    Miten (omien sanojensa mukaan) lukematon poika Pohjois-Pohjanmaalta päätyi ohjaamaan ja käsikirjoittamaan kansainvälisellä leffafestarilla menestyneen elokuvan? Jaakko Ylitalo on löytänyt elokuvaopinnoista Turun AMK:n Taideakatemiassa oman intohimonsa, alan opit ja…