Juuri sinulle annoksen, muodon, liukenevuuden ja jopa maun suhteen räätälöity lääke, joka valmistetaan lähiapteekissa lääkärin reseptin mukaan? Tämä on ainakin teoriassa ja osin käytännössäkin mahdollista 3D-tulostustekniikan avulla. Aihetta tutkitaan 3D-CURE -hankkeessa.

Julkaistu:
Muokattu:
Teksti ja kuvat: Martti Komulainen
Lääkkeiden 3D-tulostus ei ole aivan uutta – sitä on tutkittu jo kymmenkunta vuotta. Erään startupyrityksen kautta ”ex-tempore” 3D-tulostusta on Suomessa kokeiltu jo muutamissa apteekeissa verisuoni- ja tulehduskipulääkkeille tietyille asiakasryhmille tarjottavana palveluna.
Vielä ollaan tutkimus- ja kehitysvaiheessa
– Ei voida sanoa, että lääkkeiden 3D-tulostus olisi vielä aktiivisesti käytössä oleva toimintamalli, vaan ollaan vielä tutkimus- ja kehitysvaiheessa, tiivistää lehtori Jani Pelkonen Uudet materiaalit ja prosessit -tutkimusryhmästä.
Paljon on vielä avoimia kysymyksiä eikä 3D-tulostus tekniikkana ole vielä noussut laajemmin perinteisten lääkevalmistusteknologioiden rinnalle. Syitä on monia: massavalmistus on luonnollisesti kustannustehokkaampi tapa valmistaa lääkkeitä. Myös monien lääkeaineiden kapselointi 3D-valmisteisiin on haastavaa. Oman viiveensä kehityksessä muodostaa lääkevalmistuksen tiukka regulaatio.

Turun AMK:ssa tehdään lääkeimplanttien liukenevuustutkimusta
Turun AMK:ssa on keskitytty etenkin lääkeimplanttien (lääkeaine runkoaineen sisällä) liukenevuuden tutkimiseen. Toinen tutkimussuunta liittyy 3D-tulostettujen lääkevalmisteiden ominaisuuksien tutkimiseen matemaattisella mallinnuksella käyttäen niin sanottuja digitaalisia kaksosia eli todellisten kohteiden virtuaalisia vastineita.
– Liukenevuuden säätämisellä voidaan lääkeaineen vapautumista optimoida, tähdentää Jani Pelkonen liukenevuuden tutkimisen tärkeyttä.
– Yksinkertaisimmillaan lääkeimplantti (kantaja-aine ja lääkeaine) laitetaan 37 asteiseen veteen (37 astetta simuloi ihmisen kehon sisälämpötilaa) ja mitataan väliajoin vaikuttavan aineen pitoisuutta, kuvailee lehtori Juha Nurmio.
Lääkeaine sopivan kantaja-aineen sisällä mahdollistaa juuri tämän liukenevuuden säätämisen. Kantaja-aine voi olla huokoista, jolloin pienimolekyylinen lääkeaine vapautuu huokosista, tai kantaja-aine voi olla hitaasti liukenevaa. Liukenevuuteen vaikuttavat muun muassa runkoaineen pinta-ala–tilavuus -suhde ja muoto.
Tutkittavina on sekä pienimolekyylisiä aineita että proteiinipohjaisia lääkeaineita. Tutkimuksessa ei keskitytä mihinkään tiettyyn lääkeaineeseen, vaan se tarjoaa pohjatietoa eri tyyppisten lääkeaine–kantaja-aine -yhdistelmien tutkimiseen.
3D-CURE-projekti kokoaa yhteen neljä eri tutkimusorganisaatiota ja useita yrityksiä. Projektia johtaa Turun ammattikorkeakoulu. Åbo Akademi, Turun yliopisto sekä Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto yhdessä Bayerin, Brinterin, Gaseran, CH-BioForcen, UPM Biomedicalsin, Rokote Laboratoriesin, DelsiTechin ja EDR & Medeson kanssa muodostavat yhteenliittymän, jonka tavoitteena on kehittää uudenlaista tapaa suunnitella yksilöllistä lääkitystä data- ja mallipohjaisesti, sekä valmistusprosessin tuotannollistamista erilaisten materiaalien 3D-tulostustestauksen kautta.
Tutustu
Lue seuraavaksi
-
UutinenYhteistyö

Turun AMK yhteistyöhön 3D-tulostukseen erikoistuneen EOS Oy:n kanssa
Turun ammattikorkeakoulu ja Electro Optical Systems Finland Oy (EOS Oy) tiivistävät yhteistyötään solmimalla kumppanuussopimuksen. Lisäksi EOS Oy on lahjoittanut Turun AMK:lle teollisen mittakaavan 3D-tulostimen. Julkaistu: Muokattu: EOS Oy…
-
MediatiedoteYhteistyö

1000 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijaa kehittää kestävän kehityksen ratkaisuja turkulaisille organisaatioille
Turun AMK:n ja Turun kaupungin uudessa yhteisprojektissa opiskelijat ratkovat kestävän kehityksen ongelmia yrityksissä ja muissa organisaatioissa. Julkaistu: Muokattu: Uudella 8.10. käynnistyvällä opintojaksolla yhteensä 1000 Turun AMK opiskelijaa 120…
-
Mediatiedote

Vetyä polttomoottoreihin
Vedyn käyttö polttoaineena polttomoottoreissa tarjoaa merkittäviä etuja verrattuna vedyn hyödyntämiseen polttokennoissa. Turun AMK:n uuden tutkimushankkeen tavoitteena on ratkaista teknisiä haasteita, jotka tällä hetkellä estävät vedyn tehokkaan käytön polttomoottoreissa.…
