Turun AMK kehittää Turun seudun liikennettä tasa-arvoisemmaksi

Turun ammattikorkeakoulun johtamassa kansainvälisessä hankkeessa edistetään tasa-arvoisempaa ja kestävämpää kaupunkiliikennettä Suomessa, Unkarissa, Kreikassa, Italiassa, Tšekissä ja Ranskassa.

Kaupunkipyöriä Turun tuomiokirkon edustalla
Mediatiedote

Liikenteen suunnittelussa ja päätöksenteossa ei aina oteta riittävästi huomioon haavoittuvien väestöryhmien, kuten ikääntyneiden, fyysisesti tai aisteiltaan rajoittuneiden, naisten tai lasten erityistarpeita. Hankkeessa kehitetään liikkumisen suunnittelua ohjaavia strategioita ja suunnitelmia sekä parannetaan asiantuntijoiden ja organisaatioiden osaamista.

– Viranomaisten ja liikennesuunnittelijoiden toimintaa on parannettava, jotta liikennejärjestelmät ja liikkumisen palvelut olisivat kestäviä, oikeudenmukaisia, edullisia, turvallisia ja kaikkien saavutettavissa, projektipäällikkö Annika Kunnasvirta Turun ammattikorkeakoulusta toteaa.

Liikenteen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että jokaisella on mahdollisuus liikkua kaupunkiympäristössä riippumatta esimerkiksi fyysisestä toimintakyvystä, iästä, kielitaidosta tai sosioekonomisesta asemasta.

– Esteettömyys näkyy käytännössä vaikkapa matalalattiaisina busseina, selkeinä opasteina, esteettöminä pysäkkeinä ja kulkuväylinä, tiedon saatavuutena myös näkö- ja kuulovammaisille tai helppokäyttöisinä kaupunkipyöräpalveluina. Esteettömyyden ja saavutettavuuden parantaminen lisää kaikkien liikkumismahdollisuuksia ja tukee kestävää kaupunkikehitystä, Kunnasvirta kertoo.

Haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten tarpeet osaksi liikennesuunnittelua

Turun seudulla alueen liikennettä ohjaavaa liikennejärjestelmäsuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä työryhmien ja paikallisten järjestöjen kanssa. Suunnitelman toteutusta koordinoi Varsinais-Suomen liitto. Haavoittuvien väestöryhmien tarpeet huomioidaan tekemällä yhteistyötä esimerkiksi Turun seudun kuntien ja järjestöjen, kuten Mannerheimin lastensuojeluliiton, Vanhusneuvoston ja Vammaisneuvoston kanssa. Näiltä saadaan tärkeää tietoa liikenteen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta – tai niiden puutteesta.

Esimerkiksi sähköskoottereiden tapaiset mikroliikkumisen palvelut ovat nostaneet esiin tarpeen parantaa palveluihin liittyvää sääntelyä ja politiikkatoimia. 

– Turussakin viime vuosina yleistyneet yhteiskäyttöskootterit saattavat haitata erityisesti näkövammaisten liikkumista ja aiheuttaa vaaratilanteita. Skoottereita jätetään usein huolimattomasti keskelle jalkakäytävää, suojateiden läheisyyteen tai rakennusten sisäänkäyntien eteen ja näkövammaisen henkilön voi olla vaikea havaita tällaista estettä. Sähköskootterit myös liikkuvat lähes äänettömästi, mikä tekee niiden havaitsemisesta vaikeaa, Kunnasvirta havainnollistaa.

Turun AMK:n koordinoima INCLUDES-hanke kokoaa yhdessä Varsinais-Suomen liiton, Valonian ja muiden paikallisten toimijoiden lisäksi yhteen seitsemän kumppania kuudesta Euroopan maasta, joiden yhteisenä tavoitteena on kehittää liikennettä ja liikkumista ohjaavia politiikkatoimia ja tukea näin siirtymää kohti vähähiilisempää, kestävämpää ja inklusiivisempaa eli moninaisuuden huomioivaa liikennettä. Hanketta rahoittaa EU:n Interreg Europe -ohjelma.

Lisätiedot:

Lue seuraavaksi

  • Mediatiedote
    kosteikko

    Paraisille valmistunut kosteikko parantaa alueen luontoarvoja ja vedenlaatua

    Paraisten Sydänperälle on valmistunut uusi Turun ammattikorkeakoulun suunnittelema vesiensuojelukosteikko. Kosteikko on suunniteltu parantamaan Ålönlahden vedenlaatua ja monien kasvi- ja eliölajien elinympäristöä.  Kosteikon sijainniksi valikoitui Ålön saarella Sydänperälahden rannalla…

  • Uutinen

    Täyssähköä, hybridiä vai retrofittiä? Raskas liikenne sähköistyy hitaasti

    Vaikka henkilöautoliikenteessä sähköistyminen etenee vauhdilla, raskaassa liikenteessä sähkösiirtymä etenee hitaasti. Turun AMK on mukana e-heavy vehicles -projektissa, joka selvittää raskaan liikenteen sähköistymisen pullonkauloja. Julkaistu: Muokattu: Teksti: Martti Komulainen…

  • Mediatiedote
    Auton lasi ja punainen auto.

    Turussa selvitetään autonlasien kierrätysmahdollisuuksia ja -menetelmiä

    Käytöstä poistettujen autojen metallirungot ja rahanarvoiset varaosat hyödynnetään tarkoin, mutta autonlasit kiertävät huonosti. Suositukset purkuautojen eri osien kierrätykselle tulevat tiukentumaan lähitulevaisuudessa. Turun ammattikorkeakoulun, Suomen Autokierrätyksen ja Uusioaineksen hankkeessa…