Turun AMK tekee runsaasti erilaista yritysyhteistyötä. Sukellusjärjestelmiin keskittyvä kaarinalaisyritys UWIS sai uutta suuntaa sosiaalisen median kehittämiseen Turun AMK:n opiskelijatyönä.

Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Mari Loikkanen
Kuva: Minna Lielahti
Skrollatessa UWIS Oy:n some-kanavia ruudulle ilmestyy kuvia tummansinisestä merestä ja sukeltajista täysissä varustuksissaan. Some-postaukset on suunniteltu tarkkaan etukäteen. Postausten tavoitteena on esitellä UWISin vedenalaista navigointi- ja seurantajärjestelmää ja lisätä tietoisuutta siitä.
Kaarinalainen sukellusalan yritys UWIS kääntyi Turun AMK:n puoleen saadakseen uutta virtaa sosiaalisen median kanavilleen. Yhteistyö aiheen suhteen alkoi jo vuosia sitten, kun UWISin toimitusjohtaja Pertti Arvonen teetti opinnäytetyön Turun AMK:n opiskelijalla siitä, miten somen käyttöä voitaisiin hyödyntää sukellusbisneksen tukena.
– Opinnäytetyö antoi hyvän pohjan tuleville suunnitelmille sen suhteen, mikä somessa toimii ja mikä ei, Arvonen sanoo.
Lisää näkyvyyttä UWIS-järjestelmälle
Turku tarjoaa mahdollisuutta TKI-seteliin pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka tekevät yhteistyötä Turun alueen korkeakoulujen kanssa. Arvonen keksi hyödyntää TKI-seteliä saadakseen kehitettyä UWISin sosiaalista mediaa eteenpäin Turun AMK:n MyyntiAkatemian kanssa.
Markkinoinnin ja myynnin opiskelijat laativat UWISille sosiaalisen median suunnitelman. Arvonen kuvaili heille selkeän tavoitetilan, joka yrityksellä on tuotteensa suhteen.
UWIS kehittää ja myy vedenalaista seuranta-, navigointi-, datankeruu- ja viestintäjärjestelmää nimeltään UWIS System. Järjestelmä on tarkoitettu monenlaiseen sukelluskäyttöön: pelastus- ja viranomaissukeltamiseen, puolustusvoimille, vaativaan harrastussukellukseen sekä huvi- ja turismisukellukseen laivanomistajille.
Arvonen näkee volyymiä erityisesti turismisukelluksessa. Silti turistialueiden laivanomistajat eivät välttämättä halua investoida lisäturvaan, vaikka siitä olisikin hyötyä. Tähän ristiriitaan UWIS haluaa iskeä somen voimalla.
– Haluamme tuotteelle näkyvyyttä, että asiakkaatkin osaisivat toivoa laivanomistajilta investointia tällaisiin järjestelmiin, jotka tuovat turvallisuutta. Sitä kautta voimme vaikuttaa loppuasiakkaaseen, Arvonen kertoo.
Yhteistyö on raottanut näkökulmaa nuorten maailmaan ja työllistymisen uusiin tuuliin.

Hyvä kemia opiskelijoiden kanssa
Turun AMK:n opiskelijoiden laatimassa some-suunnitelmassa mietittiin, miten ja millä kanavilla lähestyä loppuasiakkaan rajapintaa. Lopputulemana oli, että somessa olisi hyvä olla aktiivisemmin esillä.
Arvonen oli todella tyytyväinen suunnitelman tekoon. Hän kuvailee, että opiskelijaryhmä oli innostunut ja hyvää ainesta. Ryhmä piti kiinni siitä, että asiat hoituvat, ja heidän kanssaan yhteistyö pelasi.
– Pidin kovasti heidän loppuesittelystään, jossa oli meidän graafisen ilmeemme mukaisia esimerkkejä. Se näytti tosi hyvältä ja he osasivat hienosti myydä seuraavan vaiheen, että mitä sisältö sitten voisi olla. Koen, että meillä oli tosi hyvä kemia opiskelijoiden kanssa.
Arvonen vakuuttui suunnitelmasta ja halusi viedä sen käytäntöön. Seuraavana vaiheena siirryttiin toteutukseen. Toteutusvaihe on parhaillaan meneillään ja sitä hoitaa uusi opiskelijaryhmä, josta puolet oli mukana suunnitelmavaiheessa.
Opiskelijat julkaisevat somesisältöä UWISin eri kanaville: esimerkiksi tiedossa on laite-esittelyjä ja live-videoita.
Uutta potkua tekemiseen
UWISille yhteistyö on ollut arvokasta ja sitä kautta mikroyrittäjä Arvonen on saanut myös uutta potkua tekemiseensä.
– On ollut hienoa, kun on ollut porukkaa ympärillä tekemässä. Erityisesti tarve on ollut kuluttajamarkkinoinnin osaamiselle. Suunnittelen jopa palkkaavani jonkun MyyntiAkatemiasta valmistuneen ja sukelluksesta kiinnostuneen nuoren, Arvonen kertoo.
Yhteistyö on raottanut myös näkökulmaa nuorten maailmaan ja työllistymisen uusiin tuuliin. Nykyään yritysten on satsattava entistä enemmän yrityskuvaan, jotta nuoret haluaisivat hakeutua juuri tiettyyn paikkaan töihin.
– Sukellusalalle kaivattaisiin uutta sukupolvea ja ehkä tätä kautta saadaan ylipäätään lisää nuoria kiinnostumaan sukeltamisesta. Facebook tavoittaa sukeltajaharrastajat parhaiten, mutta nuoret eivät ole enää siellä, vaan esimerkiksi Tiktokissa, Arvonen toteaa.
Artikkeli on julkaistu 15.4.2024 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.
Tutustu
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.
Lue seuraavaksi
-
Yhteistyö
Turun korkeakoulujen yhteinen DemoDay tutustuttaa lukiolaiset tekniikan, luonnontieteiden ja terveyden aloihin
DemoDay tutustuttaa ensimmäisen vuoden lukiolaiset tekniikan, luonnontieteiden ja terveyden alan korkeakouluopintoihin Turun korkeakouluissa. Samalla tapahtuman järjestäminen on omiaan lisäämään korkeakoulujen välistä yhteistyötä. Julkaistu: Muokattu: DemoDayn järjestävät yhdessä Turun…
-
Mediatiedote
Turun AMK on kasvattanut Suomen ammattikorkeakouluista eniten tutkimus- ja kehitystoimintaansa
Turun ammattikorkeakoulu on kasvattanut Suomen ammattikorkeakouluista eniten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan (TKI) saamaansa rahoitusta. Turun AMK:n tutkimus- ja kehitystyö tuo rahaa ja mahdollisuuksia yritysten ja muiden organisaatioiden kehittämiseen…
-
Alumni
Alumni: Nella Niiniviita huolehtii viemäriverkostojen kunnossapidosta
Turun AMK:sta vuoden 2024 lopussa energia- ja ympäristötekniikan insinööriksi valmistuneella Nella Niiniviidalla on komea titteli, vesihuoltomestari. Työhön kuuluu vesihuollon suunnittelu- ja tarkastustehtäviä Raisio Vesi Oy:ssä. Korkeakouluopintoihin Nella Niiniviita…