Tutkimusryhmä

Asiakaskäyttäytyminen

Asiakaskäyttäytymisen tutkimuksessa keskitytään ymmärtämään, miten asiakkaat tekevät ostopäätöksiä tavaroiden tai palvelujen hankkimiseksi. Tutkimuksessa tarkastellaan myös mitä asiakkaat ostavat, miksi he ostavat ja miten he ostavat. Tuloksena saadaan tietoja, joiden avulla yritykset voivat räätälöidä tarjontaansa ja markkinointistrategioitaan vastaamaan paremmin kohdemarkkinoidensa tarpeita ja toiveita.

Työssä yhdistetään liiketaloustieteen, psykologian ja sosiologian teorioita ja menetelmiä. 

Asiakaskäyttäymisen tutkimus

Asiakaskäyttäytymisen tutkimus pureutuu ymmärtämään miten kuluttajat ajattelevat, tuntevat ja tekevät päätöksiä. Tutkimuksessa perehdytään asiakaskäyttäytymisen taustalla oleviin psykologisiin prosesseihin ja tutkitaan, miten tunteet, asenteet, käsitykset ja kognitiiviset ennakkoluulot vaikuttavat ostotottumuksiin ja markkinoinnin vaikuttavuuteen. Asiakaskäyttäytymisen tutkimuksessa pyritään vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

  • millainen mainonta tuottaa halutun vaikutuksen
  • miksi kuluttajat suosivat tiettyjä tuotteita toisten sijaan
  • miten brändiuskollisuus muodostuu
  • mitkä tekijät johtavat asiakkaiden tyytyväisyyteen tai tyytymättömyyteen.

Tutkimuksessa käytetään erilaisia soveltavia psykologian tutkimusmenetelmiä kuten kyselytutkimuksia, kokeita, havainnointitutkimuksia ja kvalitatiivisia haastatteluja, joilla saadaan tietoa kuluttajien käyttäytymisestä.

Käyttäjien hyväksyntätutkimus

Käyttäjien hyväksyntätutkimuksessa keskitytään ymmärtämään ja arvioimaan, miten loppukäyttäjät ottavat vastaan, omaksuvat ja käyttävät palveluita, uutta teknologiaa tai järjestelmiä. Tutkimusala on ratkaisevan tärkeä tuotekehitykselle, tietojärjestelmien suunnittelulle, teknologian kehittämiselle ja palvelumuotoilulle. Tavoitteena on ennustaa käyttäjien asennetta uutta tuotetta, palvelua tai teknologiaa kohtaan ja löytää ratkaisuja, joilla voidaan lisätä hyväksynnän todennäköisyyttä ja vähentää vastustusta.

Empiiriseen tutkimukseen perustuvat tutkimustulokset auttavat kehittäjiä, suunnittelijoita ja organisaatioita ymmärtämään palveluiden ja teknologian käyttöönoton mahdollisia esteitä ja kehittämään strategioita, joilla voidaan parantaa käyttäjien tyytyväisyyttä, palveluiden ja tuotteiden helppokäyttöisyyttä ja yleistä hyväksyntää.

  • Uutinen
    Vuoristomaisema, jossa numeroituja väripalloja

    Katse sen kertoo: Customer Behaviour Lab tutkii palveluita ja mainoksia biometriikan avulla

    Mainosten kokeminen ja ostopäätösten tekeminen on yhdistelmä tunnetta ja järkeä. Tunteet ovat keskeisiä siinä, miten mainokset palveluista ja tuotteista koetaan. Nyt niiden tutkimukseen on avautunut entistä tarkempia biometrisiä menetelmiä. Koehenkilö katsoo näytölle ilmestyviä mainoksia, ja tietokoneeseen kiinnitetty silmänliikekamera tallentaa henkilön katseen kohdistumisen. Tuloksia voidaan havainnollistaa esimerkiksi ”heat mapin” avulla, missä kohdistuspisteistä muodostuvat rykelmät indikoivat mihin koehenkilöiden huomio on kiinnittynyt.

Asiantuntijamme

  • Suvi Holm

    Tutkija
    +358 50 570 6313
    suvi.holm@turkuamk.fi
  • Marleena Lonna

    Tutkija
    +358 50 413 1410
    marleena.lonna@turkuamk.fi
  • Sanna Merisalo

    Koulutus- ja tutkimuspäällikkö
    +358 50 598 5435
    sanna.merisalo@turkuamk.fi
  • Saara Tikkanen

    Lehtori, Asiantuntija
    +358 50 462 9777
    saara.tikkanen@turkuamk.fi
  • Paula Savolainen

    Lehtori
    +358 44 907 5478
    paula.savolainen@turkuamk.fi
  • Pauliina Isomäki

    Lehtori
    +358 40 355 0193
    pauliina.isomaki@turkuamk.fi
  • Minna Björkberg-Suominen

    Lehtori
    +358 40 355 0317
    minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi
  • Lasse Lehtonen

    Suunnittelija
    +358 50 436 5702
    lasse.ar.lehtonen@turkuamk.fi
  • Katariina Pajuranta

    Erityisasiantuntija
    +358 50 570 7011
    katariina.pajuranta@turkuamk.fi
  • Kai Schleutker

    Lehtori, Projektipäällikkö
    +358 40 355 0943
    kai.schleutker@turkuamk.fi
  • Jaana Kallio-Gerlander

    Sektorin johtaja
    +358 44 907 4981
    jaana.kallio-gerlander@turkuamk.fi
  • Emmanuel Querrec

    Lehtori, Lehtori, Opinnäytetyökoordinaattori
    +358 40 355 0309
    emmanuel.querrec@turkuamk.fi
Betoniportaat, joiden päällä erivärisiä istuintyynyjä.
Close up of an eye

Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.