YAMK-opinnot antoivat Reetta Vahaselle työkalut oman yrityksensä kehittämiseen

Service Design and Management -opinnoissa yhdistyvät bisnes- ja asiakaslähtöisyys. Reetta Vahanen kokee, että opinnot tarjosivat hänelle juuri sopivan lähestymisen palvelumuotoiluun.

Reetta Vahanen
Opiskelija

Teksti ja kuva: Mari Loikkanen

Työ palvelumuotoilun parissa toi Reetta Vahaselle kipinän opiskella alaa lisää. Digitoimiston konseptointitehtävissä Vahanen koki tekevänsä palvelumuotoilua ilman alan koulutusta.

− Oma taustakoulutukseni on estenomi. Mietin jo estenomi-tutkintoa suorittaessani, että haluaisin hakeutua myös YAMK-opintoihin, hän kertoo.

Kun Vahaselle selvisi, että Turun ammattikorkeakoulussa voi opiskella palvelumuotoilua YAMK-opinnoissa, hän innostui heti. Master of Business Administration, Service Design -opintojen hakuaika sille vuodelle oli kuitenkin juuri umpeutunut.

− En antanut sen hidastaa itseäni, vaan ryhdyin heti opiskelemaan polkuopintojen kautta. Kun sain tarvittavat opintopisteet kasaan, hain tutkinnon puolelle, Vahanen kuvailee.

Service Design and Management -opinnoissa yhdistyvät bisnes- ja asiakaslähtöisyys. Vahanen kokee, että palvelumuotoilu tarjoaa prosessin, jolla tehdä validoidusti päätöksiä, jottei yritysten päätöstenteko perustuisi ”mutuiluun”.

Vahasen mukaan opinnoista sai hyvät työkalut asiakastyöhön ja erilaisten haasteiden selvittämiseen. Opintojen jälkeen isotkaan haasteet eivät enää pelottaisi.

Opinnoista raamit yrityksen kehittämiselle

Vahanen toimii itsekin yrittäjänä ja pyörittää omaa Rohkea Creative -yritystään. Yritys keskittyy kehittämään erilaisten yritysten, organisaatioiden ja yhdistysten markkinointia ja viestintää. Vahanen tekee esimerkiksi nettisivusisältöjä ja auttaa sanoittamaan yrityksen viestiä ulospäin.

− Opintojen aikana saadut tiedot ja mallit selkeyttivät ja systematisoivat tekemistä. Ikään kuin mallintui se työstä saatu kokemus, että miksi tekee, niin kuin tekee, Vahanen kuvailee.

Rohkea Creative sai alkutaipaleellaan olla aika omassa asemassaan, mutta vuosien varrella yrityksen kilpailuetu hälveni. Service Design -opinnoissa Vahanen kuvailee saaneensa puitteet ja työkalut yrityksensä kehittämiseen.

− Tunnistin, miten minun kannattaa muuttaa palveluvalikoimaani ja markkinointia, että yritykselläni olisi taas samanlaista kilpailuetua kuin alkuvaiheessa. Se kannatti, sillä vaikutus näkyi nopeasti asiakaskyselyiden määrässä, kun lähdin tuomaan oivalluksia käytäntöön, hän kertoo.

Käytännön vinkkejä itsensä johtamiseen

Vahanen kertoo olleensa aina yrittäjähenkinen. Opinnoista mieleen on jäänyt erityisesti kurssi itsensä johtamisesta sekä selviytymis- ja palautumiskyvystä eli resilienssistä.

− Se oli ihan älyttömän hyvä kurssi enkä tiedä, miten olisin pärjännyt ilman sitä. Yrittäjyys vaatii intensiivistä itsensä johtamista ja kurssilta sai eväitä siihen, miten johtaa itseään kestävästi eikä niin, että polttaa itsensä äkkiä loppuun.

Kurssilla kokeiltiin erilaisia palautumis- ja hyvinvointikeinoja käytännössä. Opiskelija sai valita eri vaihtoehdoista tapoja, joilla voi vaikuttaa omaan oloon konkreettisesti. Vaihtoehtoja oli runsaasti, muun muassa kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen, avantouinti, metsäkävelyt, jooga ja kofeiinin vähentäminen. Vahanen koki, että käytännön vinkeillä oli valtava vaikutus jaksamiseen. Lisäksi kurssilla harjoiteltiin AAR-menetelmää, jota käytetään vaikeiden tilanteiden läpikäyntiin ja purkamiseen.

Suurin osa englanninkielistä Service Design -tutkintoa opiskelevista on kotoisin ulkomailta. Ensi alkuun Vahasta jännitti puhua englantia, mutta monikulttuuriseen porukkaan pääsi sujahtamaan nopeasti.

− Parasta YAMK-opinnoissa on ollut se, miten hyvin kokonaisuus istui omaan osaamiseeni ja kiinnostukseeni yrittäjänä. Olen kokenut opinnot erityisen hyödyllisinä ja ne ovat antaneet raamit yritykseni kehittämiselle, Vahanen toteaa.

Lue seuraavaksi