Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK-tutkinto, terveysteknologia
Terveysteknologian koulutuksessa pureudutaan oman alan kehittämisen haasteisiin sekä tulevaisuuden toimintaympäristöihin. Valmistuttuaan opiskelija kehittää ja uudistaa työelämää, luo uusia verkostoja sekä hankkii valmiuksia toimia vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä.
Koulutuksen suorittanut osaa projektinhallinnan, osaa soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen sekä osaa hyödyntää palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämiseen. Hän osaa luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle. Lisäksi hän osaa luoda käyttöönottosuunnitelman ja arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä.
Terveysteknologian koulutus on osa Turun AMK:n Master Schoolia ja sen Professional Excellence -polkua. Koulutus johtaa Master-tutkintoon eli ylempään AMK-tutkintoon, joka vastaa osaamistasoltaan yliopistossa suoritettavaa maisteritutkintoa ja antaa saman pätevyyden esimerkiksi julkiseen virkaan.
Koulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle, joka on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon, esim. sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkinnon, tai soveltuvan opistoasteen tutkinnon Suomessa sekä hankkinut tutkinnon suorittamisen jälkeen kahden vuoden työkokemuksen alalta. Katso tarkemmat tiedot pohjakoulutusvaatimuksista ja hakukelpoisuudesta Opintopolusta.
Master School tarjoaa joustavat opiskelumahdollisuudet moniammatillisessa yhteisössä
Turun AMK:n Master Schoolissa opiskelet ylemmän korkeakoulututkinnon joustavasti työn ohessa, mistä päin Suomea tahansa. Opiskelu on käytännönläheistä ja perinteistä luentopainotteista opiskelua on vähän. Oppiminen tapahtuu erilaisten oppimis- ja kehittämistehtävien kautta. Lähiopetusta on keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina. Henkilökohtaisten opintojaksovalintojen myötä lähipäiviä voi olla enemmänkin. Oppiminen muodostuu henkilökohtaisesta ja pienryhmäohjauksesta, opintojaksoihin orientoivista asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä. Lähiopetuksen lisäksi opiskelu koostuu verkko-opinnoista, itsenäisestä työskentelystä ja erilaisista ryhmä- ja projektitöistä.
Moniammatillisuus näkyy vahvasti terveysteknologian koulutuksessa: opinnot suoritetaan yhdessä insinööri -ylempi AMK terveysteknologiakoulutuksen opiskelijoiden kanssa. Tämä toteutustapa antaa hyvät valmiudet ymmärtää eri taustan omaavien opiskelijoiden näkökulmaa terveysteknologiaan.
Tutustu opintojen monimuotoisiin toteutustapoihin:
- Hyvinvointiteknologian ylempi AMK-koulutus yhdistää tekniikan ja sosiaali- ja terveysalan opiskelijat
- Innovaatiokilpailu haastaa sosiaali- ja terveysalan toimijat sekä insinöörit yhteistyöhön
Turun AMK:n Master Schoolin opiskelijana verkostoidut myös muiden alojen asiantuntijoiden kanssa. Master School kokoaa yhteen tekniikan, liiketalouden, sosiaali- ja terveysalan sekä kulttuurialan YAMK-opiskelijat. Lisäksi saat käyttöösi Turun AMK:n kansainvälisen maisteritason korkeakouluverkoston, joka mahdollistaa kansainvälistymisen opintojen aikana. Kansainvälinen Master School -viikko on osa opintoja. Osa opetuksesta voidaan toteuttaa englanniksi. Koulutuksen aikana suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa kansainvälinen vierailukäynti.
Opinnoissa syvennät osaamistasi terveysteknologian asiantuntijana
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK-tutkinto on laajuudetaan 90 opintopistettä ja koulutuksen suunniteltu kesto on 2 vuotta. Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta (40 op), laajentavasta osaamisesta (20 op) ja opinnäytetyöstä (30 op). Tutkinnon ydinosaaminen rakentuu neljästä moduulista:
- Tulevaisuuden tekijät (10 op)
- Terveysteknologian kehittäminen (10 op)
- Projekti- ja tietojohtaminen (10 op)
- Terveydenhuollon digitalisaatio (10 op).
Keskeinen osa Master-opintoja on opinnäytetyö, joka toteutetaan esimerkiksi omalle työpaikalle. Opinnäytteen tarkoitus on ratkaista jokin työelämään liittyvä ajankohtainen asia tai ongelma ja saada aikaan hyödynnettävissä oleva/käyttöön jäävä lopputulos. Sekä opinnäytetyöstä että muista oppimistehtävistä on hyötyä myös työnantajalle, sillä oppimistehtävät voidaan soveltaa oman työn ja työpaikan kehittämiseen. Opinnäytetyön voi toteuttaa myös Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) tai aiheen voi hankkia erilaisista ammatillisista verkostoista, kolmannelta sektorilta, hyvinvointialueilta tai kansallisista tutkimuslaitoksista.
Yksi esimerkki Master-opinnäytetyönä tehdystä kehittämisprojektista on Lohjan kotihoidolle tehty selvitys lääkkeenjakorobotin käytöstä: Lääkkeenjakorobotti vähensi kotikäyntien tarvetta Lohjan kotihoidossa
Sinä luot tulevaisuutta: Master Schoolista valmistuu työelämän kehittäjiä ja uudistajia
Turun AMK:n Master Schoolista valmistuttuasi olet kehittänyt työelämää opinnäytetyösi avulla, laajentanut verkostojasi niin kansallisesti kuin kansainvälisesti ja saanut työkalut omalla työuralla etenemiseen sekä oman asiantuntijuuden kehittämiseen.
Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamis- sekä opetustehtävissä. Työtehtäviä voivat olla erilaiset vaativat asiantuntija- sekä kehittämistehtävät erityisesti sosiaali- ja terveysalan yksityisellä ja julkisella sektorilla tai järjestöissä. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä sosiaali- ja terveysalalla, mikäli suorittaa pedagogiset opinnot.
Lue alumnitarina: Alumni: Terveysteknologian koulutus opetti analyyttisen lähestymistavan tutkimukseen ja laitteiden käyttöön
Tutkintonimike
Koulutuksesta valmistut sosiaali- ja terveysalan ylempään AMK-tutkintoon, ja tutkintonimikkeesi on esimerkiksi "sairaanhoitaja (ylempi AMK)". Tutkintonimike on pääsääntöisesti aikaisempi sosiaali- ja terveysalan tutkintonimikkeesi. Jos Turun AMK:lla ei ole tutkinnonanto-oikeutta aikaisempaan tutkintoosi, voit valita tutkintonimikkeesi seuraavien joukosta:
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Hammasteknikko (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Tutkintonimikkeet eivät vaikuta hakukelpoisuuteen, eli voit hakea koulutukseen myös muilla kuin yllä listatuilla tutkinnoilla. Tarkemman kuvauksen hakukelpoisuudesta löydät Opintopolusta.
Voit hakea koulutukseen korkeakoulujen yhteishaussa. Seuraava yhteishaku koulutukseen on:
- kevään yhteishaku 13. – 27.3.2024 klo 15.00
Hakeminen tapahtuu Opintopolussa. Opintopolusta löydät mm. tarkempaa tietoa koulutuksesta sekä hakulomakkeen.
Opiskelijavalinnat -sivulta löydät lisätietoa valintatavoista.
Voit hakeutua opiskelemaan myös avoimen AMK:n väylän kautta suorittamalla ensin opintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa.
Avoimen AMK:n polkuopinnoissa opiskelet ensimmäisen vuoden opinnot yhdessä tutkinto-opiskelijaryhmän kanssa. Kun olet suorittanut riittävän määrän opintopisteitä polkuopinnoissa, voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen AMK:n väylähaussa ja jatkaa opintojasi keskeytyksettä saman ryhmän kanssa. Opiskelu avoimessa AMK:ssa on maksullista.
Seuraava haku koulutuksen polkuopintoihin on
- kesän 22.7.-2.8.2024 (opinnot alkavat syksyllä)
Polkuopintoihin haetaan Opintopolussa. Opintopolusta löydät mm. lisätietoa polkuopintojen sisällöstä sekä hakulomakkeen.
Suomenkielisten polkuopintojen hakijoilta, joiden koulusivistyskieli on muu kuin suomi, edellytetään todistusta kielitaidosta. Katso tarkemmat
ohjeet kielitaidon todistamisesta polkuopintohaussa.