Sivu päivitetty 5.11.2019
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK-tutkinto, terveysteknologia

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK-tutkinto, terveysteknologia

Terveysteknologian Master-koulutuksen tavoitteena on antaa sinulle valmiudet terveysteknologia-alan vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin. Koulutuksessa painottuu erityisesti työelämälähtöinen tuotekehitysosaaminen sekä monialainen ammattitaito. 

Terveysteknologian koulutus on osa Turun AMK:n Master Schoolia ja sen Professional Excellence -polkua. Koulutus johtaa Master-tutkintoon eli ylempään AMK-tutkintoon, joka vastaa osaamistasoltaan yliopistossa suoritettavaa maisteritutkintoa ja antaa saman pätevyyden esimerkiksi julkiseen virkaan.

Terveysteknologian koulutuksen lähtökohtina ovat digitalisaatio ja teknologian käytön lisääntyminen terveydenhuollossa. Koulutuksen suoritettuasi osaat soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen sekä hyödyntää palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämiseen. Osaat myös luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle. Lisäksi osaat luoda käyttöönottosuunnitelman ja arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaatiosi tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä. 

Koulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle, joka on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon, esim. AMK-tutkinnon, sekä hankkinut tutkinnon suorittamisen jälkeen kolmen vuoden työkokemuksen alalta. (Katso tarkemmat tiedot pohjakoulutusvaatimuksista ja hakukelpoisuudesta Opintopolusta.)

Master School tarjoaa joustavat opiskelumahdollisuudet moniammatillisessa yhteisössä

Turun AMK:n Master Schoolissa opiskelet ylemmän korkeakoulututkinnon joustavasti työn ohessa, mistä päin Suomea tahansa. Opiskelu on käytännönläheistä ja perinteistä luentopainotteista opiskelua on vähän. Oppiminen tapahtuu erilaisten oppimis- ja kehittämistehtävien kautta. Lähiopetusta on keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina. Se muodostuu henkilökohtaisesta ja pienryhmäohjauksesta, opintojaksoihin orientoivista asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä. Lähiopetuksen lisäksi opiskelu koostuu verkko-opinnoista, itsenäisestä työskentelystä ja erilaisista ryhmä- ja projektitöistä.

Moniammatillisuus näkyy vahvasti terveysteknologian koulutuksessa. Opiskelu tapahtuu moniammatillisessa ryhmässä, joka koostuu sote- ja insinööritaustaisista opiskelijoista. Turun AMK:n Master Schoolin opiskelijana verkostoidut myös muiden alojen asiantuntijoiden kanssa. Master School kokoaa yhteen tekniikan, liiketalouden, sosiaali- ja terveysalan sekä kulttuurialan YAMK-opiskelijat. Lisäksi saat käyttöösi Turun AMK:n kansainvälisen maisteritason korkeakouluverkoston, joka mahdollistaa kansainvälistymisen opintojen aikana. 

Tutustu opintojen monimuotoisiin toteutustapoihin: 

Opinnoissa syvennät osaamistasi terveysteknologian asiantuntijana

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK-tutkinto on laajuudetaan 90 opintopistettä ja koulutuksen suunniteltu kesto on 2 vuotta. Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta (40 op), laajentavasta osaamisesta (20 op) ja opinnäytetyöstä (30 op). Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä terveysteknologian opinnoista. Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavat opinnot. Syventävät opinnot tukevat vaativan asiantuntijaosaamisen kehittymistä sekä opinnäytetyön tekemistä. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti projektina ja on työelämän käytäntöjä kehittävä.

Syventävissä opinnoissa keskitytään lääkinnällisten laitteiden liiketoiminnan ja tuotekehityksen erityispiirteisiin, kuten regulatiivisiin vaatimuksiin. Lisäksi opit palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun perusteet ja osaat hyödyntää niitä uusien terveysteknologisten innovaatioiden kehittämisessä. Perehdyt terveysteknologian hyödyntämiseen sote-sektorilla ja opit tekemään vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin. Opinnoissa käydään läpi myös käyttöönoton suunnittelu ja toteutus. 

Keskeinen osa Master-opintoja on opinnäytetyö, joka toteutetaan kehittämisprojektina esimerkiksi omalle työpaikalle. Opiskelijana toimit kehittämishankkeen projektipäällikkönä, tiiviissä yhteistyössä opettajatuutorin ja työelämämentorin kanssa. Sekä opinnäytetyöstä että opintojen muista oppimistehtävistä on hyötyä myös työnantajalle, sillä oppimistehtävät voidaan soveltaa oman työn ja työpaikan kehittämiseen. 

Yksi esimerkki Master-opinnäytetyönä tehdystä kehittämisprojektista on Lohjan kotihoidolle tehty selvitys lääkkeenjakorobotin käytöstä: Lääkkeenjakorobotti vähensi kotikäyntien tarvetta Lohjan kotihoidossa

Sinä luot tulevaisuutta: Master Schoolista valmistuu työelämän kehittäjiä ja uudistajia

Turun AMK:n Master Schoolista valmistuttuasi olet kehittänyt työelämää opinnäytetyösi avulla, laajentanut verkostojasi niin kansallisesti kuin kansainvälisesti ja saanut työkalut omalla työuralla etenemiseen sekä oman asiantuntijuuden kehittämiseen. 

Terveysteknologian Master-koulutuksesta valmistuttuasi voit toimia erilaisissa sote-alan projekti- ja kehittämistehtävissä. Tutkinnon suorittaneet voivat sijoittua myös esimerkiksi tuotekehityksen tehtäviin terveysteknologiayrityksissä tai asiantuntijatehtäviin sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa.