Sairaanhoitajien osaamista ikääntyvien hoitotyössä on tarve kehittää niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa projektissa varmistetaan sairaanhoitajien täydennyskoulutus.

Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Aleksi Rajamäki
Väestön vanheneminen asettaa merkittäviä haasteita terveydenhuollolle ja hoitotyölle maailmanlaajuisesti. Pelkästään Euroopassa ikääntyneiden määrän odotetaan kasvavan huomattavasti seuraavien vuosikymmenten aikana.
– Muutos edellyttää sosiaali- ja terveyspalvelujen uudelleenjärjestelyä vastaamaan monenlaisiin tarpeisiin. Erityisesti kasvava pula sairaanhoitajista luo painetta terveydenhuoltojärjestelmille, painottaa yliopettaja Sini Eloranta Turun ammattikorkeakoulusta.
Kokonaisvaltainen arviointi parantaa ikäihmisen elämänlaatua
Elorannan mukaan hoitotyön osaamista täydentävää korkeakoulutusta on kehitettävä työelämän vaatimusten mukaisesti. Geriatrista arviointia ei opeteta sairaanhoitajille riittävästi, ja ikääntyvien hoitotyön opetuksen laajuus vaihtelee.
– Ikääntyneiden hoidossa on keskeistä kokonaisvaltainen näkemys potilaan terveydestä. Sairaanhoitajan osaamisesta riippuu se, tuleeko terveysongelma tunnistettua ja saako potilas avun oikealta ammattilaiselta oikeaan aikaan.
Geriatrisessa arvioinnissa tarkastellaan ihmisen toiminnallisia ja kognitiivisia kykyjä, sosiaalista ja taloudellista tilannetta, ympäristöön liittyviä tekijöitä sekä fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Onnistunut arviointi parantaa elämänlaatua, hidastaa haurastumista ja vähentää sairaalahoitoa.
– Ikääntymiseen liittyviä terveysongelmia ei aina tunnisteta tai niihin ei puututa asianmukaisesti. Esimerkiksi monisairastuvuus voi johtaa nopeasti sairauden komplikaatioihin ja toimintakyvyn heikkenemiseen, Eloranta pohtii.
Innovatiivinen koulutusohjelma sairaanhoitajille
Turun ammattikorkeakoulussa on alkanut uusi kolmivuotinen projekti, jossa tuotetaan täydennyskoulutusohjelma sairaanhoitajille.
– Täydennyskoulutuksen avulla pyritään varmistamaan, että hoitajilla on tarvittavat taidot vastata ikääntyneiden moninaisiin tarpeisiin ja edistää heidän hyvinvointiaan. Innovatiivisen koulutusohjelman suunnitteluun osallistetaan asiantuntijoita ja potilaita, projektipäällikkönä toimiva Sini Eloranta esittelee.
Hankkeessa tehdään yhteistyötä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen gerontologisen hoitotyön ammattilaisten kanssa. Mukana on lisäksi kumppaneita Kreikasta, Islannista, Virosta, Latviasta, Tanskasta ja Ahvenanmaalta. Opetussuunnitelma laaditaan kansainvälisesti, jotta sitä voidaan soveltaa laajasti Euroopan alueella.
– Tässä Euroopan unionin osarahoittamassa projektissa hyödynnetään yrittäjämäistä lähestymistapaa hoitotyöhön sekä kehitetään uusia digitaalisia opetusmenetelmiä ja työssäoppimisympäristöjä. Pyrimme tekemään sairaanhoitajakoulutuksesta houkuttelevampaa.
Artikkeli on julkaistu aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla 17.6.2024.

Tutustu projektiin ja tutkimusryhmään
Lue seuraavaksi
-
Opiskelija
Opiskelu on itseohjautuvaa – Tietojenkäsittelyn tradenomikoulutuksessa voi tutkia omia vahvuuksiaan
24-vuotias Onni Lampikoski ei ollut datanomikoulutuksen jälkeen varma siitä, voisiko tietojenkäsittelyn tradenomiala olla hänelle sopiva. Tutkiskelun jälkeen ala on kuitenkin juuri sitä, mitä Lampikoski haluaa valmistumisen jälkeen tehdä.…
-
Opiskelija
YAMK-opinnot antoivat Reetta Vahaselle työkalut oman yrityksensä kehittämiseen
Service Design and Management -opinnoissa yhdistyvät bisnes- ja asiakaslähtöisyys. Reetta Vahanen kokee, että opinnot tarjosivat hänelle juuri sopivan lähestymisen palvelumuotoiluun. Vahasen mukaan opinnoista sai hyvät työkalut asiakastyöhön ja…
-
Opiskelija
Avin Alhanan on sisukas suomen oppija
Sinnikkäästi suomen kieltä opiskelleelle Avin Alhananille opiskelupaikka korkeakoulussa on suuri ylpeydenaihe, mutta opiskelu herättää myös ristiriitaisia tunteita. Opiskelu on monille tärkeä osa elämää, mutta entä jos oppimismatkan alku…