Sairaanhoitajien osaamista ikääntyvien hoitotyössä on tarve kehittää niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa projektissa varmistetaan sairaanhoitajien täydennyskoulutus.

Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Aleksi Rajamäki
Väestön vanheneminen asettaa merkittäviä haasteita terveydenhuollolle ja hoitotyölle maailmanlaajuisesti. Pelkästään Euroopassa ikääntyneiden määrän odotetaan kasvavan huomattavasti seuraavien vuosikymmenten aikana.
– Muutos edellyttää sosiaali- ja terveyspalvelujen uudelleenjärjestelyä vastaamaan monenlaisiin tarpeisiin. Erityisesti kasvava pula sairaanhoitajista luo painetta terveydenhuoltojärjestelmille, painottaa yliopettaja Sini Eloranta Turun ammattikorkeakoulusta.
Kokonaisvaltainen arviointi parantaa ikäihmisen elämänlaatua
Elorannan mukaan hoitotyön osaamista täydentävää korkeakoulutusta on kehitettävä työelämän vaatimusten mukaisesti. Geriatrista arviointia ei opeteta sairaanhoitajille riittävästi, ja ikääntyvien hoitotyön opetuksen laajuus vaihtelee.
– Ikääntyneiden hoidossa on keskeistä kokonaisvaltainen näkemys potilaan terveydestä. Sairaanhoitajan osaamisesta riippuu se, tuleeko terveysongelma tunnistettua ja saako potilas avun oikealta ammattilaiselta oikeaan aikaan.
Geriatrisessa arvioinnissa tarkastellaan ihmisen toiminnallisia ja kognitiivisia kykyjä, sosiaalista ja taloudellista tilannetta, ympäristöön liittyviä tekijöitä sekä fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Onnistunut arviointi parantaa elämänlaatua, hidastaa haurastumista ja vähentää sairaalahoitoa.
– Ikääntymiseen liittyviä terveysongelmia ei aina tunnisteta tai niihin ei puututa asianmukaisesti. Esimerkiksi monisairastuvuus voi johtaa nopeasti sairauden komplikaatioihin ja toimintakyvyn heikkenemiseen, Eloranta pohtii.
Innovatiivinen koulutusohjelma sairaanhoitajille
Turun ammattikorkeakoulussa on alkanut uusi kolmivuotinen projekti, jossa tuotetaan täydennyskoulutusohjelma sairaanhoitajille.
– Täydennyskoulutuksen avulla pyritään varmistamaan, että hoitajilla on tarvittavat taidot vastata ikääntyneiden moninaisiin tarpeisiin ja edistää heidän hyvinvointiaan. Innovatiivisen koulutusohjelman suunnitteluun osallistetaan asiantuntijoita ja potilaita, projektipäällikkönä toimiva Sini Eloranta esittelee.
Hankkeessa tehdään yhteistyötä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen gerontologisen hoitotyön ammattilaisten kanssa. Mukana on lisäksi kumppaneita Kreikasta, Islannista, Virosta, Latviasta, Tanskasta ja Ahvenanmaalta. Opetussuunnitelma laaditaan kansainvälisesti, jotta sitä voidaan soveltaa laajasti Euroopan alueella.
– Tässä Euroopan unionin osarahoittamassa projektissa hyödynnetään yrittäjämäistä lähestymistapaa hoitotyöhön sekä kehitetään uusia digitaalisia opetusmenetelmiä ja työssäoppimisympäristöjä. Pyrimme tekemään sairaanhoitajakoulutuksesta houkuttelevampaa.
Artikkeli on julkaistu aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla 17.6.2024.

Tutustu projektiin ja tutkimusryhmään
Lue seuraavaksi
-
Mediatiedote
Turun AMK:n hankkeelle miljoonarahoitus kriittisen infrastruktuurin hybridiuhkien torjuntaan
Hybridiuhkia kartoittavalle hankkeelle on myönnetty Business Finlandin kaksivaiheinen, kokonaisuudessaan viiden miljoonan euron rahoitus. Turun ammattikorkeakoulun koordinoima hanke pyrkii parantamaan kriittisen infrastruktuurin toimijoiden kykyä suojautua hybridiuhilta ja varmistaa yhteiskunnan…
-
Uutinen
Terveystalosta Turun AMK:n uusi avainkumppani
Turun ammattikorkeakoulu ja Terveystalo ovat solmineet avainkumppanuussopimuksen yhteistyöstä. Kuvassa ylärivissä vasemmalta oikealle koulutus- ja tutkimuspäällikkö Katariina Felixson, täydennyskoulutuspäällikkö Tiina Aalto, koulutus- ja tutkimuspäälliköt Mary-Ann Kaukinen, Katja Heikkinen sekä…
-
Mediatiedote
Nuoret osallisiksi pelaamisen avulla – NOPPA-projekti vastaa yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden haasteeseen
Turun ammattikorkeakoulu ja Valo-Valmennusyhdistys kokeilevat uudenlaista lähestymistapaa ja tuovat syrjäytymisriskissä olevat nuoret mukaan yhteiskuntaan pelillistämisen keinoin. Hankkeessa vahvistetaan nuorten sosiaalisia taitoja ja tarjotaan turvallinen tila vuorovaikutukselle. Julkaistu: Muokattu:…