Sairaanhoitajien osaamista ikääntyvien hoitotyössä on tarve kehittää niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa projektissa varmistetaan sairaanhoitajien täydennyskoulutus.

Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Aleksi Rajamäki
Väestön vanheneminen asettaa merkittäviä haasteita terveydenhuollolle ja hoitotyölle maailmanlaajuisesti. Pelkästään Euroopassa ikääntyneiden määrän odotetaan kasvavan huomattavasti seuraavien vuosikymmenten aikana.
– Muutos edellyttää sosiaali- ja terveyspalvelujen uudelleenjärjestelyä vastaamaan monenlaisiin tarpeisiin. Erityisesti kasvava pula sairaanhoitajista luo painetta terveydenhuoltojärjestelmille, painottaa yliopettaja Sini Eloranta Turun ammattikorkeakoulusta.
Kokonaisvaltainen arviointi parantaa ikäihmisen elämänlaatua
Elorannan mukaan hoitotyön osaamista täydentävää korkeakoulutusta on kehitettävä työelämän vaatimusten mukaisesti. Geriatrista arviointia ei opeteta sairaanhoitajille riittävästi, ja ikääntyvien hoitotyön opetuksen laajuus vaihtelee.
– Ikääntyneiden hoidossa on keskeistä kokonaisvaltainen näkemys potilaan terveydestä. Sairaanhoitajan osaamisesta riippuu se, tuleeko terveysongelma tunnistettua ja saako potilas avun oikealta ammattilaiselta oikeaan aikaan.
Geriatrisessa arvioinnissa tarkastellaan ihmisen toiminnallisia ja kognitiivisia kykyjä, sosiaalista ja taloudellista tilannetta, ympäristöön liittyviä tekijöitä sekä fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Onnistunut arviointi parantaa elämänlaatua, hidastaa haurastumista ja vähentää sairaalahoitoa.
– Ikääntymiseen liittyviä terveysongelmia ei aina tunnisteta tai niihin ei puututa asianmukaisesti. Esimerkiksi monisairastuvuus voi johtaa nopeasti sairauden komplikaatioihin ja toimintakyvyn heikkenemiseen, Eloranta pohtii.
Innovatiivinen koulutusohjelma sairaanhoitajille
Turun ammattikorkeakoulussa on alkanut uusi kolmivuotinen projekti, jossa tuotetaan täydennyskoulutusohjelma sairaanhoitajille.
– Täydennyskoulutuksen avulla pyritään varmistamaan, että hoitajilla on tarvittavat taidot vastata ikääntyneiden moninaisiin tarpeisiin ja edistää heidän hyvinvointiaan. Innovatiivisen koulutusohjelman suunnitteluun osallistetaan asiantuntijoita ja potilaita, projektipäällikkönä toimiva Sini Eloranta esittelee.
Hankkeessa tehdään yhteistyötä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen gerontologisen hoitotyön ammattilaisten kanssa. Mukana on lisäksi kumppaneita Kreikasta, Islannista, Virosta, Latviasta, Tanskasta ja Ahvenanmaalta. Opetussuunnitelma laaditaan kansainvälisesti, jotta sitä voidaan soveltaa laajasti Euroopan alueella.
– Tässä Euroopan unionin osarahoittamassa projektissa hyödynnetään yrittäjämäistä lähestymistapaa hoitotyöhön sekä kehitetään uusia digitaalisia opetusmenetelmiä ja työssäoppimisympäristöjä. Pyrimme tekemään sairaanhoitajakoulutuksesta houkuttelevampaa.
Artikkeli on julkaistu aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla 17.6.2024.

Tutustu projektiin ja tutkimusryhmään
Lue seuraavaksi
-
OpiskelijaUutinen

Sosionomiopiskelijat keräävät lähiöasukkaiden toiveita vihreämmän kaupungin puolesta
Turun AMK:n sosionomiopiskelijat kokosivat Halisten ja Jyrkkälän asukkaiden näkemyksiä siitä, millainen on viihtyisä ja kestävä, lähiluonnon huomioiva kaupunki. Projekti tarjosi opiskelijoille arvokasta käytännön oppia ja toi esiin asukkaiden…
-
Mediatiedote

Turun AMK tuo planetaarisen terveyden osaksi sote-opetusta suomalaisena edelläkävijänä
Planetaarinen terveys on vielä arkikielessä vieras käsite. Se tarkastelee ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Turun ammattikorkeakoulu sisällyttää planetaarisen terveyden opintojakson sosiaali- ja terveysalan Master School -koulutukseen…
-
Mediatiedote

Yhteisöllinen hyvinvointityö tuo uusia ratkaisuja ammatillisen koulutukseen
Ammatillinen koulutus on muutoksessa: opiskelijoiden hyvinvointi, osallisuus ja motivaatio vaihtelevat suuresti, ja siirtymät työelämään ovat entistä haastavampia. Myös opettajat tarvitsevat uusia menetelmiä tukea opiskelijoiden oppimista ja työelämävalmiuksia.
