Tutkimusryhmä
Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat
Haluamme olla mukana ratkaisemassa maailman vaikeimpia haasteita hyödyntämällä omaa erityisosaamistamme ja rohkeaa visiotamme. Tavoitteenamme on luoda innovaatioita, jotka eivät ainoastaan vastaa tämän päivän tarpeisiin, vaan rakentavat kestävää ja turvallista tulevaisuutta.

Rakennamme ratkaisuaihioita, jotka pohjautuvat monipuolisiin dual-use-teknologioihin. Yhdistämme esimerkiksi tutkimusryhmän oman metaversen, AI:n ja XR-teknologiat sekä kumppaniryhmien autonomiset järjestelmät, kyberturvallisuuden ja terveysteknologian – ja viemme niitä kohti kaupallistamista.
Hyödynnämme peliteknologioiden parhaita puolia laajemmissa sovelluksissa, kuten koulutuksessa, turvallisuudessa ja teollisuudessa. Tavoitteemme on luoda ratkaisuja, joilla on merkitystä ja vaikutusta todellisiin haasteisiin. Emme ole pelilaboratorio, emmekä keskity pelien kehittämiseen.
Keskeiset sovellusalueet ja teknologiat
1
Laajennetun todellisuuden (AR/VR/MR) ratkaisut koulutukseen, turvallisuuteen ja teollisuuteen
- Turvallisuuskoulutus hybridiympäristöissä ja vaarallisissa ympäristöissä
- Uuden sukupolven yhteistoiminnalliset oppimisympäristöt
- Kehittyneet etäohjattavat käyttöliittymät, käyttäjäkokemus
2
Metaverse-alustat monialueoperaatioihin, koulutukseen ja simulaatioihin
- Reaaliaikainen tilannekuva ja päätöksenteon tuki etäjohtokeskuksissa, simulaatiot kriittisiin infrastruktuureihin
3
Sosiaalinen metaversumi, virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus
Ota yhteyttä
Tutkimusryhmän vetäjä
”Teemme tiivistä yhteistyötä kansallisten ja kansainvälisten yritysten, verkostojen ja tutkimusorganisaatioiden kanssa, jotta voimme kehittää ratkaisuja, joilla on globaali vaikutus. Näin tuotamme arvoa yhteiskunnalle, elinkeinoelämälle ja kumppaneillemme sekä vahvistamme Suomen asemaa teknologisen kehityksen eturintamassa.”
Julkaisut
Joshi., M., Haavisto, T., Taatila, , V.P., Ravyse, W., and Luimula, M. Transition Towards Hybrid Learning Environments in Higher Education Institutions: How to Use Metaverse to Support Active Learning, In IGI Global book, Fostering Pedagogy Through Micro and Adaptive Learning in Higher Education: Trends, Tools, and Applications, IGI Global, pp. 212-238.
Aung, P., Ravyse, W., Luimula, M., Pizarro-Lucas, E., Sanchez, P.L., Dorado-Diaz, I.P., and Thaw, A.K. Exploring User Experience and Usability in a Metaverse Learning Environment for Students: A Usability Study of the Artificial Intelligence, Innovation, and Society (AIIS), Electronics, Vol12, Article 4283, 2023, 26p.
Kaarlela, T., Pitkäaho, T., Pieskä, S., Padrão, P., Bobadilla, L., Tikanmäki, M., Haavisto, T., Blanco Bataller, V., Laivuori, N., and Luimula, M. Towards Metaverse: Utilizing Extended Reality and Digital Twins to Control Robotic Systems. Actuators, Vol12(6), Article 219, 2023, 20p.
Janhunen, M., Katajapuu, N., Paloneva, J., Pamilo, K., Oksanen, A., Kreemu, H., Karvonen, M., Luimula, M., Korpelainen, R., Jämsä, T., Kautiainen, H., Mäkelä, K., Heinonen, A., and Aartolahti, E. The Effects of a Home Based, Exergaming Intervention on Physical Function and Pain after Total Knee Replacement in Older Adults: A Randomized Controlled Trial, BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 2023, 9:e001416.
Izdullah, F., P., Koivisto, M., Nieminen, V., Luimula, M., and Hämäläinen, H. Aging and sleep deprivation affect different neurocognitive stages of spatial information processing during a virtual driving task – An ERP study, Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour, 89, Elsevier, August, 2022, pp. 399–406.
Ishii, S., Yokokubo, A., Luimula, M., and Lopez, G. ExerSense: Physical Exercise Recognition and Counting Algorithm from Wearables Robust to Positioning, Sensors, Vol. 21(1), Article 91, 2021, 16p.
Markopoulos, E., and Luimula, M. Immersive Safe Oceans Technology: Developing Virtual Onboard Training Episodes for Maritime Safety, Future Internet Journal, Vol. 12. Nr. 5, 2020, 12p.
Oliva, D., Somerkoski, B., Tarkkanen, K., Lehto A., and Luimula, M. Virtual reality as a communication tool for fire safety – Experiences from the VirPa project. In: Proceeding of the 3rd GamiFIN conference, Levi, Finland, 2019, pp. 241-252.

Case
Etäkäyttöratkaisu Nokia RXRM -alustalla
Turun ammattikorkeakoulu hyödyntää Nokian reaaliaikaista eXtended Reality Multimediaa (RXRM) metaversumin yhteistyöratkaisujen rakentamisessa. Lue lisää innovatiivisesta kauko-ohjattavasta mobiilirobotista, jossa on live-kamerat ja HUD reaaliaikaisten anturitietojen jakamiseen.

Virtuaalisesta kotoutumisympäristöstä eväitä hyvään arkeen
Kehitämme VINCE-projektissa mobiilisovellusta, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen sekä tiedonsaannin kotoutumispalveluista. Vastaavanlaista tekoälyä ja metaverse-teknologiaa hyödyntävää sovellusta ei ole toistaiseksi käytössä muualla.
– Työperäisen maahanmuuton kautta saamme osaavia ammattilaisia, ja myös turvapaikanhakijoilla on osaamista ja korkea motivaatio nopeaan työllistymiseen, Riina Riihimäki ja Sirppa Kinos muistuttavat.
Heidän mukaansa toimivat ja helposti saavutettavat palvelut ovat ensiarvoisen tärkeitä kiinnittymisessä suomalaiseen yhteiskuntaan.
-
Uutinen

Metaversen avulla ensihoitajat ja pelastajat turvallisesti työuralle
Turun ammattikorkeakoulu ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat käynnistäneet kehittämishankkeen, jossa hyödynnetään teknologian uudeksi megatrendiksi kutsuttua metaverseä ensihoitajien ja pelastajien työuran alkuvuosien tukemisessa. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR+).…
Tunnustettua osaamista
Palkintoja kansainvälisissä konferensseissa:
- Work-In-Progress Award in IEEE VS-Games 2014, Malta
- Best Applied Games Award in Finnish Game Award 2019, Finland
- Best Paper Award of the Future Internet Journal 2019
- Excellent Paper Award in ACM IC4E 2020, Japan
- Excellent Paper Award in Springer ABC 2020, Japan
- Best Paper Award in IEEE CogInfoCom 2020, online conference
- Best Paper Award in Springer AHFE 2021, online conference
- Best Runner Up Award GamiFIN 2022 conference
Tutkimus- ja kehitystyömme infrastruktuuri
FIT Turku Osaamiskeskus
Tarjoamme sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoille laajan valikoiman lisätyn ja virtuaalitodellisuuden teknologian palveluita ja osaamista. Oma metaverse-teknologiamme on suunniteltu erityisesti teollisuuden koulutussovelluksiin.

Asiantuntijamme
Tutkimusryhmän johtaja
Erityisasiantuntijat
Lehtorit
Projektiasiantuntijat
Insinöörit ja kehittäjät
Yhteistyöverkostomme
Teemme laajaa yhteistyötä yrityksien, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa Suomessa ja kansainvälisesti. Kumppaneitamme ovat esimerkiksi Proverse Interactive Oy ja Nokia RXRM sekä lukuisat muut teknologia-alan yritykset ja julkiset tutkimusorganisaatiot ja korkeakoulut Suomessa ja maailmalla.
Olemme jäseniä näissä yhteistyöverkostoissa:
- EU VRAR Industrial Coalition
- Digital Defence Ecosystem
- Metaverse Initiative by Finnish Ecosystem
- MadeinEurope kumppanuus Euroopan komission Horizon 2021-2027 ohjelmassa.
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.














