Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.12.2017

Pienet oppilaat valtasivat Nallesairaalan

Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteessä oli 8.12.2017 klo 9-11 kuhinaa. Meri-Halikon 1. ja 2. luokan oppilaat tulivat tutustumaan AMK:n sairaanhoitajaopiskelijoiden toimintaan opettajiensa Henriikka Leinon ja Heli Helmisen kanssa.

Turun AMK:n sairaanhoitajaopiskelijat lehtori Päivi Matikaisen johdolla ottivat vastaan 29 alaluokkien oppilasta. He tulivat tutustumaan Lasten puuhasairaalaan. Siellä he oppivat sairaanhoidon saloja sekä jokaiselle tärkeitä taitoja.

Viidennen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoille tämä oli osa Perheen, lapsen ja nuorten  hoitotyön jaksoa. Opiskelijat organisoivat koko päivän sisältöineen ja menetelmineen.

Hoidettavana oli oma nalle

Pienistä oppilaista muodostettiin kuusi ryhmää, jotka kiersivät toiminnallisissa pisteissä.

– Tutustuimme erilaisiin tunteisiin tunnepallon avulla. Heitimme palloa ja pallon saaja ilmoitti jonkin tunnetilan. Kävimme yhdessä läpi, millaisissa tilanteissa tunne tulee esiin. Samalla opimme itsetuntemusta.

Nallesairaala oli pienistä oppilaista mukava ja ehkä vähän jännittäväkin paikka. Siellä pääsi opiskelijoiden antamien ohjeiden ja mallin mukaan laittamaan omalle nallelle kanyylin ja lääkettä. Mukaan sai lääkeruiskun, jotta hoitoa pystyi jatkamaan kotona.

– Ensiapu-pisteessä katsoimme videon 112 hätänumeron käytöstä. Oli hyvä huomata, että kaikki lapset tiesivät 112 numeron. He harjoittelivat myös kylmäkääreen sitomaan loukkaantuneeseen nilkkaan sekä puhdistamaan ja laastaroimaan haavan, opiskelijat totesivat.

Jännää oli myös kuunnella stetoskoopilla sydänääniä ja katsoa korvasuppilolla korvaan. Erilaiset terveystutkimuksessa käytettävät välineet tulivat tutuiksi ja niitä kokeiltiin ahkerasti.

Lisäksi oli kaksi anatomialuokkaa. Ensimmäisessä pisteessä tarkasteltiin ihmisen elimiä anatomianuken avulla. Mielenkiintoista oli esimerkiksi miettiä, miten ihmisen aivot toimivat tai minkä kokoinen oma sydän on. Ja senhän sai selville puristamalla käden nyrkkiin!

– Luustoon tutustuimme Luukas-luurangon avulla. Kun luusto oli käyty läpi, oppilaat saivat rakentaa luurankopalapelin. Yllättävän paljon he tiesivät luurangon koostumuksesta ja mikä vaikuttaa luuston hyvinvointiin.

 Tilaisuuden päätteeksi kaikille lapsille myönnettiin hyvästä toiminnasta kunniakirja!

Hyvä hetki lapsen kohtaamiseen

Jos olivat lapset tyytyväisiä, niin olivat myös sairaanhoitajaopiskelijat. Tämä oli osalle opiskelijoista ensimmäinen kohtaaminen kouluikäisen lapsen kanssa. Opiskelijat myös totesivat, että lasten hoitotyössä on tärkeää osata ohjata ja valmistella eri-ikäisiä lapsia. Ja päivän kokemus on yhteydessä teoriassa opittuihin asioihin.

– Oli hienoa saada heitä mukaan toimintaan. Aluksi he hieman jännittivät, mutta pienen hetken jälkeen pahin jännitys meni ohi. Oma nalle oli myös turvana.

– Lapset myös tiesivät asioista yllättävän paljon. Tällaiset tapahtumat ovat mukavia, näissä saa itsekin kokemusta ohjaajana.

– Sairaanhoitajaopiskelijat todella panostivat opetustilanteiden suunnitteluun sekä luovuuden ja leikin käyttöön niissä upeasti. Parasta kiitosta ja palautetta he varmasti saivat lasten innokkuudesta! totesi lasten hoitotyön opettaja Matikainen.