Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.5.2018

Turun AMK:n koulutusosaamista arvostetaan Indonesiassa

Turun ammattikorkeakoulu vie innovaatiovalmiuksia lisäävää oppimisotettaan ja koulutusosaamistaan vauhdilla maailmalle. Hiljattain Turussa vieraili korkeakoulujen johtoa Indonesiasta tutustumassa aktivoiviin ja käytännönläheisiin oppimismenetelmiin. Maan korkeakouluministeriö on halukas laajentamaan koulutusyhteistyötä entisestään.

Teksti ja kuvat: Martti Komulainen

Turun AMK:n oppimistapa, innovaatiopedagogiikka, kiinnostaa laajalti Suomen rajojen ulkopuolellakin. EU:n korkeakoulutusta linjaavissa selvityksissäkin se on noteerattu. 
 
    - Opiskelijakeskeiset menetelmät sitouttavat opiskelijat tehokkaasti oppimisprosessiin, tiivisti BINUS University Internationalin johtava dekaani Firdaus Alamsjah uudenlaisen oppimistavan edut.
 
Hiljattain Indonesian korkeakoulujen johtajistoa, rehtoreita ja dekaaneja, vieraili Turussa tutustumassa Turun ammattikorkeakoulun opetukseen. Maailman neljänneksi väkirikkaimmassa maassa Indonesiassa opetus on vielä enimmäkseen perinteistä yksisuuntaista tiedon jakamista. Turussa sen sijaan on siirrytty käytännönläheisempään oppimiseen.
 
Muutosta on tulossa Indonesiaankin, vaikka yliopistojen autonomia siellä on rajoitetumpaa  kuin Suomessa. Muutosvalmiutta osoitti vierailulla ollut Indonesian korkeakouluministeriön edustaja, joka toivoi koulutusyhteistyön laajentamista.
 
Kiinnostuksen taustalla on voimakkaassa teollisessa kasvuvaiheessa oleva valtio, joka on tiedostanut kasvun ja kehityksen edellyttävän panostusta laadukkaaseen koulutukseen.

INDOPED-hankkeella lupaavia tuloksia

Indonesian korkeakoulujen kanssa yhteistyötä on jo aloiteltu EU-tuella. Erasmus+ -ohjelmasta rahoitetussa INDOPED-hankkeessa on käynnistetty opiskelijakeskeisten ja aktivoivien menetelmien juurruttaminen viiteen pilottikorkeakouluun. Ohjaavaa koulutusta on Turun AMK:n ja sen neljän eurooppalaisen kumppanin toimesta tarjottu yli 100 opettajalle, jotka ovat toteuttaneet opiskelijoilleen mm. projektimaisia, ongelmalähtöisiä opintojaksoja.
 
Alustavat tulokset ovat lupaavia: opiskelijat kokivat voimaantumista ja autonomiansa lisääntymistä. He alkoivat tuntea opettajat  oppimiskumppaneina entiseen autoritääriseen asetelmaan verrattuna. Myös opettajat alkoivat nähdä mahdollisuutensa muuttaa toimintatapojaan ja kokivat intohimonsa opetusta kohtaan kasvaneen. Uusi oppiminen merkitsee opettajan roolin muuttumista enemmän mentorin ja valmentajan suuntaan.
 
Hyödynnämme Indonesiassa Turun AMK:ssa kehitettyjä tai testattuja oppimis- ja arviointimenetelmiä. Aloitimme yhteistyön yliopistotasolla ja nyt olemme tuloksekkaalla toiminnallamme onnistuneet herättämään ministeriön kiinnostuksen, valottaa tilannetta vierailua isännöinyt ja INDOPED-hanketta johtava Harri Lappalainen.

Innovaatiopedagogiikka on monialaista ja projektimaista oppimista

Turun ammattikorkeakoulun oppimistapa on nimetty innovaatiopedagogiikaksi. Se korostaa oppijan omaa aktiivista roolia, monialaisuutta, ongelma- ja työelämälähtöisyyttä, yhteisöllistä tiedon jakamista, ryhmässä toimimista, kansainvälisyyttä - jotka kaikki lisäävät innovaatiovalmiuksia. Käytännössä se tarkoittaa projektimaista oppimista tietyn oikean kehittämistehtävän tai ongelman ympärillä.
 
Eräs sovellus innovaatiopedagogiikasta on projektipaja, jossa eri alojen opiskelijat muodostavat moniammatillisia ryhmiä ja työstävät työelämän kehittämistehtäviä, oppien jo opintojen alussa esimerkiksi työelämässä arvostettavia ryhmätyö- ja verkostoitumistaitoja.

Indoped1.jpg