Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.3.2019

Uusi sairaanhoitajakoulutus mahdollistaa vuorovaikutteisen oppimisen verkossa

Kevään 2019 yhteishaussa Turun ammattikorkeakoulu tarjoaa hakijoille ensimmäistä kertaa sairaanhoitajien verkkokoulutuksen. Koulutus mahdollistaa työnteon opintojen ohella ja mahdollisuuden opiskella alaa pidemmänkin välimatkan päästä.

Haku koulutukseen tapahtuu entiseen tapaan valtakunnallisen esivalintakokeen kautta, minkä jälkeen valitut hakijat jatkavat varsinaiseen valintakokeeseen. Valintakokeessa testataan hakijan kelpoisuus alalle muun muassa lääkelaskuilla ja englannin kielen tehtävillä. Osa hakijoista valitaan todistusvalinnalla.

Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen lehtori Sirpa Nikusen ja koulutusvastaava Tiina Pelanderin mukaan koulutus tulee kolmanneksi koulutusmahdollisuudeksi päivä- ja monimuotototeutuksen ohelle.

Verkkokoulutuksen opetussuunnitelma tullaan pitämään samana kuin muissakin toteutusmuodoissa. Verkkotutkinto eroaa muista toteutusmuodoista siinä, että teoriapohjaiset osuudet toteutetaan verkossa reaaliaikaisesti yhdessä opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa.

Tavoitteena tarjota opiskelijalle työelämän digitaitoja

Pelander uskoo etukäteen suunnitellun verkkototeutuksen mahdollistavan opiskelijalle työssäkäynnin opiskelujen ohella. Hänen mukaansa lähiopetusta on opintojen alkuun suunniteltu joka toinen viikko kaksi päivää peräkkäin.

– Tästä tietäisi etukäteen, mitkä päivät on opetusta ja opiskelija pystyy ehkä käymään töissäkin.

Nikusen mukaan yksi verkkototeutuksen hyvistä puolista on opiskelijan digitaitojen kehittyminen. Valmistuessaan opiskelijalla on tietotaito alan etätyöskentelymahdollisuuksiin, joita tulee olemaan tulevaisuudessa.

– Sehän on yksi syy, minkä takia me lähdettiin tällaista ylipäätään miettimään. Kun työnkuva muuttuu tuolla sairaanhoitajan työkentälläkin, niin koulutuksen pitää mennä mukana. Ja tavallaan antaa niitä valmiuksia ehkä jo hieman etukäteen, että voi olla joskus etähoitaja.

– Ettei opiskelija pelkää sitä, että hänestä tulisi niin sanottu chattihoitaja tai ohjaa tulevaisuudessa sydänpotilaita verkossa, koska sellaista ei vielä nykyään ole. Hoitajilla on kauhean vähän taitoja verkkovälitteiseen ohjaukseen, Pelander tähdentää.

Käytännön taitojen opetuksesta ei tingitä

Opintojen ensimmäisellä lukukaudella on eniten lähiopetusta, johtuen prekliinisen harjoittelun suuresta määrästä erityisesti alkuvaiheessa. Sen jälkeen opetus siirtyy pääosin verkkoon.

Ensimmäisen vuoden aikana käydään läpi hoitamisen perusteita, kuten katetrointia ja muita ihmiskontaktia vaativia toimenpiteitä. Kolmasosa tutkinnosta tapahtuu kentällä työharjoittelun muodossa.

Pelander ja Nikunen uskovat verkko-opetuksen olevan hyvinkin vuorovaikutuksellista. Opettajat pystyvät verkkoluennoilla keskittymään paremmin pieneen ryhmään ja tuntemaan jokaisen läsnäolevan opiskelijan.

– Se ehkä tässä onkin oleellinen ero. Täytyy ajatella, että tämä ei ole sellainen verkossa tehtävä itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, vaan tässä tosiaan on koko ajan kontakti opettajaan. Koko ajan on prosessi käynnissä ja opettaja on mukana siinä, Nikunen kertoo.

Ensimmäisenä vuonna lähiopetuksen runsaudella pyritään myös opiskelijoiden keskinäiseen ryhmäytymiseen.

Pelander ja Nikunen pohtivat, voisiko opettaja olla etätapaamisten ja lähiopetuksen lisäksi muina aikoina saatavilla, jos opiskelijalle herää kysymyksiä.

Korkeakoulujen kevään yhteishaku alkaa 20.3.2019.

Kirjoittajat: medianomiopiskelijat Veera Laaksonen ja Mikaela Jalanne yhteisöviestinnän opintojaksolla