Sivu päivitetty 31.3.2014
Kerttulan koulun oppilaat logon julkistustilaisuudessa koulun pihalla.

Leppäkerttu käynnisti koulujen välisen yhteistyön Raisiossa

Kerttulan koulun seinää koristaa tätä nykyään koulun oma leppäkerttu-logo. Pirteän punaisen logon paljasti Janne Koskela Kerttulan koulun oppilaskunnasta. Turun AMK:n insinööriopiskelijat vastasivat logon tuotannosta.

Teksti ja kuvat: Mikko Salminen, Turun AMK:n viestintäharjoittelija

– Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. 30-vuotias kerttu sai arvoisensa paikan. Turun AMK on meille jälleen yksi yhteistyökumppani lisää. Logon jäljiltä on jo sovittu uusista yhteistyön muodoista, kertoo Kerttulan koulun rehtori Olli Ranta.

Logon mallina toimi Kerttulan koulun oppilaan 30 vuotta sitten tekemä leppäkerttu-piirros. Tuotekehitystekniikkaan erikoistunut insinööriopiskelija Ville Kiviniemi mallinsi kuvasta valmiin logon. Logo leikattiin ja herätettiin eloon Koneteknologiakeskuksessa. Tuotannosta vastasi opiskelija-assistentti Jarmo Keskitalo.

Osana projektia Kerttulan koulun 4-luokka pääsi tutustumaan Koneteknologiakeskuksen tiloihin ja insinööriopetukseen. Varsinkin pojille vierailu oli mieluisa.

– Kyllä se oli hienoa, että pääsimme mainostamaan koulutustamme nuorille. Kerroimme kuinka tärkeä esimerkiksi matematiikka ja kuvaamataito ovat tällä alalla. Pojat olivat aivan haltioissaan ja heidän silmät kiiluivat robotit nähdessään, kertoi Kiviniemi.

Kerttulan koulun logo oli osa Turun AMK:n UUTUUS-hanketta, missä eri sivistysyksiköt toimivat yhdessä yli koulutusasterajojen sekä elinkeinoelämän kanssa. Toiminnan ytimessä on Koneteknologiakeskus Turku Oy. Siellä oppimisympäristö ja toiminta on suunniteltu palvelemaan uuden teknologian yrityksiä.

– Hanke on saanut erittäin hyvää palautetta meidän kumppaneilta. On myönnettävä, että insinöörikoulutus on ollut hieman sisäänpäin kääntynyttä. Tällainen projektitoiminta on loistavaa mainosta koulutuksellemme, toteaa Turun AMK:n Teknologiateollisuuden tutkimusryhmän Jussi Liikkanen.

Projektioppiminen motivoi

Näytä lisää

Kuten muillakin aloilla myös insinöörikoulutuksessa pyritään lisäämään projektioppimista.

– Yritämme jatkuvasti etsiä lisää suoria yrityskontakteja, joiden kautta syntyy molempia osapuolia hyödyntävää toimintaa, jatkaa Liikkanen

Opiskelijan kannalta projekteissa on runsaasti hyviä puolia.

– Tämä oli minulle ensimmäinen opintoihin liittyvä projekti. Voin kyllä suositella tätä kaikille. On aivan eri tehdä oikeaa todellista työtä tilaajalle kuin jotakin harjoitustyötä ”pöytälaatikkoon”, päättää Kiviniemi.