Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.5.2014
Laura Pihl

Kuvataiteen opinnäytetyöt ovat muutakin kuin näyttelyitä

Taideakatemiasta valmistuvien kuvataiteilijoiden opinnäytetyöt voivat olla paljon muutakin kuin näyttelyitä. Pau Norontauksen, Laura Pihlin ja Outi Vihlmanin työt ovat loistavia esimerkkejä siitä.

Teksti: Pirjetta Koivisto
Kuvat: Laura Pihl, Outi Vihlman ja Pau Norontaus

Laura Pihl on työstänyt taiteelliseksi opinnäytetyökseen sarjakuvan Genesins. Se on tarina maailmasta, jonka henkilöt ovat yhden tai useamman eläimen yhdistelmiä. Genesinsin päähenkilö on Siren, joka on kissan, käärmeen ja kengurun sekasikiö. Siren aloittaa uuden elämän onnistuneen laboratoriokokeen tuloksena.

– Hellyttävistä eläinhahmoistaan huolimatta Genesins ei ole lasten sarjakuva. Sen maailmassa korostuvat ihmisyyden pimeimmät puolet, kuten ahneus ja epäoikeudenmukaisuus, Pihl kuvailee.

Pihl kuvailee itseään ennen kaikkea tarinankertojaksi. Genesinsin idea on kulkenut hänen mukanaan jo kauan ennen sarjakuvan toteutusta.

– Loin sellaisen sarjakuvan ja tarinan, jollaisen olisin itse halunnut lukea, mutta en ollut löytänyt, Pihl kertoo.

Genesins on ilmainen ja sitä voi seurata ja lukea netissä sen omilta kotisivuilta. Yli 200 sivun mittaisesta osasta on valmiina vasta alle puolet, mutta Genesins jatkuu vielä Pihlin valmistumisen jälkeenkin. Painettu versio ensimmäisestä osasta ilmestynee syksyllä.

Bad Idea muokkaa vaikeatajuisesta taiteesta helposti lähestyttävää

Bad Idea on Outi Vihlmanin taiteellisena opinnäytetyönä perustama verkkosivu ja tuleva yritys. Yrityksen toimialana on taiteen alan palveluiden tarjoaminen sekä tuotteiden valmistus ja myynti.

– Ajatus Bad Idean perustamisesta syntyi, kun kyllästyin siihen, että taide on usein vaikeasti lähestyttävää.  Vaikka taiteesta ollaan kiinnostuneita, se ei kuitenkaan aina tavoita riittävää yleisöä. Taidepuhe saattaa olla vaikeatajuista ja gallerioihin ei välttämättä edes uskalleta astua sisälle, Vihlman kertoo.

Bad Idean tavoitteena on avata uusia näkökulmia taiteen saatavuuteen ja lähestyttävyyteen. Käytännössä tämä tarkoittaa taiteilijan ja asiakkaan välisen kuilun kaventamista. Verkkosivujen kautta taidetta pääsee katsomaan uudessa valossa, suoraan tietokoneen ruudulta.

– Bad Idean ideologia sisältää ekologisen tausta-ajatuksen. Jätemateriaalin uusi elämä, asiakaslähtöisen taiteen tekeminen sekä tuotteen varioitavuus ovat ydinkäsitteitä Bad Idean toiminnassa, Vihlman kuvailee.

Bad Idean teoksissa ja tuotteissa toistuvat lapsuudesta tutut lelut, leikit ja pelit. Yrityksen toimiala on laaja, se suunnittelee ja valmistaa taidetta ja designia tilauksesta ja ilman, käsityönä ja koneellisesti.

Lohikäärmeet ja pikkuritarit seikkailevat lastenkirjassa

Pau Norontaus on kirjoittaunut ja kuvittanut taiteelliseksi opinnäytetyökseen lastenkirjan Lilli ja Pontus – Ritarimetsän lohikäärme.

– Lilli on pieni ritarityttö ja Pontus hänen astetta kookkaampi ritariponinsa. Yhdessä parivaljakko lähtee turnajaiskentällä tuhoa niittäneen hirmuliskon jäljille. Kuten usein elämässä, kaikki ei ole sitä, miltä alkuun näyttää. Lohikäärmeneito Punamullan pesä on tuhottu, ja niinpä Lilli ystävineen auttaa jättiä löytämään uuden kodin, Norontaus kuvailee.

Fiktiosta ja digimaailmasta kiinnostunut Norontaus on kertonut tarinoita koko ikänsä. Hän on tehnyt yhteistyötä muun muassa Turun Nuoren Teatterin, Pelastakaa Lapset ry:n, sekä ValoAuringon kanssa niin kuvittajana kuin kirjoittajanakin. Norontauksen töitä on lahjoitettu myös TYKS:n lastenklinikoiden seinille.

– Kirja on suunnattu noin 7–10-vuotiaille, ja sen runsaat kuvitukset on maalattu kokonaan digitaalisesti, Norontaus kertoo.

Lilli ja Pontus – Ritarimetsän lohikäärme -lastenkirjaan pääsee tutustumaan Turun kaupungin kirjaston Saagassa. Näyttely on avoinna 28.5.2014 asti.