Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.5.2014

Tablettisovellus herättää henkiin Turun ennen sen suurta paloa

Miltä näytti Turun kaupunki vuonna 1825 eläneen opiskelijan silmin? Nyt sitä voi tarkastella, kun tablettisovelluksen myötä kurkistaminen Turkuun ennen suurta paloa on mahdollista.

Capstonen alaisuudessa toimiva ja opiskelijavoimin työstetty Palontakainen Turku -projekti on herättänyt digitaalisesti eloon sen osan kaupunkia, joka roihusi maan tasalle vuoden 1827 tulipalossa.

Capstone on Turun ammattikorkeakoulun uudenlainen oppimiskokonaisuus, joka yhdistää monialaisesti elektroniikan, tietotekniikan, liiketalouden sekä kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmat.

Tekijät itse ovat projektista varsin innoissaan. Tablettitietokoneelle laaditun ohjelman kautta käyttäjät voivat vierailla ajankohdan rakennuksissa, lukea historiallisia sanomalehtiä ja kirjeitä, sekä oppia elämästä palontakaisessa Turussa.

Objektiivinen mutta viihdyttävä ohjelma

– Tarkoituksena on tarjota ohjelma, joka on miellyttävä käyttää ja viihdyttävä, mutta samalla tieteellisesti objektiivinen ja uskottava. Eräänä käyttötarkoituksena onkin opetuskäyttö, kertoo projektiryhmän jäsen Miikka Lehtonen.

Palontakainen Turku -yhteistyöprojektin keskipisteessä on kuvitteellinen, vuoden 1825 opiskelija. Hänen kauttaan pääsemme tutustumaan Turun historiaan.

Projektissa mukana olevat ovat penkoneet läpi valtavat määrät arkistoja ja julkaisuja etsiessään tietoja mitä moninaisimmista yksityiskohdista 1800-luvun Turusta. Se, miltä Turku näytti ennen suurta paloa, on saatu havainnollistettua kortteli korttelilta muun muassa vakuutustietojen ja Ruotsista löytyneiden asiakirjojen perusteella, ja tätä tutkimusta on vuosien ajan tehnyt mm. Turun yliopistoseura ja tutkija Panu Savolainen.

Ryhmä osallistui sovelluksellaan myös ICT Showroom –tapahtumaan aiemmin keväällä. Tapahtumassa opiskelijaryhmät kilpailivat opiskelualaansa liittyvillä tuoteideoilla. Yhtenä kilpailun tarkoituksena on edistää korkeakoulujen tutkimustulosten kaupallistamista.