Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 20.2.2015

Mobiili ampumahiihtosovellus ja autenttinen elämys

Ampumahiihto on suosittu TV-laji ja kisoja seuraa moninkertaisesti se määrä ihmisiä kuin esimerkiksi perinteistä hiihtokisaa. Mahdollisuudet lajin kokeiluun ovat kuitenkin rajalliset, ja niinpä uuden teknologian mahdollistamana saattaa moni sohvaperuna jatkossa yllättyä positiivisesti.

Biathlon X5 on uuden sukupolven ampumahiihtosovellus, jossa kuka tahansa pystyy testaamaan tämän lajin haastavuutta, omaa ampumistarkkuuttaan sekä kisaamaan onlinessa muita vastaan.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio, viestintävastaava
Kuvat: RightSpot Oy

Turun AMK:n ja Turun yliopiston Turku Game Lab on usean kuukauden ajan työstänyt ampumahiihtosovellusta markkinoille yhteistyössä RightSpot Oy:n kanssa. Ampumahiihtokokemus on tarjolla lajista kiinnostuneille juuri sopivasti Kontiolahden MM-kisojen kolkutellessa oville.

- Lajina ampumahiihto on arvaamaton, tilanteet muuttuvat äkisti eikä katsoja joudu seuraamaan perinteistä perässä hiihtämistä. Lajissa sekä hiihto että ampuminen vaikuttavat lopputulokseen, pohtivat lajin suosiota yrittäjäkaksikko Ilkka Ratamo ja Tapani Kiikeri.

Koska tavallisella ihmisellä ei juurikaan ole mahdollisuuksia kokeilla lajia, varsinkaan sen ampumaosuutta, halusivat yrittäjät sellaisen mahdollisuuden kisoja tavallisesti sohvalta seuraavallekin tarjota. Nyt julkaistava sovellus on rakennettu siten, että se puhuttelee mahdollisimman hyvin lajia tuntematontakin. Ja kuten nykysovelluksissa on tapana, on myös live-pelaaminen mahdollista.

- Myös Suomen ampumahiihtoliitto on innostunut ajatuksestamme, ja yhteistyötä tehdään aktiivisesti heidän kanssaan, kertovat Ratamo ja Kiikeri.

Turun AMK:n ja RightSpotin yhteistyö on sekin jatkunut jo jonkin aikaa, ja yhteistyössä on ehditty tehdä jo kaksi peliä ennen nyt julkaistavaa mobiilipeliä.

– Biathlon X5:ssä on keskitytty tv-ruudun rinnalle tarjottavaan viihteelliseen, mobiiliin lisäpalveluun.  Tämän innovatiivisen palvelun interaktiivisella sisällöllä (pelin keinoin) tuotetaan käyttäjälle lisätietoa ja rikastetaan katselukokemusta, pohtii yliopettaja Mika Luimula Turun AMK:sta.

Ei räiskimistä vaan silkkaa urheilua

Lajina ampumahiihto on arvaamatonta, ja se kiehtoo myös Ratamoa ja Kiikeriä. RightSpot Oy:n perustajajäsenet ovat itsekin molemmat aktiivisia ampumaurheilun ja ampumahiihdon harrastajia. Siksi yrittäjät halusivat kehittää ampumahiihtosovelluksen, jota pelaamalla kuka tahansa saa kokemuksen lajin todellisuudesta ja sen luonteesta.

- Kehittämässämme pelissä ei ole kyse räiskimisestä, vaan keskittymisestä. Näkökulmana on kaiken kehitystyön aikana ollut urheilu, mahdollisimman realistiseen ympäristöön toteutettuna, toteavat Ratamo ja Kiikeri.

Tällaista sovellusta ei pysty tekemään ilman vahvaa lajituntemusta. Myös Turku Game Labin osaajat on pitänyt saada ymmärtämään sama. Ja nähtävästi tässä on onnistuttu hyvin:

- Vastaavaa ohjelmaa ei ole tarjolla muualla, joten uskomme urheiluhenkisten ja ampumahiihdosta kiinnostuneitten ihmisten löytävän tuotteemme niin Suomessa kuin maailmalla, miettivät miehet.

Neljälle kielelle kehitetty sovellus on kehitetty kansainvälisille markkinoille. Kielivaihtoehtoina tarjotaan englantia, saksaa, venäjää ja suomea.

Kurt Thunen ja Pete Patruunan jalanjäljissä

Ennen ampumahiihtosovellusta oli otettava kuitenkin monia askeleita, ja askeleista ensimmäiset olivat harjoitusohjelmat nimeltään Kurt Thune Training ja Pete Patruuna. Kuten nyt julkaistu Biathlon X5, myös näiden sovellusten ensimmäiset versiot on tehty yhteistyössä Turku Game Lab:n kanssa.

- Turun ammattikorkeakoulun insinöörikunta ja opiskelijat ovat pystyneet vastaamaan haasteisiin tuottamalla ehdotuksia ja ratkaisumalleja niin visuaaliseen, kuin tekniseen toteutukseen, myhäilevät Kiikeri ja Ratamo

Kurt Thune Training oli urheiluammuntaa harrastaville yrittäjille aikanaan ensiaskel pelisovellusten maailmaan. Sovellus oli suunnattu suoraan lajia harrastaville ja peli-ideana oli tarjota mahdollisuus harrastaa ja harjoitella ampumista muullakin kuin vain ampumaradalla.

- Pelissä on mallinnettu kivääriampujan tähtäinliike niin lähelle todellisuutta kuin se yleensä on mahdollista, esittelee Kiikeri peliä.

Pete Patruuna taas oli peli-idealtaan Kurt Thune Trainingia vastaava, mutta nuorennetuksi versioksi suunniteltu peli alle 14-vuotiaille lajin harrastajille.

Kontionlahden Online-kisat simuloitu kisa-alueen olosuhteisiin

Edessä ovat ampumahiihdon MM-kisat Kontionlahdella. Myös Biathlon X5 -sovellus on ladattavissa tuolloin. MM-kisoissa katsojan ei olekaan enää välttämätöntä tyytyä pelkkään katsojan rooliin. Sen takaavat kisojen yhteydessä järjestettävät Online-kisat.

- Online-kisa järjestetään niin miesten 20 kilometrin kuin naisten 15 kilometrin hiihtojen yhteydessä, kertovat Ratamo ja Kiikeri.

Online-kisan lopputulosten yrittäjät lupaavat olevan jopa vertailukelpoisia itse oikeisiin kisatuloksiin. Miten tämä sitten on mahdollista:

- Olemme mallintaneet Kontionlahden olosuhteet niin hyvin kuin se on mahdollista. Rataprofiili, säätilanne sekä muut olosuhteet peilaavat oikeita olosuhteita paikan päällä, kertovat Kiikeri ja Ratamo.

Kyllä, sovelluksen avulla voi lajiin päästä sisälle yllättävänkin hyvin. Tarkoituksena on houkutella uusia harrastajia itse urheilulajin pariin mutta myös tuoda laji kotikatsomoihin aikaisemmasta poiketen. Yrittäjien silmissä siintää ajatus siitä, miten pelejä intohimoisesti pelaava nuori innostuu lajista mobiilipeliä pelatessaan niin, että siirtyy mukaan myös todellisen urheilun pariin.

- Kun saat toimia ympäristössä, jossa on mukana oikeat elementit (tuuli- ja muut sääolosuhteet), on innostumiselle olemassa hyvä mahdollisuudet. Luvassa onkin käyttäjälle mahdollisimman autenttinen ampumahiihtokokemus, miettivät yrittäjät.

Biathlon X5 tarjoaa siis kuluttajalle viihteellistä sisältöä keskittyen kuitenkin urheiluun. Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi Google Playsta ja Windows Phone Storesta. App Storeen se ilmestyy viikon 9 loppupuolella.

RightSpot Oy

Ilkka Ratamo, RightSpot Oy, myynti- ja markkinointijohtaja, p. 050 3672 444

Tapani Kiikeri, RightSpot Oy, toimitusjohtaja, p. 040 5544 853

Turku Game Lab

Biathlon X5 -sovellusta suunniteltaessa Turun AMK on ollut keskeisessä roolissa erityisesti pelikehityksen näkökulmasta. Turun yliopisto ollut mukana asiantuntijan roolissa pelisuunnittelussa ja liiketoimintamallien selvittelyssä.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahoittama Turku Game Lab on Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston innovointiympäristö, jossa teknisten ja luovien alojen opiskelijat kohtaavat pelinkehityksen merkeissä. Pelinkehityksestä kiinnostuneille tarjolla on tilat ja välineet pelinkehitykseen, sekä monipuolista apua pelialan opettajilta ja asiantuntijoilta. Viihdepelien lisäksi Turku Game Lab palvelee myös alueen elinkeinoelämää, jolla on tarpeita peliteknologioiden hyödyntämisessä ja soveltamisessa omassa liiketoiminnassaan.