Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.8.2015

Tunnista eettisyys fysioterapeutin työssä

Eettisellä osaamisella on yhteiskunnassa yhä keskeisempi merkitys. Kati Kuljun väitöstutkimuksessa kehitetään välinettä fysioterapeutin etiikan tunnistamiseen ja arviointiin. Hän esitteli tutkimustaan Singaporessa fysioterapeuttien maailmanjärjestön WCPT:n kansainvälisessä konferenssissa.

Eettinen toiminta ja yhteistyö on määritelty yhdeksi keskeiseksi fysioterapeutin ammatillisen osaamisen alueeksi. Fysioterapeutin eettistä osaamista on tutkittu vähän, eikä eettisen pätevyyden mittaamiseen terveydenhuollossa ole olemassa kaiken kattavaa mittaria.

Fysioterapeutti, TtM Kati Kulju tekee aiheesta Ethical Competence – Concept and Evaluation -väitöstutkimusta Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja arvioida jo ammatissa toimivien ja juuri ammattiin valmistuvien fysioterapeuttien eettistä kompetenssia. Tutkimuksessa hän rakentaa mittarin sitä tarkoitusta varten.

Mittari on jo herättänyt kiinnostusta muun muassa Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Kulju toivoo, että tutkimustyö etenee niin, että hän pystyy esittelemään tuloksia viimeistään seuraavassa WCPT:n kansainvälisessä konferenssissa.

Eettisyyden tunnistaminen on vaikeata

Kuljun mukaan eniten eettistä pohdintaa aiheuttavia ongelmia fysioterapiassa kohdataan liittyen taloudellisiin kysymyksiin, tasavertaiseen kohteluun sekä potilaan itsemääräämisoikeuteen. Fysioterapeutit kokevat riittämättömyyttä, kun eivät voi antaa niin paljon hoitoa kuin tarvitsisi, ei ole aikaa eikä tekijöitä.

Potilaan itsemääräämisoikeus korostuu erityisesti osastotyössä, jolloin potilaan ympärillä toimijoita on enemmän.

- Opiskelijoiden harjoitteluun mennessä yhdeksi tavoitteeksi asetetaan eettisen osaamisen karttuminen. Opiskelijat kokevat usein vaikeana pohtia, mitä asioita tuo tavoitekohta oikein sisältääkään, kertoo Kulju.

- Eettisyyden tunnistaminen onkin vaikeaa, koska siihen kuuluu kaikkea; miten ihmistä kuunnellaan, mitkä ovat olosuhteet, millaisia ongelmia tai asioita on huomioitava ja miten huomioidaan, miettii Kulju.

Kulju toteaa, että asiasta pitäisi saada keskustelua aikaiseksi niin työpaikoilla kuin koulutuksessakin, viimeistään loppuvaiheen opiskelijoiden kanssa. Eettisyyteen liittyvää osaamista olisi syytä kirjoittaa auki aina silloin tällöin, nyt asiaa pidetään usein sisäänrakennettuna, itsestäänselvyytenä.

- Aina ei ole kuitenkaan yhtä oikeata ratkaisua, on yhtä hyviä tai yhtä huonoja ratkaisuja tai tapoja toimia, Kulju mainitsee.

- Etiikasta tulisi keskustella. Eettinen osaaminen on tavallaan kuin suuri sateenvarjo kaiken toiminnan yllä, se on otettava laajasti huomioon, hän toteaa.

Tutkimuksen avulla saadaan uusia välineitä fysioterapeuttien työhön

Kulju toteaa, että eettisen kompetenssin käsitettä ei ole aiemmin analysoitu tarkemmin. Tutkimuksessa tämä oli lähtökohtana. Ensimmäisessä vaiheessa on kartoitettu fysioterapiassa kohdattuja eettisiä ongelmia ja avainkäsite ”eettinen kompetenssi” on analysoitu käsiteanalyysi-menetelmän avulla.

- Osa fysioterapeuteista tunnisti ongelmia työpaikoilla, toisten mielestä niitä ei heidän työpaikoillaan olekaan. Tästä heräsi kiinnostus, mitä eettinen osaaminen on, Kulju kertoo tutkimuksen lähtökohdista.

Käsiteanalyysin pohjalta hän rakensi fysioterapeutin eettistä kompetenssia arvioivan mittarin, jota on jo osittain testattu. Seuraavaksi kysely etenee pilottivaiheeseen Varsinais-Suomessa. Pilotoinnin jälkeen tehdään tarvittavat korjaukset mittariin.

- Sen jälkeen arvioidaan Suomessa fysioterapeuttien sekä fysioterapiaopiskelijoiden eettistä kompetenssia mittarin avulla, Kulju kuvaa eri vaiheita.

Hoitotyön etiikasta on jo jonkin verran kotimaista tutkimusta. Myös fysioterapeuttisen kuntoutuksen alueella tulisi huomioida entistä paremmin eettiset ulottuvuudet ja osaaminen työssä. Silloin pystytään tarjoamaan laadukasta, yksilön arvot, arvostukset ja tarpeet huomioivaa hoitoa.

Kuljun tutkimus tuottaa uutta tietoa sekä uusia työvälineitä kuntoutuksen saralle ja kuntoutuksen ammattilaisten käyttöön niin käytännön työhön kuin jo koulutukseen.

- Kun tulokset tulevat, niitä toivottavasti hyödynnetään koulutuksessa. Nyt jo eettistä osaamista opetetaan, mutta ilman välinettä. Tässä tulee väline, jolla opettajat ja opiskelijat pystyvät arvioimaan eettistä osaamistaan, toteaa Kulju mittarista.