Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 1.12.2017

Lastensuojelun koulutusta kehittämässä

Empowering Social Pedagogic Child Welfare training in Finland and Japan -projektin aloituskokous oli Turun ammattikorkeakoulussa 27.-28.11.2017. Tutkimussuunnitteluun osallistuivat muun muassa Itä-Suomen yliopistosta professori Juha Hämäläinen, Nakamura Gakuen Universitystä professori Takeo Matsuda ja AMK:sta yliopettaja Eeva Timonen-Kallio.

Empowering Social Pedagogic Child Welfare training in Finland and Japan (SOCPEDA) – projekti tutkii eroja ja yhtäläisyyksiä lastensuojelun koulutussisällöissä Suomessa ja Japanissa. Projektissa on kyseessä opiskelija- opettajavaihto, jossa valmistellaan tulevaisuuden koulutusyhteistyötä erityisesti sosiaalipedagogisen lastensuojelutyön opetuksen ja käytäntöjen kehittämisessä.

Rehtori Vesa Taatila toivotti vieraat tervetulleeksi. Hän oli huolestunut kummankin maan väkiluvun ikääntymisestä. Hän totesi tämän projektin olevan ajankohtaisen ja toivoi, että kummassakin maassa puututaan lapsiin kohdistuviin epäkohtiin uusin keinoin.

Tarve lastensuojelutyön kehittämiseen

Japanissa ja Suomessa on yhteinen intressi lastensuojelutyön kehittämiseen. Japanin hallituksen uusi kiinnostava käsite ”Society 5.0” kuvaa tulevaisuuden yhteiskuntaa funktionaalisena yhteiskuntana, joka kykenee tarjoamaan oikea-aikaisia ja oikeasisältöisiä inhimillisen kasvun ja hyvinvoinnin palveluita kansalaisilleen.

Tarjolla on jännittävä visio yhteiskunnan toimintaohjelmasta, joka toimii integroivana alustana erilaisten palveluntuottajien digi- ja keinoälypalveluille, myös sosiaali- ja terveydenhuollon saralla.

Suomessa systeemien välistä palveluintegraatiota lapsi- ja perhepalveluissa toteutetaan hallituksen LAPE-muutosohjelmalla.

Tavoitteena on lastensuojelutyön opintomoduuli

Nagamuran ja Itä-Suomen yliopistoilla sekä Turun AMK:lla on kiinnostusta lastensuojelutyön koulutuksen kehittämiseen. Japanilainen yhteiskunta sekä sen korkeatasoinen teknologiaosaaminen ja suomalainen hyvinvointivaltio tarjoavat mielenkiintoiset puitteet projektille.

Professori Takeo Matsuda ja tohtorikoulutettava Akiko Kosaka Nakamura Gakuen Universitystä, professori Juha Hämäläinen Itä-Suomen yliopistosta sekä yliopettaja Eeva Timonen-Kallio, lehtori Outi Linnossuo, assistentti Ayu Pratiwi, kansainvälisten asioiden suunnittelija Hanna Peussa and TKI-koordinaattori Laura Harikkala Turun AMK:sta aloittivat projektin suunnittelun.

– Tässä projektissa tavoitteemme on vertailla eroja, kartoittaa lastensuojelun innovaatioita, lastensuojelutyön epäkohtia ja hyvän käytännön edeltävyysehtoja molemmissa maissa.

–Kartoituksen pohjalta kehitämme korkeakouluopetukseen lastensuojelutyön opintomoduulin, joka edistää monitieteistä opetusta sekä vahvistaa sosiaalipedagogista orientaatiota lastensuojelutyön opetuksessa, kertoo projektia koordinoiva Timonen-Kallio.

Lapsi- ja perhepalveluja ja digitaalisten palvelualustojen käyttäjälähtöisyyttä ja innovatiivisuutta arvioidaan paikallisten työelämäkumppaneiden kanssa.

Kick off -tapaamisen aikana projektiryhmä mietti asetettuja odotuksia ja käytännön toimintoja. Opetusmoduulin lisäksi projektiin sisältyy opiskelija-opettajavaihtoja maiden välillä, Japaniin lähtee kaksi ryhmää ja Suomeen tulee kaksi ryhmää.

–Pohdimme myös, miten toiminnasta ja tuloksista tiedotetaan maiden välillä. Hankkeen aikana suunnitellaan samalla tulevaa tutkimushanketta, Timonen-Kallio lopettaa.