Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.10.2019

Avoin data käyttöön opiskelija-yritysyhteistyössä

Kiinnostavatko uudenlaiset yhteiskehittämisen muodot yritysten kanssa? Avaimet avoimen datan hackathoniin on käsikirja sinulle, joka haluat toteuttaa avoimen datan hackathonin korkeakouluopiskelijoille yhdessä yritysten kanssa.

Turun AMK:n julkaisusarjassa ilmestyneessä tuoreessa käsikirjassa käydään läpi hackathonin järjestämisen kaikki vaiheet avoimen datan hyödyntämisen näkökulmasta.

– Avoimen datan mahdollisuuksista puhutaan paljon, mutta termin tarkempi sisältö jää helposti sisäistämättä ICT-alojen ulkopuolella. Niin opiskelija, opettaja kuin yritysedustaja pääsee avoimen datan maailmaan helposti sisään käytännönläheisen ja intensiivisen hackathonin kautta, alasta riippumatta, käsikirjan toimittanut Sara Malve-Ahlroth selittää.

Avoin data: kaikkien saatavilla oleva, vapaasti hyödynnettävä ja ilmainen koneluettava tieto.

Hackathon: alun perin tapahtuma, jossa tietotekniikan ammattilaiset kokoontuivat yhteen ratkomaan ongelmia tai koodaamaan uusia sovelluksia. Sittemmin myös tapahtuma, jossa esimerkiksi monialaiset opiskelijatiimit ratkaisevat heille annettuja haasteita.

Työelämälähtöistä oppimista

Hackathon toimii sellaisenaan työelämälähtöisen oppimisen menetelmänä ja se voidaan rakentaa joko osaksi opetuskokonaisuutta tai järjestää erillisenä tapahtumana, josta opiskelija voi tarvittaessa kerätä opintopisteitä.

Käsikirjaan on koottu Open DaaS -hankkeessa kehitetyn yhteiskehittämisen toimintamallin ABC. Mallin ytimessä on avoimen datan hyödyntäminen yhdessä niin, että opiskelijat kehittävät taitojaan sen käytössä ja yritykset voivat saada ideoita liiketoimintansa kehittämiseen.

Hackathon_hyödyt.PNG

Tutustu ja lataa veloituksetta käyttöösi:

Avaimet avoimen datan hackathoniin – opas korkeakouluille ja kehittäjille
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167316.pdf

Keys to open data hackathon – Guidelines for higher education institutions and developers
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167385.pdf