Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.6.2023

Turun ammattikorkeakoulun MarISOT on Suomen paras oppimisratkaisu

Finaalissa oli mukana tänä vuonna peräti kaksi Turun AMK:n sovellusta, Virpa Palomestari ja MarISOT. Kilpailu järjestettiin Tampereella maanantaina 5. kesäkuuta.

Teksti ja kuva: Siiri Welling

Turun ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmän (Futuristic Interactive Technologies) kehittämä MarISOT on valittu parhaaksi suomalaiseksi oppimisratkaisuksi 2023. Kilpailun finaali järjestettiin Tampereella maanantaina. 

– Tämä voitto lämmittää mieltä ja palauttaa mieliin vuoden 2019 Finnish Game Awardsin palkintogaalan, jossa pokkasimme parhaan suomalaisen hyötypelin palkinnon. Sen ja useiden muiden palkintojen myötä on todettava, ettei tämä ei voi olla enää sattumaa, vaan että jotain olemme tehneet tutkimusryhmässämme oikein. Suomi tunnetaan nyt teknologia- ja pedagogiosaajana, ja tätä maabrändiä voi nyt käyttää meidän osaamisemme markkinointiin, kertoo palkinnosta ilahtunut, FIT-tutkimusryhmän vetäjä ja yliopettaja Mika Luimula Turun ammattikorkeakoulusta.

MarISOT on VR-koulutussovellus, jonka taustajärjestelmään on suunniteltu tekoäly analysoimaan käyttäjän suoritusta. Sovelluksen avulla harjoitellaan rahtilaivan törmäystilannetta merellä. Kilpailun raadin mukaan ”teknisesti moitteeton simulaattori palvelee tarkoituksessaan ja omaa huomattavan kaupallisen potentiaalin”. Lisäksi raati kehuu kestävän kehityksen edistämisen tulevan selkeästi esille monelta eri näkökantilta. Luimula kiittää tutkimusryhmänsä jäseniä erinomaisesta työstä. 

– Vaikea löytää sanoja kuvailemaan sitä, kuin etuoikeutettu olen, kun saan olla tällaisessa työyhteisössä mukana. Luonnollisesti haluan kiittää myös yhteistyökumppaneitamme, erityisesti Business Finlandia, joka jälleen kerran luotti meihin ja tarjosi mahdollisuuden tällaiseen menestykseen. 

MarISOT-sovellusta on tarkoitus kilpailun voiton myötä myös kaupallistaa. Luimulan mukaan keskusteluja on jo käyty eri tahojen kanssa, mutta vaihtoehtoja ei ole vielä lyöty lukkoon. Kiinnostuneet voivat olla yhteydessä Luimulaan lisätietoja varten. 

juhasaarinen.jpg
Juha Saarinen palkintojenjakotilaisuudessa.

MarISOT-sovellusta kilpailussa oli edustamassa projektipäällikkö ja Turun AMK:n lehtori Juha Saarinen. Sekä Luimula että Saarinen kehuvat eOppimiskeskuksen ja kilpailun raadin toimintaa, joka vaikutti järjestelmälliseltä ja perusteelliselta. Tutkimusryhmä sai mahdollisuuden esitellä sovellusta useaan otteeseen, ja raati oli aidosti kiinnostunut jokaisesta yksityiskohdasta. 

– MarISOT-laitteisto vietiin maaliskuun lopulla alkukilpailu vaiheessa Tampereelle ja Helsinkiin raadin kokeiltavaksi. Tämän alkukilpailun perusteella valittiin viisi finalistia, jotka pääsivät Hämeenlinnassa pidetyillä ITK-messuilla esittelemään ohjelmiaan yleisölle. Viimeinen osio oli raadille järjestetty yksityinen haastattelutilaisuus, jossa kukin finalisti sai vastata ennalta lähetettyihin kysymyksiin ja raatilaiset saivat tehdä tarkentavia kysymyksiä. On mukava saada tunnustusta hyvin onnistuneesta hankkeesta. Kiitos onnistumisesta kuuluu kaikille hankkeeseen osallistuneille, myös heille, jotka eivät olleet osallisina varsinaisessa teknisessä kehitystyössä, kertoo Saarinen.

Viisi finalistia, kaksi Turun AMK:sta

Parhaan oppimisratkaisun tittelistä kilpaili finaalissa myös toinen Turun ammattikorkeakoulun FIT-tutkimusryhmän sovellus, paloturvallisuuspeli Virpa Palomestari.

– Virpa Palomestari -sovelluksen mahdollisuuksia voittaa kisa heikensi todennäköisesti se, että tämän vuoden teema liittyi vahvasti kestävään kehitykseen ja Virpa-sovelluksessa oli keskiössä enemmänkin paloturvallisuus. Se, että meillä oli kaksi finalistia, on kuitenkin huikea tulos, ja alleviivaa meidän ryhmämme monipuolista osaamista niin interaktiivisten teknologioiden erityisosaajana kuin hyötypelien kehittäjänä, jatkaa Luimula. 

Ensimmäistä kertaa historiassaan kilpailussa oli myös toinen voittaja: Kajaanin, Laurean ja Hämeen ammattikorkeakoulun yhteiskehittämä Learning Life – Mysteeri 24/7. Luimula onnittelee työryhmää erinomaisesta työstä pelikehityksen parissa. 

Paras suomalainen oppimisratkaisu -kilpailua on järjestetty vuodesta 2001. Kilpailulla halutaan nostaa esille suomalaista osaamista ja oppimisen innovaatioita. Kilpailun järjestää Suomen eOppimiskeskus ry yhteistyökumppaneiden kanssa.