Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.3.2016

Mervi Kuvaja kannustaa projektijohtamisen ylempään AMK-tutkintoon

Mervi Kuvaja valmistui tradenomiksi vuonna 2009. Hän työllistyi valtionhallintoon heti valmistumisensa jälkeen, mutta on koko aikuisikänsä suorittanut töittensä ohella paljon erilaisia opintoja.

Projektikoordinaattorina sisäministeriön alaisessa kriisinhallintakeskuksessa työskentelevä Kuvaja on tällä hetkellä vuoden virkavapaalla kotimaan työstään ja työskentelee siviilikriisinhallintatehtävissä Keski-Aasiassa. Samaan aikaan hän opiskelee myös ylempää AMK-tutkintoa Turun ammattikorkeakoulussa.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio, viestintävastaava

– Minulle on ollut selvää, että haluan suorittaa myös ylemmän korkeakoulututkinnon, ja olin jo vuosia puntaroinut erilaisia koulutusvaihtoehtoja sekä suomalaisissa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa että korkeakouluissa muualla Euroopassa, Mervi Kuvaja miettii.

Ammattikorkeakoulun tietynlainen käytännönläheisyys ja työelämälähtöisyys selkeytti lopulta valinnan, ja Kuvaja päätyi lopulta tarkastelemaan ammattikorkeakoulujen opintotarjontaa lähemmin.

– Totesin itselleni oikeaksi tavaksi lähteä etenemään kohti ylempää korkeakoulututkintoa ylemmän YAMK-tutkinnon kautta, hän toteaa.

YAMK-tutkinto antaa saman pätevyyden kuin maisterin tutkinto

– Ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on työelämää kehittävä kehittämistutkinto. Koulutukseen sisältyvien kehittämistehtävien sisällöt ja tavoitteet voidaan sisällyttää opiskelijan työympäristöön, jolloin myös työnantajalla on mahdollisuus hyödyntää ammattikorkeakoulun asiantuntijoita toimintansa kehittämisessä, kertoo yliopettaja Eija Koivisto Turun AMK:sta.

– Kannattaa muistaa, että YAMK-tutkinto antaa saman pätevyyden kuin yliopiston tai korkeakoulun maisterin tutkinto, pohtii Koivisto edelleen.

Mervi Kuvajan mukaan opiskelu projektijohtamisen koulutuksessa on ollut mielenkiintoista, mielekästä ja positiivisella tavalla haastavaa:

– Minulla on noin kahdeksan vuotta projektityötaustaa sekä eri organisaatoista että erilaisista projektiryhmän jäsenen rooleista. Projektisyklin hallinta on monella tapaa tuttua, mutta ovat opinnot positiivisella tavalla tarjoilleet uutta tietoa ja näkökulmia projektimaailmaan sekä teoriaa käytännön tekemisen taustalle, Kuvaja miettii.

YAMK-opintojen aikana projektitoiminnan eri sektorit ovat avautuneet opiskelijalle uudella tavalla.

– Nykypäivänä projekteja on kaikkialla, niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannellakin sektorilla. Eri toimintakentät ja niissä toteutettavat projektit poikkeavat toisistaan jonkin verran, mutta laaja-alaista projektiosaamista tarvitaan kaikkialla ja uskon että vain koko ajan kasvavassa määrin, Kuvaja sanoo.

Omia tietoja ja taitoja on ylläpidettävä, sillä asiat muuttuvat nopeasti

Kuvaja on suorittanut opintoja melko poikkeuksellisissa olosuhteissa. Vain hieman ennen opintojensa alkua hän lähti nimittäin ulkomaankomennukselle. Poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta opinnot ovat sujuneet mainiosti.

– Lähiopetuspäiviin olen pystynyt osallistumaan vain noin joka toinen kuukausi, silloin kun olen saanut palvelusvapaat työstäni järjestettyä koulun aikatauluihin sopivasti, Kuvaja kertoo.

Työtä opinnot ovat kyllä teettäneet, mutta antoisaa on kuulemma ollut. Opiskelu on kuitenkin monimuotoista ja lähiopetuspäivien lisäksi itsenäisiä ja ryhmätehtäviä on säännöllisesti, joten aikataulutusta ja kalenterin hallintaa opintojen suorittaminen kuuleman mukaan vaatii.

– Olen kiitollinen ja iloinen koulun joustavuudesta opiskelujärjestelyjen suhteen. Toki ilman näinkin poikkeuksellista tilannetta aikuisopiskelussa on aina haasteensa työn, perheen ja muiden muuttujien yhteensovittamisessa. Kaikki on kuitenkin mahdollista, jos oikein haluaa, rohkaisee Kuvaja opiskelua miettiviä.

Kuvajan mielestä aikuisena opiskelu tukee aina sekä omaa yksilöllistä että ammatillista kehittymistä ja tarjoaa samalla mahdollisuuden kehittää omaa työtään ja/tai työyhteisöään.

– Ajattelen, että nykypäivän työelämässä jatkuva ja päämäärätietoinen oman osaamisen ylläpito on jopa tietynlainen edellytys. Asiat muuttuvat nopeasti, omia tietoja ja taitoja on ylläpidettävä. Suosittelen opiskelua kaikille, ikään ja elämäntilanteeseen katsomatta. Itse uskon vakaasti elinikäiseen oppimiseen ja siihen, että elämä on ikuista oppimista ja että kaikki me olemme kyvykkäitä oppimaan jos vain halutaan. Learning is a lifelong project and all of us are capable of being lifelong learners, päättää Kuvaja.

Haku ylempiin AMK-tutkintoihin on alkanut