Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 1.12.2016

Projekti haltuun guruttamalla

”Olen positiivisesti yllättynyt opiskelijoiden panoksesta”, kertoo mainostoimisto Gurun vastuuopettaja Minna Teittinen. Hän toimi opettajana myös tänä syksynä "gurutetulla" kurssilla, jolla suunniteltiin projektia Turun kaupungille.

Teksti ja kuva: Sanne Aro-Heinilä

Turun AMK:n sisäinen mainostoimisto Guru saa vuodessa noin kaksikymmentä toimeksiantoa ulkopuolisilta asiakkailta. Gurun työntekijät ovat yleensä 3. vuoden mainonnan suunnittelun opiskelijoita, mutta myös muiden alojen opiskelijoita on mukana projekteissa tarpeen mukaan.

Noin kerran vuodessa yksi mainonnan suunnittelun kurssi gurutetaan eli kurssilla toteutetaan oikean asiakkaan toimeksianto, joka on tullut koululle Gurun kautta.

– Guruttaminen toimii todella hyvin ja olen positiivisesti yllättynyt opiskelijoiden panoksesta, Teittinen kertoo.

– Guruttaessa asiakas saa enemmän ideoita, kun tekijöitä on enemmän. Esimerkiksi tällä kurssilla meillä oli 5 ryhmää, joissa oli 5 henkilöä. Normaalissa Gurun projektissa ryhmässä on 3 henkilöä.

"Opiskelijat ylittivät kaikki odotuksemme"

Toisen vuosikurssin opiskelijat saivat gurutetulla kurssillaan työn alle Turun kaupungin Polku-hankkeen Study in Turku -projektin. Projektin tarkoituksena on tavoittaa kv-opiskelijat mahdollisimman monessa kanavassa.

– Päätimme antaa suunnittelun ja sisältöjen toteutuksen niille, joilla on paras mahdollinen näkemys opiskelijoiden tiedonjanoon eli opiskelijoille, Turun kaupungin verkkotoimituksen päätoimittaja Riikka Kauppila kertoo.

– Opiskelijat ylittivät kaikki odotuksemme niin etukäteisvalmisteluissa kuin suunnitelmien jatkokehittämisessä.

Opiskelijayhteistyö oli myös asiakkaalle opettava kokemus. Kauppila kertoo työryhmän oppineen muun muassa toimeksiannon rajaamista ja tarpeiden huolellista miettimistä.

"Realistisen vaikea asiakas"

Myös opiskelijat pitivät toimintatavasta, jossa aiemmin opiskeltu teoria toteutettiin käytännössä. Monille kurssi oli ensimmäinen asiakkaalle tehty työ, joka opetti millaista työskentely asiakkaan kanssa oikeasti on.

– Tässä näki, miten roolit jakautuvat ja oppi luokkakavereista. Opimme myös asiakkaan huomioon ottamista, sanoo Roosa Laksio, joka toimi yhden ryhmän projektipäällikkönä.

– Asiakas oli realistisen vaikea, sillä he eivät oikein tienneet itsekään mitä halusivat, selventää toisessa ryhmässä art directorina toiminut Sofia Karhu.

– Kurssi opetti olemaan luova asiakkaan asettamissa rajoissa.