Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 16.12.2016

Workshop-työskentelyssä yhdistyvät käytäntö ja teoria

Vuosittain Turun AMK:ssa vierailee erilaisia opiskelijaryhmiä peruskoulusta lukioon. Fysiikan laboratoriossa Sepänkadulla tarjottavat työpajat fysiikan ilmiöistä tuovat niitä vetäville konetekniikan opiskelijoille oppimista opettamisen kautta sekä harjaannuttavat viestintään.

Teksti: Tomi Kultala ja Alexander Salakka
Kuva: Martti Komulainen

Ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoita TSYK:n lukiosta vieraili Turun AMK:n sepänkadun toimipisteen fysiikan laboratoriossa 28.11.2016. Konetekniikan opiskelijaryhmä valmisteli vierailijoille erilaisia fysiikan kokeita ja ilmiöitä, joissa yhdistyivät teoria ja käytäntö.

Teemana workshop-päivässä oli ”Paine ja Vesi”.  Tekniikan monimuotototeutuksen opiskelijat Tomi Kultala ja Alexander Salakka olivat vastuussa vierailupäivän järjestämisestä ja he laativat mm. ohjelman työpajapäivään. Opiskelijaryhmä PKONTS 15:sta opiskelijat olivat työpajan eri pisteiden ohjaavina opiskelijoina. Suoritettavia kokeita olivat esim. ”Ilman kertyminen putkistoon” ja ”putkiston tasapainotus”.

Työpajan tarkoitus on sen määritelmän mukaisesti antaa käytännöllinen intensiivikurssi siihen osallistuville. Työpajaan osallistuvat pääsevät toteuttamaan työpajassa luennolla istumisen ja kuuntelemisen sijaan itse erilaisia kokeita tai tehtäviä, joiden avulla oppiminen on tosiaan käytännönläheistä. Lukiolaisille järjestetyssä työpajassa oli kaikkiaan seitsemän erilaista työpistettä, joissa kaikissa testattiin veden aiheuttamia ilmiöitä ja käyttäytymistä eri sovelluksissa.

Työpajan onnistuminen vaatii huolellisen valmistautumisen. Konetekniikan opiskelijat tekivät omalla fysiikan laboratorion kurssilla työpajapäivässä läpikäytäviä kokeita ja tehtäviä käytännössä. Edellä mainitun valmistautumisen ansiosta ryhmän opiskelijat pystyivät varsinaisessa työpajapäivässä opastamaan lukiolaisista koostuvaa ryhmää todella ansiokkaasti sekä auttamaan heitä esimerkiksi tehtävissä esiintyvissä laskutehtävissä. Opiskelijat onnistuivat jopa lyhyellä varoitusajalla ennen varsinaista lukiolaisten vierailua tuomaan työpajapäivään kolme arkipäiväistä fysiikan ilmiötä, jotka liittyivät päivän aiheeseen.

Työpajan järjestämisestä vastuussa olleet Kultala ja Salakka puolestaan seurasivat varsinaisessa työpajapäivässä opiskelijoiden selviytymistä ohjaajina toimimisesta ja arvostelivat ryhmien toiminnan.

Työpaja oppimisvälineenä on hyödyllinen ja oiva tapa edistää käytännön oppimista. Tulevat insinöörit pääsevät siten toteuttamaan ja testaamaan esimerkiksi aiemmin luennolla laskemansa sovelluksen toiminnan käytännössä. Toinen tärkeä työpajan antama oppi ammattikorkeakouluopiskelijalle on vastuun ottaminen ja ohjaaminen; molemmat ovat taitoja, joita voi hyödyntää tulevissa työtehtävissä päivittäin.