Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 20.3.2014
Oppikirjoja ja aurinkolasit

Kesäopinnoissa on positiivinen vire

Tehokkuusajattelu on tullut osaksi opiskelua. Perinteisestä lukuvuodesta ollaan siirtymässä laajenevaan lukuvuoteen kesälukukauden myötä. Turun ammattikorkeakoulu on jo pitkällä kesäopetuksen järjestämisessä.

Teksti ja kuvat: Taina Ponkamo, journalistiopiskelija

Turun ammattikorkeakoulun mediatuotannon opettajan Milla Järvipetäjän ja Turun ammattikorkeakoulun Salon yksikön liiketalouden opiskelijan Eveliina Innilän kokemukset kesäopinnoista ovat positiivisia. Opintoajat lyhenevät ja kesätyöttömyys vähenee.

– Kesäopintojen kokonaisuutta tehtäessä on rennompi ote ja vire. Poikkeaa ”arkirutiineista”. Opettajakin on virittäytynyt vähän toiselle taajuudelle. Inspiroivaa ja positiivista, kommentoi Milla Järvipetäjä.

– Koulutöitä voi tehdä juuri silloin kun ehtii. On myös mukavaa, että kesälläkin tulee tehtyä jotain kehittävää, toteaa Eveliina Innilä.

Verkossa vapautta

Eveliina Innilä suoritti kesäopintonsa verkko-opiskeluna. Positiivista ja väljyyttä antavaa opinnoissa oli ehdottomasti mahdollisuus ajoittaa opiskelu juuri omaan aikatauluun sopivaksi.

– Onneksi kurssit ovat etäopintoja, joten niitä voi ottaa myös Turusta huoletta jos ne Salosta loppuvat. Minusta on tärkeää, että kesäopintoja saa suorittaa jatkossakin etänä, jotta innokkaat opiskelijat voivat edetä opinnoissaan nopeasti. Se, että opinnot saa tehdä koska itselle parhaiten sopii, on aivan mahtavaa, toteaa Eveliina Innilä.

Verkko-opiskelu vaatii opiskelijoilta itsenäistä otetta, koska lähiopetusjaksoja ei ole.

– Valitsin toimintatavan, jossa en tapaa oppilaita lainkaan. Oppilaille oli jäänyt joitakin asioita epäselviksi, Järvipetäjä toteaa.

– Verkko-opetuksessa opettajat harjaantuvat koko ajan, joten verkko-opetuksestakin saadaan ajan myötä laadukkaampaa. Hyvän verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen menee aikaa. Valmistelu vie jopa enemmän aikaa kuin normaali luennon suunnittelu. Hyvin tehtyjä ja suunniteltuja verkko-opetusmateriaaleja voi myöhemmin hyödyntää, muistuttaa Järvipetäjä.

Ajankäytön suunnittelu on haaste

Innilän mukaan kesäopinnoissa auttavat ajankäytön suunnittelu, selkeät päivärutiinit ja itsekuri. Opiskelijalle ajankäytön suunnittelu on hankalampaa kesällä, etenkin jos käy samaan aikaan töissä.

– Töiden lisäksi oli juhlia ja kun aurinko paistoi, teki mieli olla ulkona ja tehdä kaikkea hauskaa. Usein teinkin koulutehtäviä ulkona auringonpaisteessa, niin sai kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kertoo Innilä.

– Aikataulut piti olla tehtynä ja niitä noudattaa satoi tai paistoi, hän tähdentää.
Opintojen aikataulut pitää suunnitella niin, että opiskelijat suoriutuvat opinnoistaan kesäaikana. Tehtävät tulee antaa opiskelijoille mahdollisimman aikaisin ja palautus tulee tapahtua riittävän myöhään.

Kesäkurssitarjonnasta yhä kattavampi

– Kesällä 2013 kesäkurssitarjonta oli aika suppeaa. Vaikuttaa siltä, että kesällä 2014 tarjonta on kattavampi. Suppeitakin opintoja olisi hyvä olla, mutta toisaalta on tärkeää, että opinnot on suunnattu mahdollisimman isolle opiskelijajoukolle, kertoo Järvipetäjä.

Innilä puolestaan toivoo, että kesällä saisi suorittaa myös pakollisia aineita. Kurssit voisi hänen mukaansa suorittaa raporttien tai etätehtävien avulla. Kaikki kesäkurssit ovat olleet vapaasti valittavia aineita. Kesäkursseja on tarpeeksi ja kattavasti tarjolla. Opintotukeen vaadittavat viisi opintopistettä kuukaudessa saa helposti kerättyä.

Järvipetäjän mielestä monilla suhdanneherkillä aloilla voi kesäopiskelulla kompensoida ajankäyttöä. Opiskelijat, jotka eivät pääse töihin tai työharjoitteluun, voivat päästä opinnoissaan eteenpäin.

Kesällä myös levätään ja rentoudutaan

Järvipetäjä toteaa opettajan roolin olevan valmistelussa ja palautteissa. Kesä jää lomailuun. Kesäopintojen oppimateriaalit annetaan hyvissä ajoin ennen kesää. Palautus puolestaan on kesän lopulla. Opettajalla työt kesäopintojen myötä hieman tiivistyvät loppukeväästä ja alkusyksystä. Tämä ei kuitenkaan ole Järvipetäjästä stressaavaa. Kesäopetus sisältyy samaan kokonaistyöaikaan kuin muukin opetustyö. Ylitöitä ei tarvitse tehdä.

– Opettajilla on mukavat lomat, hän toteaa.

Innilän mukaan muutama kesäkurssi ei pilaa rentoutumista, enemmänkin työt vaikuttavat siihen.

Kesätyö on opiskelijalle tärkein keino parantaa toimeentuloaan ja hankkia arvokasta työkokemusta. Tilanne on onnekas, jos opiskelija pystyy yhdistämään sekä kesätyön että -opiskelun.

Tulevaisuuden paineet

Vuoden 2014 alusta kaikki korkeakoulut tulevat saamaan rahoitusta sen mukaan kuinka moni opiskelijoista suorittaa 55 opintopistettä vuoden aikana. Opiskelijoilla paineet kasvavat nopeaan valmistumiseen.

Paineet opetustyössä tulevat kasvamaan tämän vuoden säästöjen myötä. Opettajien on pyrittävä suunnittelemaan opetustaan yhä monimuotoisemmin ja luovemmin pienemmillä tuntimäärillä. Tavoite on, että tarjolla on aina kaksi tapaa, etä- ja lähiopetus.

Vaihtoehtoiset toteutustavat nopeuttavat myös valmistumista. Silloin opiskelussa voidaan hyödyntää opiskelijan aikaisempia opintoja, työkokemusta ja harrastuksia.