Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.4.2020

Koneenpiirustuksen opettaminen onnistuu myös verkossa

Koronatilanne on antanut uudenlaisen sysäyksen etäopetukselle. Jotkin etäopetuksen toteutustavat ovat toimineet niin hyvin, että niitä voidaan harkita pysyviksi kurssiratkaisuiksi.

Teksti: Mari Loikkanen, kuvat: Merja Peltokoski

Turun AMK:ssa siirryttiin kokonaan etäopetukseen, kun koronatilanne vaati korkeakoulujen sulkemista. Opintojen muuttaminen etäopetukseksi on vaatinut opettajilta luovia ja nopeita ratkaisuja sekä opiskelijoilta joustavuutta.

Tuotantoautomaation koulutusvastaava Merja Peltokoski opettaa Turun AMK:ssa konetekniikan opiskelijoita, ja heistä erityisesti niitä, jotka suuntautuvat tuotantotekniikkaan tai koneautomaatioon.

Peltokoskella ei mennyt luu kurkkuun, vaikka lähiopetus vaihtui etäilyksi hyvin nopealla aikataululla.

− Toki aikataulu oli kiireinen, mutta lähtökohdat olivat hyvät. Minulla oli jo entuudestaan osa opetuksesta nauhoitteina, joita on helppo käyttää etäopetuksessa, hän kertoo.

Lisäksi Peltokoski on aiemmin urallaan vetänyt etäopetusta Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, joten hänellä oli siitä valmiiksi kokemusta.

Luentonauhoitteita omaan tahtiin

Koronatilanteen vuoksi Peltokoski rakensi tuotedokumentaation ja koneistustekniikan kursseille kokonaan uudet etäopetuskokonaisuudet. Molemmilla kursseilla teoriaa käydään läpi luentonauhoitteissa, jotka on siirretty Youtubeen. Videolla kuuluu Peltokosken ääni ja kuvassa näkyvät luentokalvot.

− Tuotedokumentaation nauhoitteet oli tehty valmiiksi viime kesänä, kun kokeilimme etänä suoritettavaa kesäkurssia. Siinä kahden tunnin luento on pätkitty aihealueittain 10−15 minuutin videoiksi, joita opiskelijat voivat katsella silloin, kun haluavat.

Luentosisällöt on jaettu opiskelijoille myös tekstinä PDF-tiedostona.

Merja_Peltokoski2_muok.jpg
Opiskelijoiden kynnys kysyä neuvoa on laskenut etäyhteyksiä käyttäessä.

Kurssilla tehtävät koneenpiirustuksen AutoCAD-harjoitukset on viety Zoomiin. Siellä jokainen opiskelija saa henkilökohtaista ohjausta. Peltokoski aloittaa harjoitukset Zoomissa yhteisessä huonenäkymässä, jonka jälkeen hän jakaa jokaisen opiskelijan omaan huoneeseensa.

− Sitten käyn vuorotellen katsomassa jokaisen opiskelijan AutoCAD-näkymää. Opiskelija voi myös pyytää minua tulemaan huoneeseensa, jos tarvitsee neuvoa, Peltokoski kuvailee.

Peltokoski on saanut opiskelijoilta palautetta, että omassa Zoom-huoneessa on rauhallisempi tehdä harjoituksia kuin tavallisessa luokassa. Peltokoski itse on kiinnittänyt huomiota, että etätyöskennellessä Zoomin välityksellä opiskelijan kynnys pyytää apua pienenee.

− Opiskelijat kyselevät nyt muutenkin herkästi, voitaisiinko äkkiä ottaa Zoom-yhteys ja katsoa jotakin asiaa, hän sanoo.

WhatsApp-viestit sinkoilevat

Luentonauhoitteiden ja AutoCAD-harjoitusten lisäksi kurssilaisille on perustettu WhatsApp-ryhmä, jossa voi kysyä kaikkea kurssiin liittyvää. WhatsApp on piippaillut hyvin aktiiviseen tahtiin, sillä opiskelijat kyselevät siellä paljon.

Etäopetuksen tentit on järjestetty Villessä, joka on Turun yliopiston sähköinen tenttijärjestelmä. Järjestelmässä voi hyödyntää automaattitarkastusta. Se vapauttaa opettajan aikaa, kun monivalintavastaukset on tarkistettu jo järjestelmän toimesta. Villeä Peltokoski oli käyttänyt vain kerran aikaisemmin ennen etäopetusepisodia.

Tuotedokumentaation etäkurssista on muodostunut niin toimiva kokonaisuus, että Peltokosken mielestä siitä voitaisiin käyttää elementtejä pysyvämminkin.

− Tätä kurssia voisi vetää osittain etänä jo ensi syksynä. Esimerkiksi silloin, jos joku opiskelija tarvitsisi tukiopetusta, hän tuumii.

Interaktiivisia tehtäviä koneistuksesta

Peltokoski pyörittää myös koneistustekniikan kurssia etänä. Se toimii melko samalla konseptilla kuin tuotedokumentaation etäkurssi. 

Youtubesta katsottavien luentojen ja oman WhatsApp-ryhmän lisäksi kurssiin kuuluvat tehtävät, joita tehdään teollisuuskonserni Sandvikin kehittelemässä kaikille avoimessa nettikoulussa. 

− Sandvik on edelläkävijä koneistuksessa ja se on tehnyt oman englanninkielisen nettikoulun, jossa opetetaan laajoja asiakokonaisuuksia mielenkiintoisten ja interaktiivisten tehtävien kautta, Peltokoski kuvailee.

Opiskelijat pitävät tehtävien tekemisestä oppimispäiväkirjaa. Joka viikko pidetään tentti Villessä, sillä opiskeltavia asioita on paljon. Peltokoski onkin aikatauluttanut kurssin opiskelijoille, jotta kurssin kuormittavuus ei kävisi liian suureksi.

Tämän kurssin osalta Peltokoski tietää, että nuoret toivovat enemmän luentoja perinteisessä lähiopetusmuodossa kuin etänä. Myös yhdessä oleminen ja opettajan läsnäolo on tärkeää.

− Kaiken etätyöskentelyn keskellä haluan kiittää opiskelijoita siitä, että etäopetus toimii. Opiskelijat ovat olleet hyvin avoimia ja joustavia ja ymmärtäneet, että tilanne on uusi opettajallekin. Opiskelijat ovat olleet myös hyvin kärsivällisiä, jos jokin ohjelma ei ole heti toiminut, Peltokoski kiittelee.