Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 13.6.2014

Opiskelijat tuottivat ideoita alueen yritysten käyttöön

Internet ja digitaaliset välineet tarjoavat yrityksille uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaita sekä saada aikaan kauppaa. Erityisesti pk-yrityksille tämä on mahdollisuus saada aikaan tuloksia suhteellisen pienillä rahallisilla panostuksilla.

Ongelmana saattaa kuitenkin olla, etteivät monet yritykset tunne digitaalisten välineiden tarjoamia mahdollisuuksia riittävän kattavasti.

Nykynuorille netti taas on ”natiiviympäristö”, ja tätä nuorten osaamista ja heidän tuoreita ajatuksiaan yritysten edustajat pääsevät hyödyntämään olemalla mukana molempien osapuolten tavoitteita tukevassa yritysyhteistyössä.

Lemminkäisenkadulla opiskelevat tradenomit opiskelevat paljon markkinointia. Kurssien sisältöihin on liitetty myös yritysprojekteja, joissa opiskelijoiden osaaminen saadaan alueen yritysten käyttöön.

Esimerkkinä loppukeväältä on esimerkiksi Asiakkuudenhallinnan-jakso, jossa ykköskurssilaiset opiskelivat verkkoliiketoiminnan perusteita, toimivien nettisivujen elementtejä ja löydettävyyden ja saavutettavuuden keinoja netissä. Jaksolla oli 130 opiskelijaa ja sitä vetivät Turun AMK:n opettajat Kai Reikko ja Jaakko Haltia:

-Yhteistyökumppaneina oli 12 alueen yritystä, joiden nettisivuja opiskelijat arvioivat ja ideoivat. He ideoivat mm. seuraavia asioita, kertovat Reikko ja Haltia:

  • asiakastiedon keruu ja sen nykyistä parempi hyödyntäminen
  • sivujen rakenteen ja toimivuuden arvioiminen
  • sivustojen sisältöjen kehittäminen asiakkaita hyödyttäviksi
  • sosiaalisen median mahdollisuudet (facebook, blogit, youtube, yms.)
  • yrityksen löydettävyys ja hakukoneoptimointi
  • web-analytiikan hyödyntäminen asiakkaiden käyttäytymisen seurannassa
  • muut www-sivuihin tukeutuvat kampanjat (esim. google adwords, facebook, uutiskirjeet).

Yritykset aktiivisesti mukana projektissa

Jakson alussa yritysten edustajat antoivat opiskelijatiimeille briiffauksen yrityksen toiminnasta ja projektille asettamistaan tavoitteista. Projekti toteutettiin kuudessa viikossa, ja tänä aikana opiskelijat olivat yhteydessä toimeksiantajiin, pyysivät tarvittaessa lisätietoja ja testasivat omia ajatuksiaan.  Jakson tietoperusta tuli jakson vetäjiltä, ulkopuolisilta asiantuntijaluennoitsijoilta sekä alan kirjallisuudesta.

- Tämän alan tieto ja osaaminen on hyvin nopeasti päivittyvää ja uudistuvaa, ja sitä löytää yhä enemmän myös netistä. Olennaista tässä on se, että tieto siirtyy käytäntöön, kun opiskelija pääsee soveltamaan sitä konkreettisten ja todellisten ongelmien ratkaisemiseen, kertoo Reikko.

Kuuden viikon kuluttua ryhmät olivat tuottaneet toimeksiantajilleen 10 - 30-sivuisia raportteja, joissa tuotiin esiin opiskelijoiden näkemyksiä tietyn yrityksen verkkosivujen ja –näkyvyyden nykytilasta, sekä runsaasti erilaisia kehitysehdotuksia. Osa ryhmistä tuotti toimeksiantajilleen myös helppotajuisia manuaaleja ja ohjeita,  joilla yrittäjät itse pystyvät päivittämään tiettyjä osia sivuistaan. 

Projektissa mukana olleet yritykset olivat tyytyväisiä projektista saamiinsa tuloksiin. Monet kertoivat saaneensa paljon enemmän ajatuksia ja konkreettisia vinkkejä kuin mitä olivat osanneet odottaakaan.

Tutustu, minkälaista yhteistyötä voit Turun AMK:n kanssa tehdä!