Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 16.12.2016

Sairaanhoidon opiskelijat oppimispeliä testaamassa

Turun AMK:n sairaanhoidon opiskelijat kokeilivat Metropolia Ammattikorkeakoulussa kehitettävää CareMe-oppimispeliä. Opiskelijoille oli suunniteltu kaksi potilastapausta virtuaalisesti hoidettavaksi.

Teksti: Saija Vanhanen
Kuvat: Anu Havisto ja Jaana-Maija Koivisto

Oppimispelissä pelaaja ratkaisee eri vaikeustasoisia, realistisia ja todenmukaisia potilastapauksia sairaanhoitajan roolissa turvallisessa ympäristössä, jossa ei tarvitse pelätä virheiden aiheuttavan haittaa oikealle potilaalle. Peliä voi pelata yksin tai ryhmän jäsenenä, itsenäisesti tai luokkatilanteessa.

Pelin kehittäjä, lehtori Jaana-Maija Koivisto ja lehtori Tuija Uski-Tallqvist Metropolian Terveys ja hoitaminen -yksiköstä sekä päätoiminen tuntiopettaja Raili Hölttä Turun AMK:sta suunnittelivat testaustilaisuudessa käytettäviä potilastapauksia yhdessä. Potilastilanteita oli mietitty kaksi vaikeusasteiltaan erilaista tapausta, toinen oli perustapaus ja toisessa potilaalle tuli komplikaatioita hoidon aikana.

CareMe demo1

Vuorovaikutusta kaivataan

Opiskelijaryhmille järjestettiin kaksi pelisessiota. Jokainen pelasi omalla koneella, mutta vieruskaverin kanssa sai jutella. Pelejä sai pelata läpi niin monta kertaa kuin halusi tai tunsi olevan tarpeen. Kahden opiskelijan pelaaminen myös videoitiin Koiviston tekeillä olevaa väitöstutkimusta varten.

-    Pelattuaan opiskelijat vastasivat pelinkehittämiseen liittyvään kyselylomakkeeseen. He antoivat sitä palautetta, mitä tultiin hakemaan, kun kehitetään peliä, totesi Koivisto.

Opiskelijat kaipasivat enemmän interaktioita tekemisessä. He toivoivat näkevänsä, mitä tapahtuu, kun tekee oikein tai väärin. Heille ei riittänyt pelin antama pieni signaali toiminnan suunnasta.

-    He toivoivat vielä enemmän palautetta ja perustelua asioille, miksi tämä oli oikein tai miksi tämä oli väärin, kertoi pelisuunnittelija Peppi Hiidenkari palautteista.

-    Lisäksi opiskelijat olisivat halunneet laajempia ja vaikeampia tapauksia, he kokivat, että silloin peli tukisi heidän oppimistaan paremmin, mainitsi Uski-Tallqvist.

CareMe demo2

Kehittämistyötä jatketaan

Testauksessa oli kaksi eritasoista potilastapausta, mutta niitä voi edelleen vaikeuttaa ja räätälöidä tarpeen mukaan.

-    Kehittäminen vaatii aikaa ja paljon testailuja. Hyvä, että saatiin tulla opiskelijoilla testaamaan tätä peliä, tuumi Koivisto.

-    Pari viikkoa sitten testasimme Töölön sairaalan neurokirurgisen teho-osaston hoitajilla tätä peliä ja menemme sinne ensi viikolla toisen kerran. Tässä välissä olemme kehittäneet tosi paljon peliä. Lisäksi Metropoliassa meillä on 12 testaustilaisuutta syksyn aikana, jatkoi Koivisto kehittämisen vaiheista.

CareMe-peliä kehitetään monialaisesti Metropoliassa. Kehittämistiimissä on mukana kaksi teollisen muotoilun opiskelijaa pelisuunnittelijoina. He kehittävät käyttöliittymää ja tekevät käytettävyystutkimusta. 3D-visualisoija ja animoija tekee 3D-animointia eli pelin interaktiivisuutta. Unity-ohjelmoija koodaa peliä. Hoitotyön opiskelijat ovat osallistuneet kehittämiseen tekemällä opinnäytetöitä ja innovaatioprojekteja.

Koivisto on pelin keksijä ja hän vastaa CareMe-pelin kehittämisestä ja tutkimisesta. Uski-Tallqvist on pedagoginen asiantuntija ja sisällöntuottaja. Teknisenä projektipäällikkönä toimii Sampo Nurmentaus. Turun AMK:sta testauksessa on mukana Raili Hölttä sekä Anu Havisto, joka on mahdollistanut pelin testauksen Turussa.

Kehittämistyö jatkuu. Tavoitteena on ottaa peli käyttöön ensi vuoden alkupuolella.