Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 13.2.2015
Jouko Enkelnotko Zirkkelissä

Ansiosidonnainen buustaa aikuisopiskelijan teatteriopintoja

Tanssiteatteri ERIn lavalla kuusi tanssijaa elvyttää pehmoleluja. Taustalle tulee hiljalleen näkyviin pitkä mieshahmo. Tanssijat tarttuvat mieheen kuin elo olisi hänestä kiinni. Miestä näyttelee Jouko Enkelnotko, kontratenori ja Taideakatemian aikuisopiskelija.

Teksti ja kuva: Hannele Yli-Viitala

Teatteriala on huonosti työllistävä, joten ansiosidonnaisen päivärahan avulla opiskelu ei ole itsestäänselvyys. Enkelnotkon opiskelu jäi Turun taiteen ja viestinnän oppilaitoksessa kesken 1990-luvun alussa, mikä oli tarpeeksi painava perustelu ansiosidonnaisen turvin opiskelulle. Lisäksi Tampereella vakituisesti asuva näyttelijä saa koulutustukea, joten aikuisopiskelu oli hänelle myös taloudellisesti mahdollista.

– Olin jättäytynyt freelanceriksi ja mulla oli vähän töitä. Korkeakoulututkinnosta voisi olla jotain hyötyä, jos haluaisin jatkaa opintoja. Tällä hetkellä se ei ole ajankohtaista, Enkelnotko pohtii.

Unelmien ohjaustyö onnistui Taideakatemiassa

Taideakatemian teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus on avannut Enkelnotkolle tilaisuuksia, joita hän ei olisi kenties saavuttanut ilman opintoja. Hän oli unelmoinut 16 vuoden ajan, että voisi ohjata Shakespearen Hairahduksia-näytelmän. Viime syksynä unelma toteutui.

– Koulu on avannut myös ikkunoita, joita en ole edes ajatellut. Dramaturgian kurssilla aloin dramatisoida erästä tositapahtumiin perustuvaa näytelmää. Se saa ensi-iltansa vuoden päästä Pohjanmaalla. Työllistän itseni ohjaajana ja saan osuuteni kirjoitustyöstä, joten työkkärin ihmisten pitäisi olla erittäin tyytyväisiä, Enkelnotko perustelee.

Klovnin roolissa tanssiteatterin lavalla

ERIn Zirkkeli-esityksessä Enkelnotko näyttelee vanhaa, äreää klovnihahmoa. Hänellä on paljon kokemusta klovnin työstä teatterilavojen ulkopuolella, sillä hän tekee töitä myös sairaalaklovnina. Klovnin työn lisäksi hän on muun muassa näytellyt useissa eri teattereissa sekä esiintynyt Virtuoson riveissä.

– ERIn koreografit Lassi Sairela ja Eeva Soini olivat etsineet teokseensa kontratenoria pitkään. He kyselivät myös muilta alan tekijöiltä ja Åbo Svenska Teaternin johtaja Dick Holmström osasi suositella minua. Saan käyttää roolissa koko äänialaani sekä muuta osaamistani, esimerkiksi klovnin roolia, Enkelnotko kertoo.

Aikuisopiskelijalta vaaditaan sopeutumista

Aikuiselta opiskeleminen vaatii sopeutumista. Enkelnotkon kokemuksen mukaan opiskelu on muuttunut sähköisen viestinnän muutoksen mukana paljon. Opiskeluryhmät ideoivat paljon Facebookin kautta ja osa kursseista on verkossa.

– Eniten oivalluksia olen saanut lähiopetustilanteissa, jolloin oppiminen menee syvemmälle. Opiskelu ei ole kiinni arjen realiteeteissa, joten pystyn ajattelemaan ja kasvamaan henkisellä tasolla, Enkelnotko kuvailee.