Digitopian avauspamaus Logomossa: ”Mainonnan tärkein asia on ihminen”
Jos emme voi mainostaa? –seminaaria kuunneltiin täydessä salissa viime keskiviikkona Logomossa. Ykkösrivin puhujat kyseenalaistivat, purkivat myyttejä ja kannustivat mainostajia ennakkoluulottomuuteen. Keskiöön nousivat perusasiat – kaikki lähtee kuluttajasta, ihmisestä.
Teksti: Roosa Lindholm
Kuva: Karoliina Närvänen
Professori Alf Rehn puhui digitalisaatioon liittyvästä hypestä ja muistutti, että kyse ei ole uudesta asiasta. Palvelujen digitalisoimiseen on vain herätty myöhässä, ja se on aiheuttanut ylenmääräistä hekumointia ja teknologiaorientoitunutta puhetta. Rehnin mukaan on säälittävää, että meillä on edelleen erikseen mainos- ja digitoimistoja. Hän varoitti toistamasta hyväksi todettuja konsepteja loputtomiin, sillä se pysäyttää kehityksen.
Spot on by Alf: Best Practices = Shit That Used To Work. @alfrehn #digitopiafi — Eka Ruola (@Ekapekka) September 30, 2015
Myös sana diginatiivi sai Rehniltä tiukkaa palautetta. Valmiit, käyttäjäystävälliset alustat eivät tee kaikista nuorista osaajia. Nuoret eivät muutenkaan ole Rehnin mukaan niin kiinnostavia mainonnan kannalta kuin moni ajattelee. Vanhukset ovat ne, joille tulisi mainostaa uusin tavoin.
Katse mummoihin. Niillä on rahat. Digin avulla voidaan lähestyä suoraan ryhmiä, joita perinteinen mainonta ei tavoita. @alfrehn #digitopiafi — Laura Mänki (@lauramanki) September 30, 2015
.@alfrehn nosti digitalisaation pöydälle, purki osiin ja heitti kaiken roskiin. Eniromainen puheenvuoro! #DigitopiaFI @LogomoTurku — Jeremias Latto (@JeremiasLatto) September 30, 2015
Miten ideasta syntyy nuorisoilmiö?
Cloetta Suomi Oy esitteli Tuplan yhteistyötä tubettajien kanssa. Cloetta Suomi Oy:n Brand Manager Sanna Teräväinen ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme kertoivat, kuinka Tuplan brändi päivitettiin ja uudelleenesiteltiin 2000-luvun nuorisolle.
Markkinoinnissa yhteistyötä tehtiin Suomen suosituimpien tubettajien kanssa. Mainonta heidän kanssaan osui nappiin, sillä Cloettan mukaan Tuplan myynnissä on ollut havaittavissa selvä piikki.
Case Tuplan menestystekijät: selkeä brändilupaus & uskallus antaa se tubettajien käsiin + yhteistyö + kontaktointistrategia. #digitopiafi — Fonecta (@fonecta) September 30, 2015
Tupla Energy Company ylitti uutiskynnyksen myös maailmalla. Tupla-brändi on kasvanut, ja siirtyminen televisiosta Youtubeen tehtiin onnistuneesti. Yhteistyö tubettajien kanssa perustui vapauteen ja mahdollisuuksien antamiseen, mutta onnistumiseen tarvittiin hyvää ja vahvaa vanhan liiton tuottamista.
Tubettajayhteistyö näyttää rennolta ja toimii, taustalla luottamus,mut tiukka juridinen ote ja kontakti- ja konversiolaskenta. #digitopiafi — Annukka Tolkki (@AnnukkaTolkki) September 30, 2015
Mainonnan kulta-aika on täällä
Hasan & Partnersin toimitusjohtajan ja vastaava luovan johtajan Eka Ruolan puheenvuoro sai hyvin huomiota Twitterissä. Ruolan mukaan elämme mainonnan kulta-aikaa. Markkinoinnin tärkein asia on silti edelleen ihminen, ja moderni tarinankerronta osallistaa nykyihmistä tehokkaasti.
"Advertising will find a way - kunhan se perustuu äärimmäisen vahvaan sisältöön." @Ekapekka #digitopiafi — Maarit Niemelä (@MaaritNiemel) September 30, 2015
Parhaimpien brändien asiakkaat eivät pane mainontaa, markkinointia ja myyntiä pahakseen, vaan brändi on osa arkea. @Ekapekka #digitopiafi — Laura Mänki (@lauramanki) September 30, 2015
Ruolan mukaan mainonta löytää tiensä aina, ja nyt on tilaisuus olla luova. Nyt meidän tulee olla luovia. Markkinointiviestintä on kuluttajien käsissä.