Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.10.2015
Alf Rehn pisti digitalisaation tiukkaan pakettiin viime keskiviikkona Logomossa.

Digitopian avauspamaus Logomossa: ”Mainonnan tärkein asia on ihminen”

Jos emme voi mainostaa? –seminaaria kuunneltiin täydessä salissa viime keskiviikkona Logomossa. Ykkösrivin puhujat kyseenalaistivat, purkivat myyttejä ja kannustivat mainostajia ennakkoluulottomuuteen. Keskiöön nousivat perusasiat – kaikki lähtee kuluttajasta, ihmisestä.

Teksti: Roosa Lindholm
Kuva: Karoliina Närvänen

Professori Alf Rehn puhui digitalisaatioon liittyvästä hypestä ja muistutti, että kyse ei ole uudesta asiasta. Palvelujen digitalisoimiseen on vain herätty myöhässä, ja se on aiheuttanut ylenmääräistä hekumointia ja teknologiaorientoitunutta puhetta. Rehnin mukaan on säälittävää, että meillä on edelleen erikseen mainos- ja digitoimistoja. Hän varoitti toistamasta hyväksi todettuja konsepteja loputtomiin, sillä se pysäyttää kehityksen.

Miten ideasta syntyy nuorisoilmiö?

Cloetta Suomi Oy esitteli Tuplan yhteistyötä tubettajien kanssa. Cloetta Suomi Oy:n Brand Manager Sanna Teräväinen ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme kertoivat, kuinka Tuplan brändi päivitettiin ja uudelleenesiteltiin 2000-luvun nuorisolle.

Markkinoinnissa yhteistyötä tehtiin Suomen suosituimpien tubettajien kanssa. Mainonta heidän kanssaan osui nappiin, sillä Cloettan mukaan Tuplan myynnissä on ollut havaittavissa selvä piikki.

Tupla Energy Company ylitti uutiskynnyksen myös maailmalla. Tupla-brändi on kasvanut, ja siirtyminen televisiosta Youtubeen tehtiin onnistuneesti. Yhteistyö tubettajien kanssa perustui vapauteen ja mahdollisuuksien antamiseen, mutta onnistumiseen tarvittiin hyvää ja vahvaa vanhan liiton tuottamista. 

Mainonnan kulta-aika on täällä

Hasan & Partnersin toimitusjohtajan ja vastaava luovan johtajan Eka Ruolan puheenvuoro sai hyvin huomiota Twitterissä. Ruolan mukaan elämme mainonnan kulta-aikaa. Markkinoinnin tärkein asia on silti edelleen ihminen, ja moderni tarinankerronta osallistaa nykyihmistä tehokkaasti.

Ruolan mukaan mainonta löytää tiensä aina, ja nyt on tilaisuus olla luova. Nyt meidän tulee olla luovia. Markkinointiviestintä on kuluttajien käsissä.