Sivu päivitetty 14.11.2019
Medianomi (AMK), mainonnan suunnittelu

Medianomi (AMK), mainonnan suunnittelu

Media-alan koulutuksen mainonnan suunnittelun opinnot antavat valmiudet kehittyä markkinointiviestinnän suunnittelijaksi. Markkinointiviestinnän asiantuntijuus vaatii monikanavaista mediaosaamista, kykyä puhutella erilaisia kohderyhmiä ja kykyä toimia asiakkaan toimeksiantojen lähtökohdista.

Mainonnan suunnittelun opintojen teoriapohja luodaan markkinoinnin- ja markkinointiviestinnän opinnoissa, visuaalisen ilmaisun ja luovan kirjoittamisen opinnoissa sekä perehtymällä tavoitteellisen viestinnän ideoimiseen ja toteuttamiseen eri medioihin. Opit, kuinka luovan suunnittelun avulla tavoitetaan haluttu kohderyhmä niin perinteisillä kuin digitaalisilla ja sosiaalisilla medioilla.

Käytännössä pääset opintojen aikana testaamaan suunnittelutaitojasi harjoittelujaksoilla alan yrityksissä, erilaisissa hankkeissa ja projekteissa sekä omassa mainostoimistossamme Gurussa: guru.turkuamk.fi.  Pääset jo opiskeluaikana verkostoitumaan sekä tulevien media-alan tekijöiden että alan ammattilaisten kanssa. 

Monikanavaista mediaosaamista työelämälähtöisesti

Media-alan opinnoissa opit kirjallista, äänellistä ja kuvallista ilmaisua sekä näiden analysoinnin taitoja. Mainonnan suunnittelun opinnoissa voit erikoistua:

  • AD eli visuaalinen suunnittelija: kuvat, kuvittaminen, typografia, taittaminen, käyttöliittymät ja mediatekniikat,
  • copywriter eli tekstisuunnittelija: luova kirjoittaminen, asiakirjoittaminen, käsikirjoittaminen, tarinankerronta ja konseptisuunnittelu
  • Projektipäällikkö: asiakasprojektin hallinta, budjetointi, tiimin vetäminen ja markkinointiviestinnän konsultointi.

Projektiopinnot ovat oleellinen osa koulutusta, joka harjaannuttaa sinua kriittiseen ajatteluun, aloitekykyyn, luovuuteen, tiimityöskentelyyn ja verkostoitumiseen. Voit tehdä projektiopintoina omaehtoisia ammatillista osaamistasi kehittäviä projekteja ja työelämän toimeksiantoja, tai osallistua tutkimus- ja kehittämishankkeisiin tai laajempiin työelämäprojekteihin.

Esimerkki aiempien vuosien valintakokeen sisällöstä

Vuoden 2018 media-alan valintakokeen tehtävien aiheet, pistemäärät ja arviointiperusteet

  • Tehtävä 1: Kirjoitustehtävä. Arviointiperusteet. Kirjallinen ilmaisu: oikeakielisyys, jäsentely. Kuvan tulkinta: analyyttisyys, systemaattisuus, kriittisyys. Annetun tekstin ja luennon hyödyntäminen kuvan tulkinnassa. Pistemäärä: max. 20.
  • Tehtävä 2: Kirjoitustehtävä. Arviointiperusteet: Luovuus, ideointi, kiteyttäminen. Pistemäärä: max. 15.
  • Tehtävä 3: Kampanjasuunnittelutehtävä. Arviointiperusteet: Ideointi, konseptuaalinen ajattelu. Pistemäärä: max. 15.
  • Tehtävä 4: Some-kampanjatehtävä. Arviointiperusteet: Kiteytys, analysointi, argumentointi. Pistemäärä: max. 15.
  • Tehtävä 5: Pienryhmähaastattelu. Arviointiperusteet: Soveltuvuus alalle. Pistemäärä: max. 20.
  • Tehtävä 6: Piirustustehtävä. Arviointiperusteet: Tarinankerronta, luova näkökulma aiheeseen. Pistemäärä: max. 15.

 

Taitteessa-sarja

Media-alan opiskelijoiden ideoiman ja toteuttaman Taitteessa-sarjan 2. kaudella seurattiin neljän tulevan media-alan ammattilaisen opiskelijaelämää. Katso koko sarja YouTube-kanavaltamme: