Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 26.3.2024

Turun AMK:n Master Schoolista valmistutaan työelämän eturiviin

Turun AMK:n Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi.

Turun AMK:n Master School on tarkoitettu työelämässä pätevöityneille asiantuntijoille sekä aktiivisille toimijoille, jotka haluavat kehittää työelämää ja asiantuntijuuttaan. Master Schoolista valmistuu ylempään AMK-tutkintoon eli Master-tutkintoon.

Yhtä monta tarinaa kuin osaajaa

Master-opiskelijamme ovat päätyneet asiantuntijoiksi ja johtotehtäviin eri aloille. Vuosien varrella Turun AMK:n Master Schoolista valmistuneilla on jokaisella oma tarinansa. Monelle koulutus on merkinnyt taitekohtaa työuralla, jota kasvava asiantuntemus on vauhdittanut tai vienyt uuteen, yllättäväänkin suuntaan.

Sirkusalan Master School -alumni Eikka Alatalon mukaan Suomessa ylempi korkeakoulututkinto merkitsee erityisesti pätevyyttä ja urakehitystä:

– En voi sanoa varmasti, oliko tutkinnolla vaikutuksia, mutta kummasti näiden opintojen jälkeen alkoi tapahtua.

Lue lisää Eikka Alatalon (sirkusala) kokemuksista.

Fysioterapiaa Master Schoolissa opiskellut Johanna Lindegren näkee kouluttautumisen eräänlaisena opaskarttana kohti omannäköistä urakehitystä. Hän on oppinut paljon itsestään opintojensa myötä.

– Olen päässyt vaikuttamaan siihen, minkälaisten asioiden parissa haluan työskennellä ja miten rakentaa tulevaisuutta. Yhtäkkiä voi huomata kiinnostuvansa ihan uudenlaisesta tai kantavansa sellaisia vahvuuksia, joita ei olisi itsestään edes arvannut.

Lue lisää Johanna Lindegrenin (fysioterapia) kokemuksista.

Asiantuntijuutta on monenlaista. Turun AMK:n Master Schoolissa saat kehittää asiantuntijuuttasi tavalla, joka palvelee parhaiten omaa urapolkuasi. Lue lisää Turun AMK:n Master Schoolista.

Loputonta uteliaisuutta, yhteistyötä ja verkostoja

Monelle Master-opiskelijallemme yhteistä on uteliaisuus ja kyltymätön halu oppia uutta. 

Sairaanhoitajan ylemmän AMK-tutkinnon suorittanutta Paula Kalpiota motivoi ”loputon uteliaisuus”, joka vei Master-opiskelijan lopulta akateemiseen maailmaan tohtoriopiskelijaksi. 

– Valitsemani koulutusohjelma oli täysin omiani. Saatoin saman tien hyödyntää saamiani oppeja ja uusia näkökulmia aloittelevan esihenkilön uraa silmällä pitäen. Koulutus oli hyvin käytännönläheinen, vaikka teoriaakin tuli huimasti. Imin kaiken saamani tiedon, se vei mennessään, Kalpio kertoo. 

Lue lisää Paula Kalpion (sairaanhoito) kokemuksista.

Moni mainitsee koulutuksen keskeiseksi anniksi yhteistyön muiden asiantuntijoiden kanssa ja alan verkostot. Master School kokoaa yhteen tekniikan, liiketalouden, sosiaali- ja terveysalan sekä kulttuurialan YAMK-opiskelijat. Yhteistyö mahdollistaa laaja-alaisen oppimisen ja verkostoitumisen.

– Olen oppinut paljon myös yhteistyöstä. Insinöörit ja tradenomit ovat opiskelleet samassa ryhmässä, ja se on ollut kiinnostavaa. Tradenomipuolellakin on paljon erilaista osaamista. Tulee ahaa-elämyksiä, että noinkin voi ajatella! Oma näkökanta laajenee, kertoo kestävää kiertotaloutta Master Schoolissa (tradenomi) opiskeleva Merja Auvo

Lue lisää Merja Auvon (kestävä kiertotalous, tradenomi) kokemuksista.

– Pidän tätä selkeänä aikuisopiskelun etuna. Jokainen oli hakemassa itselleen parasta mahdollista osaamista. Verkostoituminen oli iso plussa, ja monien opiskelutoverien kanssa yhteydenpito on jatkunut opintojen jälkeen, Johanna Lindegren puolestaan kuvaa. 

Eikka Alatalon mukaan verkostot, moniammatillinen yhteistyö ja työelämäkontaktit ovatkin Master School -opintojen keskiössä. Opintojen aikana solmitut ystävyys- ja ammatilliset suhteet ovat johtaneet yhteistyöprojekteihin. 

Maailma paremmaksi koulutuksen avulla

Master School -opinnot ovat tarjonneet entistä parempia mahdollisuuksia vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin.

Merja Auvoa motivoi kiertotalousopintojen pariin oma halu vaikuttaa ympäristön tilaan. Hän toivoo tietoisuuden aiheesta leviävän organisaatioihin osaltaan koulutuksen avulla.

– Luontokadosta ja ilmastonmuutoksesta on puhuttu jo kauan. Vaikka tutkimustuloksia maailman [heikkenevästä] tilasta tulee koko ajan lisää, edelleen tunnutaan odottelevan ja edistys on hidasta. Organisaatioissa ei ehkä ole tarpeeksi tietoa tai resursseja. Toivon että tämä koulutus edistää osaltaan asiaa. Nyt on hyvä hetki toimia! On hienoa, että tietoisuus lisääntyy tämän koulutuksen avulla, Auvo sanoo. 

Kulttuurihyvinvointia Master Schoolissa opiskellut Anu Levä pohti ennen koulutusta, miten pääsisi vaikuttamaan rakenteisiin ja kulttuurihyvinvointiin vielä laajemmin.

– Nyt pystyn paremmin vaikuttamaan niihin asioihin, jotka koen tärkeiksi, hän kiteyttää. 

Lue lisää Anu Levän (kulttuurihyvinvointi) kokemuksista.

Turun AMK:n Master School

Hae Turun AMK:n Master School -koulutuksiin (ylempi AMK) kevään yhteishaussa 13–27.3.